¿Qué aprendemos a enseñar? El juego en la formación del profesor de Educación Física

Authors

  • Ivana Verónica Rivero Profesora

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.300

Keywords:

Game, to play, formation of Professors, physical education

Abstract

Comparing the uproar that sees and it listens to during the scholastic recreation with the tranquillity and concentration during the classes, is possible to be doubted in the agreement that implicitly must exist so that when the educational one says “We are going to play” the student understands what must do, which would have to do. When taking like classroom he himself physical space that the student occupies during the recreation to favor the construction of learnings, the class of physical education constitutes particular student in a while. In this communication part of the final results of an investigation is disclosed on the game that the training ones of professors of physical education teach to teach during the initial educational formation, and the conducts that teach to wish, to wait for and to approve of the students while they play. Some ideas resist with theinterpretation of the motor praxiología (Parlebas, 2001), theory dedicated to the study of the grammar of the games, and the theory of the game of Huizinga (2000), philosophical glance that studies the essence of the game.
|Abstract
= 623 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 239 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Bracht, V. (1996): Educación Física y aprendizaje social. Córdoba: Editorial Vélez Sarsfield.

2. Caillois, R. (1986): Los Juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. México: Fondo de Cultura Económica.

3. Crisorio & Bracht (Coord.) (2003: La Educación Física en Argentina y en Brasil. Identidad, desafíos y perspectivas. La Plata: Ediciones Al Margen.

4. Huizinga, J, (2000): Homo Ludens. Madrid: Alianza Editorial.

5. Lagartera & Lavega (2003): Introducción a la praxiología motriz. Barcelona; Paidotribo.

6. Lavega Burgués, P. (2000): Juegos y deportes populares-tradicionales. Barcelona: INDE.

7. Navarro Adelantado, V. (2002): El afán de jugar. Teoría y práctica de los juegos motores. Barcelona: INDE.

8. Parlebas, P. (2001): Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.

9. Pavía, Russo, Santaneca & Trpín (1994): Juegos que vienen de antes. Incorporando el patio a la Pedagogía. Buenos Aires: Humanitas.

10. Pavía, V. (Coord.) (2006): Jugar de un modo lúdico. El juego desde la perspectiva del jugador. Buenos Aires: Novedades Educativas.

11. Pavía, V. (2007): ¿Qué queremos decir cuando decimos ¡Vamos a jugar! (En el contexto de una clase)? Brasil. VII Congresso Espiritosantense de Educaçäo Fisica.

12. Pedraz, M. (1988): Teoría pedagógica de la Educación Física. Madrid: Gymnos.

13. Piaget, J. (1997): La formación del símbolo en el Niño. Imitación, juego y sueño. Imagen y representación. México: Fondo de Cultura Económica.

14. Seybold, A. (1974): Principios pedagógicos de la Educación Física. Buenos Aires: Kapeluz.

Published

2008-11-19

How to Cite

Rivero, I. V. (2008). ¿Qué aprendemos a enseñar? El juego en la formación del profesor de Educación Física. Educación Física Y Deporte, 27(1), 43–56. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.300

Issue

Section

Research articles