Wisdom Keepers: Pedagogy of Ancestral Songs from the Indigenous People Embera Eyábida

Authors

  • Nataly Domicó-Murillo Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.1.04

Keywords:

autonomous education, community, indigenous elders, culture, indigenous research

Abstract

This article presents the results of a research developed by and with the indigenous people Embera Eyábida from Chigorodó. It deals with ancestral songs by the women and their connection with pedagogical and didactic spaces of the indigenous schools. The research question is: what pedagogical elements can ancestral songs contribute to the model of Self Education promoted in indigenous schools of the Embera Eyábida? The objective of research was to recover ancestral songs or truambis sung by grandmothers of the indigenous people and to build pedagogical material that contributes to children’s education. This work was based on the paradigm of indigenous research by Linda Smith and also on the Embera research methodology by Baltasar Mecha, an Embera Dobida indigenous linguist. Five types of ancestral songs or truambis were found in the Embera Village of Chigorodó: related to animals, healing, grief, lullabies, and couples. These ancestral songs are in danger of disappearing if pedagogical processes are not carried out in order to strengthen and make visible their practice. This is due to the dominant system threatens to distort the interests of Embera childhood and youth and influence them to assimilate western perspectives that affect their cultural identity. Currently the population group that practices and teaches this knowledge is primarily the Embera Eyábida women. They are both keepers and pedagogues of ancestral wisdom. It is urgent to recognize and delve into their knowledge in order to strengthen the collective memory of the Embera indigenous people.

|Abstract
= 1171 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 617 veces| | XHTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1882 veces| | SESION DE DERECHOS (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataly Domicó-Murillo, Universidad de Antioquia

Educational advisor to the Indigenous Mayor Council of Chigorodó. Member of the Diverser Research group of the Faculty of Education of the University of Antioquia. Graduate in child pedagogy.

References

Bailarín, M. (septiembre 9 de 2017) Entrevista en el marco del trabajo de campo de la comunidad indígena de Chigorodocito. Archivo personal.

Bermúdez, E. (1987). Música Indígena Colombiana. Maguare, Revista del Departamento de Antropología de la Universidad Nacional de Colombia (No 5).

Boavida, A. Ponte, J. (2011). Investigación colaborativa: Potencialidades y problemas. Revista Educación y Pedagogía, 23(59), 125-135

Casama, T. (febrero 15 de 2018) Entrevista en el marco de la VIII Asamblea de mujeres indígenas de Chigorodó. Archivo personal.

Cabildo Mayor Indígena de Chigorodó -CMICH-. (2013). Lo que los Ancestros nos dejaron: Nuestra identidad Embera en Chigorodó. Chigorodó, Colombia: Organización Indígena de Antioquia

Domicó, G. (2010). Urikabaita jarakampe sabua chupanuta yumachirata yuberaume dalli embera nemburuadeba en la Comunidad Indígena Chuscal Tugurido de Murrí, municipio de Frontino - Colombia (Tesis de Maestría). Universidad de Antioquia. Medellín

Domicó, G. (septiembre 8 de 2017). Entrevista en el marco del trabajo de campo de la comunidad indígena de Chigorodocito. Archivo personal

Domicó, J. (septiembre 20 de 2017). Entrevista en el marco del trabajo de campo de la comunidad indígena de Chigorodocito. Archivo personal

Green, A. (2011). Significados de vida: Espejo de nuestra memoria en defensa de la Madre Tierra (Tesis Doctoral). Universidad de Antioquia. Medellín

Green, A. (octubre 8 de 2017). Comunicación personal en el marco de reunión con el grupo de investigación Diverser. Universidad de Antioquia.

Jaramillo, E. (2011). Kimy, palabra y espíritu de río. Bogotá, Colombia. Editorial Códice Ltda.

Quijano, A. (Lander, E) (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires, Argentina: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales

Sacavino, S. (2017). Tecidos feministas de Abya Yala: Feminismo Comunitário, Perspectiva Decolonial e Educação Intercultural. Uni-pluriversidad, 16(2), 97-109.

Smith, L. (2016). A descolonizar las metodologías. Investigación y Pueblos Indígenas. Santiago, Chile: LOM Ediciones

Trujillo, L. (2014). La importancia de los espacios escolares en la enseñanza/aprendizaje de los alumnos (Tesis de Maestría). Universidad de Málaga. Málaga, España.

Published

2019-09-20

How to Cite

Domicó-Murillo, N. (2019). Wisdom Keepers: Pedagogy of Ancestral Songs from the Indigenous People Embera Eyábida. Uni-Pluriversidad, 19(1), 56–71. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.1.04

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS