Dancing soccer: reflections about body and nation in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.boan.v30n50a08Keywords:
dance, football, soccer, Colombia, politicsAbstract
This document offers preliminary reflections on the relationship between dance and soccer as corporal techniques that define the Colombia national identity. It emphasizes the recent performance of the Colombian national soccer team at the 2014 World Cup, organized by FIFA in Brazil. I will formalize initial connections between, and generate hypotheses, to develop deeper in the future, concerning, the way in which football soccer and dance have become a way to exert power and practice politics in Colombia.
Downloads
References
Balandier, Georges (1994). El Poder en escena. Paidós, Barcelona.
Barbosa Costa, Mário Sérgio (2014). Futebol e identidade: o Athletic Club como representante do nacionalismo Basco. Trabajo presentado en la 29.ª Reunião Brasileira de Antropologia, realizada entre os dias 3 e 6 de agosto del 2014, Natal/RN.
Bermúdez, Egberto (2003). Las músicas afrocolombianas en la construcción de la nación: una visión histórica, 150 años de la abolición de la esclavitud en Colombia. Desde la marginalidad a la construcción de la nación. Memorias VI Cátedra Anual de Historia Ernesto Restrepo Tirado: Ministerio de Cultura/Aguilar, Bogotá, pp.706-725.
Blanco, Darío (2009). “De melancólicos a rumberos... de los Andes a la costa. La identidade colombiana y la música caribeña”. En: Boletín de Antropología, vol. 23, N.° 40, pp. 102-128.
Caldera, José (2005). Hinchas argentinos, tablón, show y sangre. Dunken, Buenos Aires.
Caris Fagundes, Ailton Laurentino (2014). El barrio, la cancha y los trapos: identidade e alteridade entre as barras argentinas. Trabajo presentado en la 29.ª Reunião Brasileira de Antropologia, realizada entre os dias 3 e 6 de agosto del 2014, Natal/RN.
Carrión Mena, Fernando (2006). “El espectáculo del fútbol como negocio spectacular”. En: Ponce, Pablo Samaniego (ed.), Mete gol... gana. Fútbol y economía. FLACSO Ecuador, Quito. [En línea:] http://works.bepress.com/fernando_carrion/147.
Coelho, Luis Fernando Hering (2009). Os músicos transeuntes: de palavras e coisas em torno de uns batutas. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Snta Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Florianópolis.
Charry, Sylvia (2014). “La salsachoke, el género caleño que desconocen los salseros”. En: Revista Semana, publicado el 13 de junio del 2014. [En línea:] http://www.semana.com/nacion/articulo/la-salsachoke-el-genero-caleno-que-desconocen-los-salseros/391627-3. Consultada el 17 de julio del 2014.
Dominguez, Maria Eugenia (2009). Suena el Río : Entre tangos, milongas, murgas e condombes: músicos e gêneros rio-platenses em Buenos Aires. Tese (Doutorado) - Universidade Federal e Cièncias Humanas. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Florianópolis.
Duzán, María Jimena (2014). “El poder del fútbol”. En: Revista Semana, publicado el 5 de julio del 2014. [En línea:] http://www.semana.com/opinion/articulo/maria-jimena-duzan-el-poder-del-futbol/394373-3. Consultada el 15 de julio del 2014.
Figueroa, José Antonio (2009). Realismo mágico, vallenato y violencia política en el Caribe Colombiano. Instituto Colombiano de Antropología e Historia – ICANH, Bogotá.
Garriga Zucal, Jose (2007). “Entre machos y putos: estilos masculinos y prácticas violentas de uma hinchada de fútbol”. En: Esporte e Sociedade, año 2, N.° 4, nov. 2006/feb. 2007, pp. 1-14.
Geertz, Clifford (1980). Negara: the theatre state in nineteenth-century Bali. University Press, Princenton.
Gentili, Pablo (2014). Pensar el Mundial. Cuadernos del Mundial, CLACSO. [En línea:] http://materialesdeantropologiaysociologia.blogspot.com.br/. Consultado el 18 de julio del 2014.
Giulianotti, Richard (2010). Sociologia do Futebol: dimensões históricas e socioculturais do esporte das multidões. Nova Alexandria, São Paulo.
Hernández Salgar, Óscar (2014). Los mitos de la música nacional. Poder y emoción en las músicas populares colombianas 1930-1960. Tesis de doctorado en Ciencias Sociales y Humanas, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.
Lacerda, Izomar (2011). Nós somos batutas: uma antropologia da trajetória do gruupo musical carioca Os Oito Batutas e suas articulações com o pensamento musical brasileiro. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Florianópolis.
Larraín, América (2008). O “negócio” da arte e da cultura. Para uma antropologia do Festival de Dança de Joinville. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Florianópolis.
Marcon, Fernanda (2011). Soy El Chamamé: os desdobramentos do conceito de gênero musical a partir da etnografia sobre o chamamé na mesopotâmia argentina e grande Buenos Aires. Projeto de Tese Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Florianópolis.
Mendoza, Zoila S. (2000). Shaping Society Through Dance: Mestizo Ritual Performance in the Peruvian Andes. Chicago University Press, Chicago.
Menezes Bastos, Rafael José de (1995). “A origem do samba como invenção do Brasil (porque as canções têm música?)”. En: Revista Brasileira de Ciencias Sociais, N.° 31, pp. 156-177.
___ (2005). “Les Batutas, 1922: uma antropologia da noite parisiense”. En: Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol.20, N.° 58, pp.178-213.
___ (2007). “Para uma antropologia histórica das relações musicais Brasil/Portugal/África: o caso do fado e sua pertinência ao sistema de transformações lundu-modinha-fado”. En: Antropologia em Primeira Mão, N.° 102, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social/ UFSC, Florianópolis, pp. 5-15.
Moreira, Maria V. (2008). “Aguante, generosidad y política em uma hinchada de fútbol argentina”. En: Avá, Revista de Antropología, N.° 12, julio, 2008, pp. 79-94.
Oliveira, Allan de Paula (2009). Miguilim foi pra cidade ser cantor: uma antropologia da música sertaneja. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Florianópolis.
___ (2012). Pump up the Jam: Música Popular e Política. Manuscrito. MIMEO.
Oliven, Ruben G. y Damo, Arlei Sander (2001). Fútbol y Cultura. Editorial Norma, Bogotá.
Orozco, Nadia (2014). “Manual para entender el “Ras Tas Tas” y la salsa shocke”. En: El Espectador, publicado el 15 de julio del 2014. [En línea:] http://www.elespectador.com/entretenimiento/agenda/musica/manual-entender-el-ras-tas-tas-y-salsa-shocke-articulo-504536. Consultado el 18 de julio del 2014.
Padilla, Nelson Fredy (2014). “Aprendiendo de los elefantes”. En: El Espectador, publicado el 19 de junio del 2014. [En línea:] http://www.elespectador.com/deportes/futbolinternacional/aprendiendo-de-los-elefantes-articulo-499436. Consultado el 15 de julio del 2014.
Pavis, Patrice (1996). El análisis de los espectáculos. Paidós, Barcelona.
Quitián, David Leonardo (2014). Las elecciones, el espejismo de un solo pueblo y la Copa del Mundo: Apuntes desde Brasil sobre las campañas del gobierno Santos y de la selección de Colombia.
Cuadernos del Mundial CLACSO. [En línea:] http://cuadernosdelmundial.clacso.org/opinion17.php. Consultado el 15 de julio del 2014.
Ramírez, Juan Diego (2014a). “Pobres los gomelos que quieren jugar fútbol profesional en Colombia”. En: El Espectador, publicado el 14 de julio del 2014. [En línea:] http://www.elespectador.com/noticias/actualidad/vice/pobres-los-gomelos-quieren-jugar-futbol-profesional-col-articulo-500848. Consultado el 15 de julio del 2014.
___ (2014b). “La selección se convirtió en una verbena”. En: El Espectador, publicado el 21 de junio del 2014. [En línea:] http://www.elespectador.com/deportes/futbolinternacional/seleccion-seconvirtio-una-verbena-articulo-499823. Consultado el 19 de julio del 2014.
Restrepo, Álvaro (2014). “Fútbol y danza”. En: El Espectador, publicado el 1 de julio del 2014. [En línea:] http://www.elespectador.com/deportes/fútbolinternacional/futbol-y-danza articulo-501734. Consultado el 15 de julio del 2014.
Roa Vargas, Nicolás y Salcedo Rodríguez, Andrés (2014). “Lo banal como instrumento de nación: la importancia de la selección colombiana en la activación de procesos identitarios”. En: Desbordes Revista de Investigaciones de la Escuela de Ciencias Sociales, UNAD, vol. 5, enero-diciembre del 2014, pp. 46-50.
Romero, Amilcar (2005). Deporte, violencia y política. Centro Editor de América Latina, Buenos Aires.
Salles, Eduardo (2014). “Cómo sobrevivir al Mundial si no te gusta el fútbol”. En: Cinismo ilustrado. [En línea:] http://cinismoilustrado.com/post/88580232378/c%C3%B3mo-sobrevivir-al-mundialsi-no-te-gusta-el. Consultado el 16 de Julio de 2014.
Toledo, Luiz (1996). Torcidas organizadas de futebol. Autores Associados, Anpocs, Brasil.
Wade, Peter (2002). Música Raza y Nación. Mpusica tropical en Colombia. Vicepresidencia de la República de Colombia, Departamento Nacional de Planeación, Programa Plan Caribe.
___ (2011). “Multiculturalismo y racismo”. En: Revista Colombiana de Antropología, vol. 47, N.° 2, julio-diciembre del 2011, pp. 15-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Bulletin of Anthropology accept the following conditions:
- Authors retain copyright and yield the right of first publication to the journal, with the work registered with Creative Commons attribution license, which allows third parties to use what was published as long as the authorship of the work and the first publication in this magazine are mentioned.
- Authors can perform other independent and additional contractual arrangements for the non - exclusive distribution of the version of the article published in this issue (E.g. Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), as long as it is clearly indicated that the work was published for the first time in this magazine.


