Graduate degree teachers in education or education technologists? An analytical itinerary in technological cues

Authors

  • Carlos Ospina Cruz University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.7910

Keywords:

pedagogy, education, technology, teaching, school

Abstract

The aim  of  this  paper  is  to  take  a  look  at  the  educational event as a technological phenomenon.  Based on this, we rely on the anthropological and pedagogical approaches of Plato, Comenius, Herbart, Fendler, Klafki, Winner, Brezinka and Wulf among others.  We are interested in analyzing how education has been supported on technological conceptions, which are now taken greater strength in efficient contexts.  Eventually this will allow us to understand new and sensitive ways of thinking the teaching career. 

|Abstract
= 283 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 83 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Ospina Cruz, University of Antioquia

Mg. Candidate for a Doctor of Education, University of Antioquia. Professor of Chair of the Department of Pedagogy University of Antioquia. Teaching director of the Municipality of Medellín.

References

ACOSTA, Cecilia(2004).“Tecnología y nuevas tecnologías de la comunicación:Reflexiones desde una perspectiva histórica”.En:Memorias Primer Congreso VirtualLatinoamericano de Educación a Distancia, http://www.latineduca.com/latineduca/.[Consulta: nov. 2004].

COMENIO, J. Amós(2003). Didáctica Magna. México, D.F.:Porrúa.

FENDLER,Lynn (2000).¿Qué es imposible pensar?Una genealogía del sujeto educado. En: POPKEWITZ, T.,BRENNAN, Marie. El desafío de Foucault. Barcelona, España:PomaresCorredor, S.A.

GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel, et al. (1994). Colombia: al filo de la oportunidad. Informe conjunto. Misión Ciencia, Educación y desarrollo. Ministerio de Educación Nacional. Santafé de Bogotá.

HERBART, J.F.(1935). Pedagogía General. Traducción de Lorenzo Luzuriaga. Madrid: Espasa Calpe.

HORKHEIMER, Max y ADORNO, Theodor (1988). La industria cultural. Iluminismo como mistificación de masas. En: Dialéctica del iluminismo, Sudamericana, Buenos Aires.

PLATÓN(1979). La República.Santafé de Bogotá:Gráficas Modernas.

WINNER, Langdon(1987).La ballena y el reactor.Barcelona,España: Gedisa.

WORCHEL, Stephen;COOPER,Joel; GOETHELS, George; OLSON, James(2002). Cultura y Conducta.En:Psicología social. México: Thomson Editores.

WULF, Christoph(1999).Introducción a la ciencia de la educación. Entre teoría y praxis. La pedagogía de las ciencias del espíritu. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia,ASONEN, 34-68._

______________(1999). Introducción a la ciencia de la educación. Entre teoría y praxis. La ciencia empírica de la educación.Medellín: Editorial Universidad de Antioquia; ASONEN,70-97.

____________________(1999). Introducción a laciencia de la educación. Entre Teoría y práctica.Teoría crítica de la educación.Medellín: Editorial U. de Antioquia, ASONEN, 1999,164-174.

Published

2011-02-25

How to Cite

Ospina Cruz, C. (2011). Graduate degree teachers in education or education technologists? An analytical itinerary in technological cues. Uni-Pluriversidad, 10(2), 44–52. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.7910