Daily Movement in the Culture of Children Body Fifth Grade an Educational Institution of the City of Medellín

Authors

  • Shirley Andrea Bustamante Castaño University of Antioquia
  • Claudia María Arteaga Henao University of Antioquia
  • Enoc Valentín González Palacio University of Antioquia
  • Beatriz Elena Chaverra Fernández University of Antioquia
  • Didier Fernando Gaviria Cortés University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.14411

Keywords:

cultura corporal, motricidad, Etnografía, escuela, motricidad cotidiana

Abstract

This article shows the results of the everyday motor skills dimension that were explored in the macro research "Body culture among children in fifth grade of primary education at Institución Educativa Monseñor Francisco Cristóbal Toro from Aranjuez neighborhood in Medellín City". Its purpose is to understand the particular of the body culture of children in the context of that educational institution. This qualitative-nature research, specifically from the ethnographic approach, involves the immersion into daily school life and how the motor skills are immersed into it. It developed the fieldwork in the school setting in constant interaction with the studied population.

|Abstract
= 451 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 142 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shirley Andrea Bustamante Castaño, University of Antioquia

Master in Motor Skills - Human Development, Universidad de Antioquia. Teacher and researcher of the Somatic Culture Research Group of the University of Antioquia.

 

Claudia María Arteaga Henao, University of Antioquia

Master in Motor Skills - Human Development, Universidad de Antioquia. Degree in Physical Education. Teacher and researcher of the Somatic Culture Research Group of the University of Antioquia.

Enoc Valentín González Palacio, University of Antioquia

Master in Motor Skills - Human Development, Universidad de Antioquia. Professor and researcher of the Somatic Culture Research Group of the University of Antioquia.

Beatriz Elena Chaverra Fernández, University of Antioquia

Magíster en Educación y Desarrollo Humano. Docente e investigadora del Grupo de Investigación Cultura Somática de la Universidad de Antioquia.

Didier Fernando Gaviria Cortés, University of Antioquia

Master in Collective Health. Specialist in Physical Activity and Health. Professor and researcher of the Somatic Culture Research Group of the University of Antioquia.

References

Arboleda Gómez, R.; Duque Jaramillo, B.; Díaz Leal, B.; Correa Gil, E.; Castro Hernández, J. C. (2002). El Cuerpo en boca de los adolescentes. Armenia, Colombia: Kinesis.

Arenas Acevedo, J. (1999). Educación física, infancia y niñez. Medellín: Proyección 2001 Publicidad.

Arboleda G., R. (2009). El cuerpo: Huellas del desplazamiento. El caso de Macondo. Medellín: Hombre Nuevo Editores.

Aguirre B., A. (1995). Etnografía. Barcelona: Alfaomega Grupo Editor S.A de C.V.

Benjumea Pérez, M. (2009). Elementos constitutivos de la motricidad como dimensión humana (Tesis de Maestría). Medellín: Universidad de Antioquia.

Correa Gil, E. &Pérez Henao, H. (1997). Cultura Somática y perfil social en una urbe latinoamericana, Medellín. Estudio interdisciplinario del fenómeno deporte (Tesis de Maestría). Medellín: Universidad de Antioquia.

Calvo Muñoz, C. (2007). Del mapa escolar al territorio educativo: “diseñando la escuela desde la educación”. Chile: Nueva Mirada Ediciones.

Foucault, M. (1976). Vigilar y Castigar. España: Siglo Veintiuno Editores.

Muñoz, C. C. (2008). Entre la educación corporal caótica y la escolarización corporal ordenada. En C. C. Muñoz. Del mapa escolar al territorio educativo. Chile: Nueva Mirada Ediciones. Pp. 179-192.

Pateti Moreno, Y. (2008). Educación y corporeidad: la despedagogización del cuerpo. Armenia, Colombia: Kinesis.

Rittner, V. (1995). Cuerpo, salud, deporte y estilo de vida como punto de referencia del desarrollo social. Revista Educación Física y Deporte, 17, 72-73.

Published

2013-02-11

How to Cite

Bustamante Castaño, S. A., Arteaga Henao, C. M., González Palacio, E. V., Chaverra Fernández, B. E., & Gaviria Cortés, D. F. (2013). Daily Movement in the Culture of Children Body Fifth Grade an Educational Institution of the City of Medellín. Educación Física Y Deporte, 31(2), 1069–1076. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.14411

Issue

Section

Continuous demand articles

Most read articles by the same author(s)