Pedagogical Observatories: An educational path to the society of information and knowledge from the production of teaching resources

Authors

  • Eugenia Ramírez Isaza University of Antioquia
  • Jenny Marcela Zapata Muñoz University of Antioquia
  • Luis Fernando Pérez Rúa University of Antioquia
  • Juan Carlos Hernández López University of Antioquia
  • Juan David Acevedo University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.7913

Keywords:

pedagogical observatory, investigation, knowledge society, technologic education, didactical material production, teacher training

Abstract

In the frame of national, educational, local and institutional policies, the School of Education from the University of Antioquia and the Research Line: Education and Virtuality from the Translation and Terminology Research Group -GITT-from the School of Languages are developing the University of Antioquia Stamp Project 2008: Multitaller para Producción de Materiales Didácticos /Multiworkshop for the Didactical Material Production.
 
This project is aimed to supply deficiencies in the Iberoamerican educational environment, which have been detected on the policies concerning the insertion and integration of ICT. Such educational policies have been focused on providing and relating to ICT, without taking into account methodological and pedagogical aspects which must go with such developments in the educational innovations in the Information and Knowledge Society.
In this sense, Action Plans become necessary to give incentives, making possible and implementing actions on teaching staff training, contents and applications availability, support networks developing and focusing on investigation and development.
The Multiworkshop as a Pedagogical Observatory promotes self generators training processes in flexible times and tutorial sessions where the future teachers and the current teachers perform conceptual frames about multimedial education, and the virtual and learning environments from the development and production of a pedagogical project gathering theory with practice and taking part of his/her teaching activities and educational institutions.
|Abstract
= 364 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 151 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eugenia Ramírez Isaza, University of Antioquia

Master in New Information and Communication Technologies. Doctoral studies in Education and Virtuality, UNED, Spain. Coordinator Line of Education and Virtuality, GITT, Unipluriversidad, Faculty of Education.

Jenny Marcela Zapata Muñoz, University of Antioquia

Collaborators, Graduates in Social Sciences, certified in the Multi-workshop Diploma for the production of Didactic Materials, year 2009. 

Luis Fernando Pérez Rúa, University of Antioquia

Collaborators, Graduates in Social Sciences, certified in the Multi-workshop Diploma for the production of Didactic Materials, year 2009. 

Juan Carlos Hernández López, University of Antioquia

Collaborators, Graduates in Social Sciences, certified in the Multi-workshop Diploma for the production of Didactic Materials, year 2009. 

Juan David Acevedo, University of Antioquia

Collaborators, Graduates in Social Sciences, certified in the Multi-workshop Diploma for the production of Didactic Materials, year 2009. 

References

Aparici, Roberto. La Revolución de los medios audiovisuales. Madrid: Ediciones de la Torre. 1993.

Arroyo M., PALOMA.Teoría del aprendizaje. Madrid: UNED. 2000.

Barbero, Jesús Martín. La educación en el ecosistema comunicativo. En: “Comunicar”Nº13, octubre de 1999. Grupo comunicar, Andalucía, España.

Banco Mundial. Serie Desarrollo para Todos. La sociedad de la información, la educación y las competencias. Coedición Alfaomega Colombiana. 2005.

Benavides F, Pedro. Nuevas tecnologías en los países iberoamericanos.En Revista Iberoamericana deEducación, No.45, año 2007, p. 19-69.

Carretero, Mario. Constructivismo y educación. Zaragoza: Edelvives. 1993.

Cumbre Mundial Sobre la Sociedad de la Información (CMSI)Ginebra, 2003 y Túnez, 2005: Declaración de Principios de Ginebra, Plan de Acción de Ginebra, Compromiso de Túnez, Agenda de Túnez para la Sociedad de la Información. En: http://www.itu.int/wsis/index-es.htmla

Chaparro, Fernando. Conocimiento,innovación y construcción de sociedad: Una agenda para la Colombia del siglo XXI. Colciencias y Tercer Mundo. Bogotá. 1998.

Delor, Jaques. La educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el Siglo XXI. 1996.

Documento CONPES. Política Nacional de Ciencia y Tecnología 2000-2002. República de Colombia, Departamento Nacional de Planeación. Colciencias. Santa Fe de Bogotá, D.C. 2000.

Echeverría, Javier. Los señores del aire: Telépolis y el tercer entorno. Barcelona. Ediciones Destino, 1999.

Echeverry J, Guillermo y otros. Formar el pensamiento científico y tecnológico. Una propuesta de integración para la educación básica. Universidad Pontificia Bolivariana. Medellín. 2007.

Freire, P. Educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI Editores. 2009.

Gutiérrez, P., Francisco Y Prieto, Daniel. La mediación pedagógica. Apuntes para una educación alternativa a distancia. San José, Costa Rica: Nederland Training Center. 1991.

Gutiérrez Martí, A. Educación multimedia y nuevas tecnologías. Madrid: Ediciones de la Torre. 1997.

Jaramillo, Hernán, Lugone, Gustavo y Salazar, Mónica. Manual de Bogotá. Santaféde Bogotá. 2001.

Kaplún, Mario. Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre. 1998.

Laclo 2007 Memorias 2da. Conferencia Latinoamericana de Objetos de Aprendizaje. Santiago de Chile: El Campus Virtual GITT como un modelo de análisis desde el desarrollo y transferencia de conocimiento. RAMÍREZ ISAZA,Eugenia. Chile, 2007.

Laclo 2008. Memorias 3da. Conferencia Latinoamericana de Objetos de Aprendizaje. Simbiosis de una combinación entre la aplicaciónde un prototipo virtual –CD-ROM Educativo–y una plataforma virtual –Campus Virtual GITT–para la construcción y gestión del conocimiento. RAMIREZ ISAZA, Eugenia. México. 2008.

Levy, Pierre. ¿Qué es lo virtual? Barcelona: Editorial Paidós,1999.

Marín Ardila, Luis Fernando. Técnica y Virtualidad. Pensar las Nuevas Tecnologías.En: “Cuaderno de materiales”Nº 18, septiembre de 2002 -enero de 2003. Disponible en:www.filosofia.net/materiales

Mcluhan , Marshall. La Aldea global. Barcelona: Editorial Gedisa, 1990.

Morin, E. “Los siete saberes necesarios para la educación del futuro”. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2001.

Pérez Tornero, José Manuel. Las escuelas y la enseñanza en la sociedad de la información.En: Pérez Tornero, J.M (compilador). Comunicación y educación en la sociedad de la información. Barcelona:Paidós, 2000.

Published

2011-02-25

How to Cite

Ramírez Isaza, E., Zapata Muñoz, J. M., Pérez Rúa, L. F., Hernández López, J. C., & Acevedo, J. D. (2011). Pedagogical Observatories: An educational path to the society of information and knowledge from the production of teaching resources. Uni-Pluriversidad, 10(2), 77–92. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.7913