La enseñanza de los juegos tradicionales ¿Una posibilidad entre la realidad y la fantasía?
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.305Keywords:
Traditional games, reality, fantasy, teaching, cultureAbstract
The teaching of traditional games: a possibility between reality and fantasy. To play, a reality/ fantasy that intercrosses with the generations that happen, that lived particular characteristics around the game and that in its transmission allows to understand the culture and history of our people, of our towns; it is what lasts in the traditional games of today, combination of cultural elements that at every time have left a mark in the inhabitants who lived it. Games that when entering the school link the reality that is lived to the interior of each culture, recreating it in the fantasy of the children that today have another look over the time that already happened. With the possibility that occurs in the school to construct meanings along with the others, at the moment they are playing, traditional games may be played again.Downloads
References
1. Augé, M. (2002): Los No Lugares. Espacios del anonimato: una antropología de la sobre modernidad. Barcelona: Gedisa.
2. Bateson, G. (1998): Pasos hacia una ecología de la mente. Buenos Aires: Lohlé.
3. Marulanda, O. (1988). Las rondas y los juegos infantiles, folclor y educación. Bogotá: Secretaría Ejecutiva del Convenio Andrés Bello.
4. Montes, G. (1990): El corral de la infancia. Acerca de los grandes, los chicos y las palabras. Buenos Aires: Libros del Quirquincho.
5. Öfele, M. (2004): Miradas lúdicas. Buenos Aires: Dunkem.
6. Öfele, M. (1998): Los juegos tradicionales en la escuela. En Revista Educación Inicial. Buenos Aires: a Obra. Año 13. No 120.
7. Parra, J. (1997): Inspiración. Asuntos íntimos entre creación y creadores. Bogotá: Magisterio.
8. Pavía, V. (2006): El patio escolar: el juego en libertad controlada. Buenos Aires: Noveduc.
9. Pavía, V. (2000): Investigación y juego, reflexiones desde una práctica. http://www.efdeportes.com/ revista digital | Buenos Aires | Año 5 - Nº 18 - febrero 2000.
10. Posada, P. (2000): Cantar, tocar y jugar. Medellín: Ed. Universidad de Antioquia.
11. Robledo, B. (Comp.) (1988): Antología de los mejores relatos infantiles. Bogotá: Imprenta de Colombia.
12. Sánchez, N. (2001). II Simposio Nacional de Vivencias y Gestión en Recreación. Vicepresidencia de la República, Coldeportes, Funlibre, 22-24 noviembre 2001. Cali. Colombia.
13. Sarlé, P. (2006): Enseñar el juego y jugar la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.