Develando los sentidos de la motrieidad en Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.2046Keywords:
Human movement, senses, physical education, teachers, pedagogical practice, educative institution, disposition, pedagogical aimsAbstract
With the suspicion that in the area of the physical education he exísts significant breaches between the reality (formal education) and the intentions and mission th at the discipline in the human development has, a group of investigators in national network with international íntervention ,drew up a project of study with the objective to reveal "the senses of the human movement, from the vision of the actors of the Physical education in Colombia", like departure po í nt to invite to a change and rupture of paradigms in this fíeld. In the study, the set of perceptions, educational speeches is understood by "Senses", experiences and practíces that the teachers of the physical educatíon in Colombia have in relation to the human movernent that surpass from íts complexity the undersranding and meaning of the human, the b io- physiologic concept of the body and instrumental mechanical dualism th at is assígned to him to the movement in historical course of the discipline.Downloads
References
1. Aisenson, Aida. Cuerpo y Persona. Fondo de Cultura Económica, 1981.
2. Benjumea, Margarita. El cuerpo. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 2004. p.
3. Benjumea, Margarita, y otros equipos investigación "Los sentidos de la Motricidad a partir de la visión de los actores de la ecuación física en Colombia" Colombia, 2003.
4. Benjumea, Margarita, y otros equipos Documento: Aproximación Concepto de Motricidad, Medellín, 2003.
5. Bernard, M. El cuerpo. Un fenómeno ambivalente. Editorial Paidos. Segunda reimpresión en España. Traducción Alberto Luis Bixio. Barcelona, 1976-1994.
6. Breton, LE D. Antropología del cuerpo y modernidad. Ediciones Nueva Visión. Traducción de la segunda versión. Paula Mahler, Buenos Aires, 1990-1995.
7. Cajigal, José María. Obras selectas. Comité Olímpico Español, vol. 3, 1996.
8. Fontan, P. La escuela y sus alternativas de poder. Ed. CEAC, Barcelona, 1978, p.72.
9. Manuel, Sergio, Un Corte Epistemológico, de la ecuación física a la motricidad humana, Instituto Piaget, Portugal, 1986-1989.
10. Manuel, Sergio, Motricidad Humana, Instituto Piaget, Portugal, 1994.
11. Manuel, Sergio, Epistemología de la Motricidad Humana, Instituto Piaget, Portugal, 1996.
12. Ministerio de Educación, Presidencia de la República. Ley General de Educación, Colombia, 1994.
13. Restrepo, M & Campo, R. La docencia como práctica: El concepto, un estilo, un modelo. Universidad Javeriana, Bogotá, Facultad de Educación, 2002, p. 133-134.
14. Rey; A.Y Trigo, E., aspectos epistemológicos de la Motricidad. En: Fundamentos de la Motricidad. Madrid: Gymnos,2000.