Evaluation of Professional Training in Archival Science: The Case of the Escuela Interamericana de Bibliotecología

Authors

  • Orlanda Jaramillo University of Antioquia
  • María Cristina Betancur Roldán University of Antioquia
  • Andrés Sáenz G. University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n3a09

Keywords:

Archival Science, professional training, program evaluation, accreditation, Escuela Interamericana de Bibliotecología

Abstract

The reflection on the curricular culture in perspective of the permanent evaluation and the continuous improvement require processes that show the quality of the professio-nal training. The present text is inscribed in this context, which exposes the results of the self-evaluation process of the Archival Science Program of the Escuela Interamericana de Bibliotecología, University of Antioquia, in the light of the demands of the discipline in the Colombian context. This pro-cess evidenced the high degree of compliance with the quality requirements for the training of professionals in Archival Sci-ence, due to the maturity, solidity and social relevance of the program, in line with the disciplinary challenges, the needs of the environment and the experience in archival training that the EIB has in the region; training that is part of the concep-tion of archivism as an autonomous discipline (independent of others that integrate the information sciences), based on documentary management, with an administrative approach, patrimonial, as well of the memory of the nation.

|Abstract
= 794 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 269 veces| | XML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 41 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Orlanda Jaramillo, University of Antioquia

PhD in Education from the University of Antioquia. Specialist in Social Development Management, Universidad Eafit. Librarian, full professor and researcher, Inter-American School of Librarianship of the University of Antioquia, Medellin - Colombia.

María Cristina Betancur Roldán, University of Antioquia

Master in History and historian, Universidad de Antioquia. Professor, Interamerican School of Library Science, University of Antioquia, Medellín - Colombia.

Andrés Sáenz G., University of Antioquia

Master in Documentary Management, Transparency and Access to Information. Professor-researcher, Inter-American School of Library Science, University of Antioquia, Medellin - Colombia.

References

CNA. (2013). Autoevaluación con fines de acreditación de programas de pregrado: guía de procedimiento n.° 3. Bogotá.

CNA. (2018). Programas acreditados, disponible en: https://saces.mineducacion.gov.co/cna/Buscador/BuscadorProgramas.php? [Consultado el 21 de Julio de 2018]

Escalona-Ríos, L. (Coord.). (2011). La Evaluación de la educación bibliotecológica en América Latina. México: CUIB.

Jaramillo, O., Betancur, R. M. C., & Marín-Agudelo, S. A. (2017). La archivística como profesión: caracterización del proceso de formación de la Escuela Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana de Bibliotecología, 40(3). doi: 10.17533/udea.rib.v40n3a05

Múnera-Torres. (2012). Procesos de aseguramiento de la calidad en la formación bibliotecológica de América del Sur. Revista Interamericana de Bibliotecología, 35(1), 63-72.

Múnera-Torres, M. T., Jaramillo, O., & Moncada-Patiño, J. D. (2014). Procesos de autoevaluación en la Escuela Interamericana de Bibliotecología de la Universidad de Antioquia, en clave de investigación. Investigación bibliotecológica, 28(62), 123-141.

Parentelli, V. (2017). Seguimiento y Evaluación de la Implementación del Plan de Estudios 2012 de las Licenciaturas en Archivología y Bibliotecología. Informatio, 22(2), 122-141.

Pirela-Morillo, J., & Portillo, L. (2009). La evaluación de planes de estudio en Bibliotecología, Archivología y Ciencia de la Información. Enfoques y metodologías, Maracaibo, Venezuela. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 10(3), 256-274.

Universidad de Antioquia. (2018). Informe de Autoevaluación del programa Archivística. Medellín.

Universidad de Antioquia. (2018). Plegable informativo Maestría en Ciencia de la Información. Medellín

Universidad de Antioquia, Escuela Interamericana de Bibliotecología. (2012). Documento Maestro programa profesional en Archivística, Medellín.

Published

2018-09-01

How to Cite

Jaramillo, O., Betancur Roldán, M. C., & Sáenz G., A. (2018). Evaluation of Professional Training in Archival Science: The Case of the Escuela Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana De Bibliotecología, 41(3), 319–327. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n3a09

Issue

Section

Reflexiones

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>