Literature and Inclusion: Influences of Reading and Literary Training in Inclusive Education in the City of Medellin, Colombia

Authors

  • Margarita Gaviria-Velásquez University of Antioquia
  • Adriana Majía-Correa University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n3e343603

Keywords:

social appropriation of science or knowledge, public communication of science, science, knowledge

Abstract

This article reflects on a concept that is emerging as part of the new mission functions of universities, which should be reflected in an institutional policy to enable them to fulfill a function that is their direct responsibility. This function consists of bringing the knowledge generated as a result of research and extension work closer to society, in such a way that it has a greater impact and, at the same time, is an institutional opportunity to contribute to social responsibility. In this sense, a review was made of the concepts of social appropriation of science or knowledge and public communication of knowledge and social communication of science, to understand the meaning and especially the scope that each one has in the context of the public university, in which the contribution that it can make to society is of great relevance. Additionally, clarifying these concepts will facilitate the work of researchers when defining the products or ways of disseminating the results of their research. 

|Abstract
= 1613 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 890 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margarita Gaviria-Velásquez, University of Antioquia

Ph. D. in Management Sciences, Universidad Pierre Medès, France. Magister in Management Sciences, Universidad Pierre Medès, France. Specialist in Computer Systems, National University of Colombia. Librarian at the University of Antioquia. Professor at the Escuela Interamericana de Bibliotecología, Universidad de Antioquia, Medellín – Colombia

Adriana Majía-Correa, University of Antioquia

Master in Administration Sciences from EAFIT University, Medellín. Specialist in Advisory and Consulting for Organizations from the University of Antioquia. Business administrator, University of Antioquia, Medellín. Diploma in Knowledge Management from EAFIT University. Medellin. Professor at the Inter-American School of Library Science, University of Antioquia, Medellín – Colombia.

References

Bunge, Mario. (1960). La ciencia. Su método y su filosofía. Buenos Aires, Argentina: Siglo XX.

Burns, T. W.; O'Connor, John; Stocklmayer, S. M. (2003). Science communication: A contemporary definition. Public Understanding of Science, 2(2), 183-202.

Colciencias (2010). Estrategia Nacional de Apropiación Social de la Ciencia, la tecnología y la innovación (1.a ed.). Bogotá: Colciencias.

Colciencias (2005). Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. Política de apropiación social de la ciencia, la tecnología y la innovación. Bogotá: Colciencias.

Cortassa, Carina; Polino, Carmelo (2015). Papeles del Observatorio 8. OCTS-OEI.

Chalmers, Alan (2003). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: Siglo XXI.

Daza, Sandra; Arboleda, Tania; Rivera, Ángela; Bucheli, Víctor; Álzate, Juan Felipe (2006). Evaluación de las actividades de comunicación pública de la ciencia y la tecnología en el Sistema Nacional de Ciencia y Tecnología colombiano, 1990‑2004. Bogotá: Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología - OCyT.

Daza, S; Arboleda, T. (2007). Comunicación pública de la ciencia y la tecnología en Colombia: ¿políticas para al democratización del conocimiento?. Signo Y Pensamiento, 25(50), 100-125. https://revistas.javeriana.edu.co/index.

php/signoypensamiento/article/view/4616

Feyerabend, Paul (1986). Tratado contra el método. Madrid: Tecnos.

Hermelin, D. (2011). Un contexto para la comunicación pública de la ciencia y la tecnología en Colombia: de las

herencias eurocéntricas a los modelos para la acción. Revista Co-herencia, 8(14), 231-260.

IAIA (2012). Evaluación de Impactos. https://www.iaia.org/uploads/pdf/Fastips_1-Impact-Assessment-Sp.pdf

Kuhn, Thomas (1989). ¿Qué son las revoluciones científicas? Y otros ensayos. Barcelona: Paidós.

Kuhn, Thomas (2001). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Lakatos, Imre (1998). La metodología de los programas de investigación científica. Madrid: Alianza.

Pérez-Bustos, Tania; Franco, M; Lozano, Marcela; Falla, Sigrid; Papagayo, Diana (2012). Iniciativas de apropiación social de la ciencia y la tecnología en Colombia: tendencias y retos para una comprensión más amplia de estas dinámicas. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, 19(1), 115-137.

Polanyi, Michael (1966). The tacit dimension. Chicago: The University of Chicago Press.

Popper, Karl (1999). La lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos.

Real Academia Española. (s. f.). Ciencia. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/ciencia

Published

2021-07-26

How to Cite

Gaviria-Velásquez, M., & Majía-Correa, A. (2021). Literature and Inclusion: Influences of Reading and Literary Training in Inclusive Education in the City of Medellin, Colombia. Revista Interamericana De Bibliotecología, 44(3), 11. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v44n3e343603

Issue

Section

Reflexiones