Perceived quality of nursing care hospital by users, Tunja 2011
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.11021Keywords:
quality of health care, nursing, patient satisfactionAbstract
Objective: to evaluate the users’ perception regarding the quality of the nursing care received. Methodology: a quantitative, cross-sectional descriptive study with univariate and bivariate analyses. The sample (n = 183) was collected from the Internal Medicine and Surgery units of the Tunja Hospital using the SERVQHOS-E instrument. Results: the measurement of the objective and subjective quality, as well as the measurement of the users’ satisfaction level regarding hospital services had scores with a mean of 4.08 for kindness, and 3.98 for nursing staff training. In addition, the overall satisfaction level was 92.9%. Discussion: using the instrument SERVQHOS-E to measure the quality perceived by the users made it possible to assess the quality of the care provided by nursing professionals. This measurement was conducted from the user’s own point of view and focused on the objective and subjective aspects, which are predictors of satisfaction. Additionally, the highest scores belonged to subjective variables, but the users’ expectations were not met.
Downloads
References
(1). Monteagudo O. Aplicación hospitalaria del SERVQHOS: factores asociados a la satisfacción e insatisfacción. Medwave 2003; p. 3. DOI: https://doi.org/10.5867/medwave.2003.10.2764
(2). Donabedian A, Garantía y monitoría de la calidad de la atención médica. Instituto Nacional de Salud Pública, 1992; p. 20
(3). Losada M, Rodríguez A. Calidad del servicio de salud: una revisión a la literatura desde la perspectiva del marketing. Universidad del Valle. Revista Cuad. Adm 2007; 20 (34): 239-249.
(4). Barragán JA, Manrique-Abril FG. Validez y confiabilidad del ser-vqhos para enfermería en Boyacá, Colombia. Av. enferm. 2010; 28(2): 48–61.
(5). Colombia, Ministerio de la Protección Social. Decreto 1011 de 2006: por el cual se establece el Sistema Obligatorio de Garantía de Calidad de la Atención de Salud del Sistema General de Se-guridad Social en Salud [Internet] Bogotá: El Ministerio; 2006 [Acceso 26 de abril de 2012]. Disponible: en: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=19975.
(6). República de Colombia, Ministerio de la Protección Social. Reso-lución 1043 de 2006: por la cual se establecen las condiciones que deben cumplir los Prestadores de Servicios de Salud para habilitar sus servicios e implementar el componente de auditoría para el mejoramiento de la calidad de la atención y se dictan otras disposiciones. [Internet] Bogotá: El Ministerio; 2006 [Acceso 23 de abril de 2011]. Disponible en: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=20268.
(7). República de Colombia, Ministerio de la Protección Social. Re-solución 1445 de 2006: Por la cual se definen las funciones de la Entidad acreditadora y se adoptan otras disposiciones. [Internet] Bogotá: El Ministerio; 2006. [Acceso 23 de abril de 2011] Disponible en: http://www.minproteccionsocial.gov.co/Normatividad/Decreto%201445%20de%202006.pdf.
(8). Mira J, Aranaz J. Evolución de la calidad percibida por los usuarios en dos hospitales públicos. Spicothema 2001; 13: 581-585.
(9). Racoveanu NT, Johansen KS. Tecnología para el mejoramiento continuo de la calidad de la atención sanitaria. Foro Mundial Salud 1995; 16: 158-165.
(10). Donabedian A. Evaluating the Quality of Medical Care. Milbank Quarterly 2005; 83 (4): 691–729. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0009.2005.00397.x
(11). Cruzado M, Fuentes L, Cabeza M, Rivera J, Pérez A, Crespo P. Análisis cualitativo de la percepción de los pacientes en relación con los cuidados enfermeros en el Hospital Universitario Puerta del Mar de Cádiz. Estudio de satisfacción. Biblioteca Las casas, 2007 [Internet]; 3(3). [Acceso 23 de abril de 2011]. Disponible en http://www.indexf.com/lascasas/documentos/lc0258.php.
(12). Parasuraman A, Zeithaml V, Berry L. servqual: A Multipleitem Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Retailing 1988; 64: 12-40.
(13). Mira J, Aranaz J, Marín J, Rodríguez B. La medida de la calidad percibida del cuidado hospitalario, adaptación del Sservqual al hospital público. Rev Cal Asis 1995; 63: 65-72.
(14). República de Colombia, Ministerio de Salud. Resolución 8430 de 1993: por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud [Internet] Bogotá: El Ministerio; 1993. [Acceso 13 de abril de 2011]. Disponible en: http://www.dib.unal.edu.co/promocion/etica_res_8430_1993.pdf
(15). Becerra H, Flechas J. Calidad percibida de la atención de enfermería en la ese Hospital Regional de Duitama 2009. Tesis de grado. Enfermería. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; 2009. p. 10-50.
(16). Cely Y. Calidad percibida con la atención de enfermería por usuarios de los servicios de Medicina Interna y quirúrgicas del Hospital San Rafael. [Tesis de grado]. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; 2008. p. 15-62.
(17). Hernández R. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill; 2010. p. 276-343.
(18). Barragán JA, Moreno C. Calidad percibida por usuarios de enferme-ría en tres hospitales públicos. Rev. Enf global 2013; 12(1); 2013.
(19). Belmonte T. Aspectos socioculturales del servicio enfermero. Un análisis antropológico a través de la gestión de los cuidados. Revista enfermería global 2002; 2: 6.
(20). Mira J. La aplicación del Modelo Europeo de Gestión de la cali-dad total al sector sanitario: ventajas y limitaciones. Revista Calidad Asistencial 1998; 13; 2-7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Julián A. Barragán B., Yeni D. Pedraza A., Magda R. Rincón R.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "