Documentaries on the Barranquilla Carnival: an audiovisual history of the fi esta
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.boan.6795Keywords:
Carnival of Barranquilla, Film documentary, Immaterial heritage, Audiovisual heritageAbstract
Abstract. The Carnival of Barranquilla, traditional festival in the Colombian Caribbean, has become a source of inspiration for artists, fi lm makers, writers, and musicians, as well as the subject of numerous studies by anthropologists, historians, journalists, and sociologists. This research reviews and compiles fi lm documentaries that feature this carnival with the specifi c goal of reconstructing a history of the audiovisual heritage regarding the celebrants. The study starts with press releases and publications, and examines some of the documentaries —suggesting, based on the information available, that the film record of the Carnival of Barranquilla began in 1914 with the fi rst documentary produced in Colombia—and continues compiling its critical inventory up to the work presented to become part of the World Inmaterial Heritage List of Cultural Resources declared by UNESCO in 2003.
Downloads
References
Abello Banfi , J. (1994). “La televisión regional en Colombia: fi losofía, realizaciones y perspectivas”. En: Vizcaíno Gutiérrez, M. (coord.). Historia de una travesía. Cuarenta años de la televisión en Colombia. INRAVISIÓN, Bogotá, pp. 463-473.
Abello, M.; Buelvas, M. y Caballero Villa, A. (1985). “Yo vengo de otra parte, pero soy de Barranqui-lla...”. En: Intermedio, suplemento del Diario del Caribe, Barranquilla, 10 de febrero, pp. 6-7.
Álvarez, L. A. (1989). “Historia del cine colombiano”. En: Tirado, Á. (dir.). Nueva historia de Colom-bia. Planeta, Bogotá, pp. 237-268.
Angulo, G. (1993). “El carnaval y Álvaro Cepeda”. En: El Heraldo, Barranquilla, 15 de febrero, p. 3A.
Arocha R., J. (1994). “Nina S. de Friedemann”. En: Melo, J. (ed.). Gran enciclopedia de Colombia del Círculo de Lectores. Círculo de Lectores, Bogotá. [En línea] http://www.lablaa.org/blaavir-tual/letra-b/biogcircu/frienina.htm, consulta: 5 de julio de 2006.
Bacca, R. I. (2005). “Ramón Vinyes en Barranquilla (1914-1925)”. En: Memorias. Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe, Barranquilla, Año 2 N.o 3, Edición Especial, pp. [1-21]. [En línea] http://www.uninorte.edu.co/publicaciones/memorias/memorias_3/articulos/articulo-ramonillanbaccacorregido.pdf, consulta: 5 de julio de 2006.
____________ (1998). Escribir en Barranquilla. Uninorte, Barranquilla.
____________ (1997). “Aproximaciones a la literatura del carnaval”. En: Gaceta, Bogotá, N.o 41, sep./dic., pp. 28-39.
____________ (1990). “Festival de arte y artesanías”. En: Diario del Caribe, Barranquilla, 4 de marzo, p. 10B.
Buelvas A., M. (2001). “Procesos de reconocimiento y valoración del patrimonio cultural en el Caribe colombiano”. En: Rincón Cardona, Fabio (ed.). Memorias cátedra UNESCO. Gestión integral del patrimonio en centros históricos. UNESCO-Universidad Nacional de Colombia, Manizales, pp. 217-227.
Cepeda, T. (2003). “De cómo se hizo El carnaval para toda la vida”. En: El Heraldo Dominical,Barranquilla, 1.o de junio, pp. 5-6.
Colpas G., J. (2003). “El Carnaval de Barranquilla: objeto de estudio e investigación”. En: El Heraldo Dominical, Barranquilla, 9 de marzo, pp. 5-6.
Echeverri Á., L. (2003). Serie Yuruparí. 20 años Gloria Triana: Tejedora de sueños con los hilos de la ciencia. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.
El Heraldo (1990). “El torito nunca pierde”. En: El Heraldo, Barranquilla, 24 de septiembre, sección “Espectáculos”, p. 10B.
El’Gazi Durán, L. (1997). “Abril 13 de 1897. Cien años de la llegada del cine colombiano”. En: Cre-dencial Historia, Bogotá, N.o 88, abr., pp. 4-7.El’Gazi Durán, L. y Nieto, J. (1997). “En América, uno no se desespera nunca... Gabriel Veyre, un desencantado pionero del cine en Colombia”. En: Credencial Historia, Bogotá, N.o 88, abr., pp. 12-15.
El Mercurio (1992). “Videístas colombianos desean realizar documental en Chile”. En: El Mercurio,Valparaíso, 10 de octubre, sección “Arte y cultura de El Mercurio”, s. p.
El Tiempo (2002). “El carnaval corre peligro”. En: El Tiempo Caribe, Barranquilla, 15 de mayo, pp. 1-6.
Eusse, S. (2000). El cine en el Caribe colombiano. Documento de investigación encargado por el Museo del Caribe-Parque Cultural del Caribe, Barranquilla. Inédito.
Ferro Bayona, J. (2003). Universidad del Norte 35 años. Uninorte, Bogotá.
____________ (2000). Visión de la universidad ante el siglo XXI.XXI.XXI Uninorte, Barranquilla.
Ferro B., R. (1993). “La bendición de ser caribes”. En: El Heraldo, Barranquilla, 20 de febrero, p. 3A.
Freitas, Joseania; Lizcano Angarita, Martha y González Cueto, Danny (2004). “Um carnaval na Colômbia, Patrimônio da Humanidade. A Festa de Barranquilla e sua relação com o Carnaval Afro-Brasileiro de Salvador no Brasil”. En: Revista Projeto História. PUC-SP, São Paulo, N.o 28,junio, pp. 107-122.
Friedemann, N. S. de (1985). Carnaval en Barranquilla. La Rosa, Bogotá.
Gilard, J. (1995). “Un carnaval para toda la vida de Cepeda Samudio”. En: Cinemas d’Amerique Latine,Toulouse, N.o 3, pp. 39-45.
Henríquez Torres, G. (1991). Documental sobre recuperación de antiguas danzas del Carnaval de Ciénaga y Pueblo Viejo. Proyecto CAEPA-TELECARIBE-INFOTEP, Ciénaga.
Iriarte, M. (2000). “Tres libros sobre el carnaval publicados por la Universidad del Atlántico”. En: Viacuarenta, Barranquilla, N.o 5, pp. 75-77.
Lizcano Angarita, M. y González Cueto, D. (2005a). Carnaval en Barranquilla: de la fi esta espontánea al Cumbiódromo —100 años de historia de sus recorridos en textos e imágenes—. Barranquilla.Ponencia presentada en el II Seminário Internacional de História y XI Seminário de Pesquisa em História do DHI, Fórum de Pesquisa e Pós-Graduação em História, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Brasil, 26 al 30 de septiembre. Inédito.
____________ (2005b). “Carnaval de Barranquilla: Patrimonio de la Humanidad. Breve historia de una proclamación”. En: Huellas. Universidad del Norte, Barranquilla, N.os 71-75, pp. 264-273.
Martínez Pardo, H. (1978). Historia del cine colombiano. América Latina, Bogotá.
Medina, A. (2000). El arte del Caribe colombiano. Gobernación de Bolívar, Cartagena.
Mejía, J. L. (1998). “Cultura y creación, 1985-1996”. En: Tirado, Á. (dir.). Nueva historia de Colombia.Planeta, Bogotá, pp. 247-263.
Matsuura, Koichiro (s. f.). “Discurso del Sr. Koichiro Matsuura, Director-General de la UNESCO”. En: UNESCO [En línea] http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?meeting_id=00057#meet_UNESCO [En línea] http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?meeting_id=00057#meet_UNESCO00057, consulta: diciembre de 2006.
Mora Forero, C. I. y Carrillo Hernández, A. M. (2003). “Acevedo e Hijos”. En: Cinemateca. Cuadernos de Cine Colombiano Nueva Época, Bogotá, N.o 2, pp. 1-56.
Nieto Ibáñez, J. (1997). Floro Manco, pionero del cine. Uniautónoma, Barranquilla.
Olivares, H. (1995). “El carnaval en el cine costeño”. En: El Heraldo Dominical, Barranquilla, 26 de febrero, p. 16.
Posada Carbó, E. (1987). Una invitación a la historia de Barranquilla. CEREC-Cámara de Comercio de Barranquilla, Bogotá, p. 25.
Pulecio, E. (1999). “Cine”. En: Colombia a su alcance. Planeta, Bogotá, pp. 477-497.
____________ (1987). “Gloria Triana”. En: Cinemateca. Cuadernos de cine colombiano, Bogotá, N.o 24, pp. 1-28.
Restrepo, M. E. (1986). “Jorge Ruiz Ardila”. En: Cinemateca. Cuadernos de cine colombiano, Bogotá, N.o 18, pp. 1-28.
Restrepo Sánchez, G. (2003). Breve historia de los cineastas del Caribe colombiano. Ideas Gráfi cas, Barranquilla.
Rojas Romero, D. (1997). “Cine colombiano: primeras noticias, primeros años, primeras películas”. En: Credencial Historia, Bogotá, N.o 88, abr., pp. 8-11.
Samper Pizano, D. (1998). “Legado de Cepeda Samudio. Tres vientos distintos, un solo huracán ver-dadero”. En: Huellas, Barranquilla, N.os 51-52-53, dic./abr.-ago., pp. 120-123.
Sánchez, E. J. (2000). “Una gloria del cine colombiano”. En: El Heraldo Dominical, Barranquilla, 22 de octubre, p. 2.
Stoehrel, Verónica (2003). “Cine sobre gente, gente sobre cine. Entre el documental televisivo y el académico”. En: Razón y Palabra. Primera Revista Electrónica en América Latina Especializada en Tópicos de Comunicación, Atizapán de Zaragoza. [En línea] http://www.razonypalabra.org.mx/libros/libros/cine-gente.pdf, consulta: 27 de septiembre de 2007.
Triana, G. (2000). “De la tradición oral a la producción audiovisual masiva. Una experiencia con las culturas populares”. En: Parias D., María Claudia y González O., Ángela María (eds.). Memorias del encuentro para la promoción y la difusión del patrimonio folclórico de los países andinos.Ministerio de Cultura, Bogotá, pp. 261-267.
Yances, M. (2001). “Paseo conversacional por el cine y los audiovisuales del Caribe colombiano”. En: Castillo, A. (comp.). Respirando el Caribe, memorias de la cátedra del Caribe. Observatorio del Caribe, Barranquilla, pp. 255-268.
Yidi Daccarett, Enrique; David Daccarett, Karen y Lizcano Angarita, Martha (2007). La migración árabe en la construcción cultural del departamento del Atlántico (1905-2005). Uninorte, Ba-rranquilla.
Zagarra, I. (1979). “Congos de Nina S. de Friedemann”. En: Friedemann, Nina S. de y Arocha, Jaime (coords.). Bibliografía anotada y directorio de antropólogos colombianos. Sociedad Antropo-lógica de Colombia, Bogotá, pp. 148-149.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Boletín de Antropología

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in the Bulletin of Anthropology accept the following conditions:
- Authors retain copyright and yield the right of first publication to the journal, with the work registered with Creative Commons attribution license, which allows third parties to use what was published as long as the authorship of the work and the first publication in this magazine are mentioned.
- Authors can perform other independent and additional contractual arrangements for the non - exclusive distribution of the version of the article published in this issue (E.g. Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), as long as it is clearly indicated that the work was published for the first time in this magazine.


