The Construction of the Curriculum and the Profession of Physical Education in Argentinean Fin de Siècle XIX
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.12660Keywords:
Educación Física, currículum, profesional, institucionalizaciónAbstract
William Reid said that despite physical education programs are practically universal, almost none of them are central. However, formal education is founded on corporal education (cf. Goodson, I. y Ball, S., 1984). This thesis is evident in the Argentinean case. From its origins, physical education was established as a school discipline that, regardless the pedagogical priorities, took the complementary role of intellectual and moral education. Indeed, this article analyzes the beginning of the discipline, which occurred in the building process of its curriculum and in the configuration process of its profession. The objective is observing that the birth of the Argentinean educational system produced the physical education and by the institutionalization of this profession, the physical education is formed and reproduced. Analyzing what is known as the passage of the physical education syntagma -understandingthat these two terms form a third one, keeping in it the first meanings- to the physical education oxymoron-combination of the opposite, but not antinomian between them, that produces a neologism, forming a new symbolic universedifferent from the original-, this text reflects from the regulation of physical education with the pioneer Common Education Law in 1884, to the construction of the oxymoron as a result of the creation of the Escuela de Gimnasia y Esgrima (which belongs to Argentinean Army) in 1897, the issuing of the Decree of 1898 which declared physical education mandatory, and the definition of its name and profession since 1903.
Downloads
References
Agüero, A.; Iglesias, S. y del Valle, A. (2009). Enrique Romero Brest y los inicios de la educación física escolar. Su tiempo, su vida, su pensamiento y su obra. En Revista eä, vol. 1, nº 1.
Aisenstein, Á. y Scharagrodsky, P. (2006). Tras las huellas de la Educación Física Escolar Argentina. Cuerpo, género y pedagogía. Buenos Aires: Prometeo.
Argentina (1971). Reseña histórica y orgánica del Ejército Argentino. Buenos Aires: Comando en Jefe del Ejército, Imprenta Buenos Ayres, vol. 635-636.
Beláustegui, L. (1898). Memoria presentada al Congreso Nacional por el Ministro de Justicia, Culto e Instrucción Pública Dr. Luis Beláustegui, Buenos Aires: Taller Tipográfico de la Penitenciaría Nacional.
Boletín Oficial de la República Argentina (1898). Decreto aprobando el reglamento para el ejercicio físico en los Colegios nacionales. Buenos Aires: 19/04/1898.
Boletín Oficial de la República Argentina (1901). Modificando el reglamento de la Escuela Militar de Esgrima. Buenos Aires: 19/04/1901.
Crisorio, R. (2007). “Educación Física y Biopolí- tica”. En Revista Temas & Matizes (pp. 67-78), Paraná: Cascavel.
Cristiani, R. (1967). Reseña histórica del cuerpo de Gimnasia y Esgrima del Ejército y su proyección en la vida nacional. Algunos aspectos de su evolución entre 1897–1960, Buenos Aires: Comando en Jefe del Ejército.
Gayol, S. (2005). Duelos y filiación de la elite social en la Argentina finisecular: exigir y dar satisfacción. En X Jornadas Interescuelas/ Depto. de Historia, Rosario.
Goodson, I. y Ball, S. Defining the curriculum: histories & etnographies. Londres: The Falmer Press.
Instituto Nacional Superior de Educación Física (1986). Contribuciones a la Documentación e Investigación de las Ciencias del Deporte. Buenos Aires [INSEF].
Langlade, A. y Langlade, N. (1986). Teoría General de la Gimnasia. Génesis y panorama global de la evolución de la gimnasia. Buenos Aires: Stadium.
Narodowski, M. y Manolakis, L. (2001). Estado, mercado y textos escolares. Notas históricas para un modelo teórico. En Revista Educación y Pedagogía (pp. 29-30), Colombia, vol. XIII.
Pallarola, D. (2004). Escuela de Gimnasia y Esgrima de Ejército. Consultado el 25 de abril, 2012. En www.danielpallarola.com.ar
Pizzurno, P. (1914). El Instituto Nacional Superior de Educación Física. En Revista El Monitor de la Educación Común (pp. 399-414), Buenos Aires: Consejo Nacional de Educación, año 33, nº 504.
Romero Brest, E. (1903). Cursos Normales de Educación Física (sus resultados). Buenos Aires: Librería y Casa Editora de Nicolás Marana.
Romero Brest, E. (1910). Evolución de la Educación Física en la Escuela Argentina. En Censo General de Educación (pp. 363-416). Buenos Aires: Talleres de Publicaciones de la Oficina Meteorológica Argentina.
Romero Brest, E. (1917). El ISEF. Antecedentes, organización, resultados. Buenos Aires: Cabaut y cía. editores.
Saraví Riviere, J. (1985) Historia de la Educación Física Argentina. Siglo XIX. Buenos Aires: Impresiones Agencia Periodística Cid.
Saraví Riviere, J. (1998). Aportes para una historia de la Educación Física. 1900 a 1945. Buenos Aires: Impresiones Agencia Periodística Cid.
Scharagrodsky, Pablo (2008). Gobernar es ejercitar. Fragmentos históricos de la Educación Física en Iberoamérica. Buenos Aires: Prometeo.
Scharagrodsky, P. (2009). Cuerpos ‘femeninos’ en movimiento o acerca de los significados sobre la salud y la enfermedad a fines del siglo XIX en Argentina. En XVI CONBRACE / III CONICE, Brasil.
Spencer, H. (1946). Educación intelectual, moral y física. Buenos Aires: Albatros [1850].
Taborda de Oliveira, M. (2006). Educação do corpo na escola brasileira. Campinas: Autores Associados.
Sarmiento, F. (1900). Obras de D. F. Sarmiento, Buenos Aires: Imprenta Moreno.
Scharagrodsky, P. (2011). La invención del “homo gymnasticus”. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente. Buenos Aires: Prometeo.
Torres, C. (2002). Ideas encontradas: la educación física y el deporte en el debate parlamentario sobre la participación argentina en los Juegos Olímpicos de 1908. En Olympika: The International Journal of Olympic Studies (pp. 117-142).
Veronelli, J. y Correch Veronelli, M. (2004). Los orígenes institucionales de la Salud Pública en la Argentina, Buenos Aires: OPS/OMS.