Management of public policies: operational aspects

Authors

  • Rubén D. Gómez A. University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.12588

Abstract

La línea de Análisis de la Situación de Salud de la Facultad Nacional de Salud Pública y la red Colombiana de Investigación en Políticas y Sistemas de salud apoyan la realización de cursos de gestión y análisis de políticas públicas los programas de doctorado y maestría en salud pública de Universidades del Colombia. Este ensayo recopila los conceptos y discusiones básicas relacionadas la formulación y el análisis de las políticas públicas.

|Abstract
= 557 veces | SIN TÍTULO (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1371 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 739 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 700 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rubén D. Gómez A., University of Antioquia

Medical Doctor (MD), Master of Public Health (MSP), Doctor of Public Health (DSP), Executive Secretary, Colombian Network for Research in Health Policies and Systems. Professor, National School of Public Health, University of Antioquia, Medellín, Colombia.

References

(1). Ewalt J, editor. Theories of governance and new public management: Links to understanding welfare policy implementation. [internet]. Newark: 2001. [acceso 23 de noviembre de 2011]. Disponible en: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/ASPA/UNPAN000563.pdf.

(2). Lasswell H. La orientación hacia las políticas. En: Porrúa MÁ, editor. El estudio de las políticas públicas. México; 1995. p. 79- 104.

(3). Parsons W. Políticas Públicas: Una introducción a la teoría y la práctica del análisis de políticas públicas. México: FLACSO; 2007.

(4). Ham C, Hill MJ. The policy process in the modern capitalist state. 2.ª ed. New York: Harvester Wheatsheaf; 1993.

(5). Hill M. The Policy Process in the Modern State. New York: Prentice Hill; 1997.

(6). Vargas A. Notas sobre el estado y las políticas públicas. Bogotá: Almudena Editores; 2000.

(7). Howlett M. Policy Instruments, Policy Styles, and Policy Implementation: National Approaches to Theories of Instrument Choice. Policy Studies Journal 1991; 19(2):1-21. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0072.1991.tb01878.x

(8). Laurence J, O’Toole Jr. Research on Policy Implementation: Assessment and Prospects. J Public Adm Res Theory 2000; 10(2): 263-288. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.jpart.a024270

(9). Matland RE. Synthesizing the implementation literature: The ambiguity-conflict model of policy implementation. Journal of public administration research and theory 1995; 5(2): 145-174.

(10). O’Toole LJ, Montjoy RS. Interorganizational Policy Implementation: A Theoretical Perspective. Public Administration Review. 1984; 44(6): 491-503. DOI: https://doi.org/10.2307/3110411

(11). Smith TB. The policy implementation process. Policy Sciences 1973; 4(2): 197-209. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01405732

(12). Start D, Hovland I. Herramientas para el Impacto en las Políticas Públicas: Manual para Investigadores. Londres: Investigación y Política para Programas de Desarrollo, Instituto de Desarrollo en Países Extranjeros; 2004.

(13). WikiLeaks [internet]. [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://wikileaks.org/.

(14). Transparency International. Informe Global de la Corrupción 2009 [internet]. Cambridge: Cambridge University Press; 2009. [acceso 16 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.transparency.org/publications/gcr.

(15). Transparency International. Informe Global de la Corrupción 2001[internet]. Berlyn; 2001. [acceso 16 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.transparency.org/publications/gcr/gcr_2001#download.

(16). World Audit. The 2011 corruption rankings for 180 countries in the World Democracy Audit [internet]. [acceso 16 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.worldaudit.org/corruption.htm.

(17). Transparency International. Global corruption report 2006 [internet]. London; 2006 [acceso 16 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.anticorruzione.it/Portals/altocommissario/Documents/Altro/rapporto%202006%20sulla%20corruzione%20globale.pdf.

(18). Nussbaum D. Corruption in health: what every policymaker should know [internet]. Berlin: Transparency International; 2006 [acceso 16 de febrero de 2012]. Disponible en: www.transparency.org/content/download/6729/40507/file/CMRB-Nussbaum.pdf.

(19). Tanzi V. Corruption Around the World: Causes, Consequences, Scope, and Cures. International Monetary Fund 1998;45(4):559- 594. DOI: https://doi.org/10.2307/3867585

(20). Latin America and Caribbean Regional Health Sector Reform Initiative. Policy Toolkit for Strengthening Health Sector Reform [internet]. [acceso 17 de febrero de 2012]. Disponible en: http://info.worldbank.org/etools/docs/library/48545/RD1.PDF.pdf.

(21). Organización Mundial de la Salud. Un Marco Para Políticas, Estrategias y Planes Nacionales de Salud [internet]. [acceso 16 de febrero de 2012]. Disponible en: http://new.paho.org/hq/dmdocuments/2010/NHStrategies_WHOconsultation_spa.pdf.

(22). Ramió C. Teoría de la Organización y Administración Pública. Madrid: Editorial Tecnos; 2002.

(23). Walt G, Shiffman J, Schneider H, Murray SF, Brugha R, Gilson L. ‘Doing’ health policy analysis: methodological and conceptual reflections and challenges. Health Policy and Planning. 2008; 23(5): 308-317. DOI: https://doi.org/10.1093/heapol/czn024

(24). Eagar K, Garrett P, Lin V. Health Planning: Australian Perspectives. Melbourne: Allen & Unwin; 2001.

(25). Green A. An Introduction to Health Planning in Developing Countries. 2.ª ed: Oxford Medical Publications, Oxford University Press; 1999.

(26). Matus C. Método Altadir de Planificación Popular. Buenos Aires: Lugar Editorial, Colección Salud Colectiva; 2007.

(27). Leleur S. Systemic Planning: Principles and Methodology for Planning in a Complex World. 2.ª ed. Copenhagen: Polyteknisk Forlag; 2008.

(28). Navarro V. A Systems Approach to Health Planning. Health Serv Res 1969 Summer; 4(2): 96–111.

(29). Jefatura de Gabinete de Ministros, Secretaría para la Modernización del Estado. Documentos Conceptuales. Planificación Estratégica Situacional. Buenos Aires.

(30). USAID. The Logical Framework [internet]. [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNABI452.pdf.

(31). European Commission. Project Cycle Management Guidelines. Bruselas: Europeaid Cooperation Office; 2004.

(32). Gómez R, Velásquez W, Rodríguez F, Yepes C, Lopera J, Martínez O, et al. Manual de Gestión de Proyectos. Medellín: Universidad de Antioquia; 2009.

(33). Camacho H, Cámara L, Cascante R, Sainz H. El Enfoque del marco lógico: 10 casos prácticos. Cuaderno para la identificación y diseño de proyectos de desarrollo. Madrid: Fundación Cideal - Acciones de Desarrollo y Cooperación; 2001.

(34). Angell M. Privatizing health care is not the answer: lessons from the United States. Canadian Medical Association Journal. 2008; 179(9): 916-919. DOI: https://doi.org/10.1503/cmaj.081177

(35). Daskalova N, Tomev L, Ivanova V, Nikolova A, Naydenova Z, Trakieva D. Health care reforms and privatization – Social and economic consequences: case of Bulgaria: Institute for social and trade union research; 2005.

(36). Homedes N, Ugalde A. Privatización de los servicios de salud: las experiencias de Chile y Costa Rica. Gac Sanit 2002; 16(1): 54-62 DOI: https://doi.org/10.1016/S0213-9111(02)71633-6

(37). Podgorsak EB. Privatization is not an answer to health care access problems, increased public funding is. Curr Oncol 2009; 16(2): 2-3. DOI: https://doi.org/10.3747/co.v16i2.351

(38). Rachli M. Privatized Health Care Won’t Deliver: Wellesley Institute, Advancing Urban Health. Commissioned Policy Research; 2007.

(39). Waitzkin H, Jasso Aguilar R, Iriart C. Privatization of Health Services in Less Developed Countries: An Empirical Response to the Proposals of the World Bank and Wharton School. Int J Health Serv 2007; 37(2): 205-27 DOI: https://doi.org/10.2190/A1U4-7612-5052-6053

(40). Van Duijvenvoorde ACK, Zanolie K, Rombouts S, Raijmakers M, Crone EA. Evaluating the Negative or Valuing the Positive? Neural Mechanisms Supporting Feedback-Based Learning across Development. The Journal of Neuroscience 2008; 28(38): 9495- 9503. DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1485-08.2008

(41). Nelson RA. A Chronology and Glossary of Propaganda in the United States. Westport, CT: Greenwood Press; 1996. DOI: https://doi.org/10.5040/9798400626265

(42). Haque MS. Global Rise Of Neoliberal State And Its Impact On Citizenship: Experiences In Developing Nations. Asian Journal of Social Science 2008; 36:11–34 DOI: https://doi.org/10.1163/156853108X267558

(43). The Bretton Woods Project. The World Bank and the State: A recipe for change? [internet]. [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.brettonwoodsproject.org/art.shtml?x=16242.

(44). Andrisani PJ, Hakim S, Savas ES. The New Public Management: Lessons from Innovating Governors and Mayors. Norwell: Kluwer Academic Publishers; 2002. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4615-1109-0

(45). Savas ES. Privatization and Public Private Partnerships. New York: Chatham House Publishers; 2000.

(46). Osborne D, Gaebler T. Reinventing Government: How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the Public Sector. New York: Addison Wesley Publishing; 1992.

(47). Does the IMF constrain health spending in poor countries? Evidence and an agenda for action [internet]. Washington: Center for Global Development; 2007 [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.cgdev.org/doc/IMF/IMF_Report.pdf.

(48). Arbeláez M, Gaviria M, Franco A, Restrepo R, Hincapié D, Blas E. Tuberculosis control and managed competition in Colombia. Int J Health Plann Manage 2004; 19 Suppl 1: S25-43. DOI: https://doi.org/10.1002/hpm.775

(49). Banerji D. A fundamental shift in the approach to international health by WHO, UNICEF, and the World Bank: instances of the practice of “intellectual fascism” and totalitarianism in some Asian countries. Int J Health Serv 1999; 29(2): 227–259. DOI: https://doi.org/10.2190/RAB4-D873-99AM-ACJR

(50). Cornia GA, Jolly R, Stewart F, Unicef. Adjustment with a Human Face: Protecting the Vulnerable and Promoting Growth: Oxford: Clarendon Press; 1987.

(51). Friedman EA. An action plan to prevent brain drain: building equitable health systems in Afric Boston: Physicians for Human Rights. Boston: Physicians for Human Rights; 2004.

(52). Kim JY, Millen J, Irwin A, Gershman J. Dying for growth: global inequality and the health of the poor. Monroe, Maine: Common Courage Press; 2000.

(53). Kroeger A, Ordoñez Gonzalez J, Aviña A. Malaria control reinvented: health sector reform and strategy development in Colombia. Trop Med Int Health 2002; 7(5): 450-458. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-3156.2002.00876.x

(54). Murray M, King G. The Effects of International Monetary Fund Loans on Health Outcomes. PLoS Med 2008; 5(7):e162. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.0050162

(55). Navarro V. The world situation and WHO. The Lancet 2004; 363(9417): 1321-1323. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(04)16008-X

(56). Navarro V. What we mean by social determinants of health. International Journal of Health Services. 2009; 39(3): 423–441. DOI: https://doi.org/10.2190/HS.39.3.a

(57). Stuckler D, King LP, Basu S. International Monetary Fund Programs and Tuberculosis Outcomes in Post-Communist Countries. PLoS Med 2008; 5(7): e143. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.0050143

(58). Roth Deubel A. Políticas Públicas: Formulación, implementación y evaluación. Bogotá: Ediciones Auroras; 2007.

(59). Walt G. Health policy: an introduction to process and power. Johannesburgo: Witwatersrand University Press; 1994.

(60). Lewis JM, Considine M. Medicine, economics and agenda-setting. Social Science & Medicine 1999; 48(3): 393-405. DOI: https://doi.org/10.1016/S0277-9536(98)00341-4

(61). Dearing JW, Rogers EM. Agenda-Setting. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc; 1996. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452243283

(62). Rychetnik L, Hawe P, Waters E, Barratt A, Frommer M. A glossary for evidence based public health. J Epidemiol Community Health 2004; 58(7): 538–545. DOI: https://doi.org/10.1136/jech.2003.011585

(63). Ross B, Baker EA, Leet TL, Gillespie KN. Evidence Based Public Health. New York: Oxford University Press; 2003.

(64). Sutcliffe S, Court J. A Toolkit for Progressive Policymakers in Developing Countries. London: Research and Policy in Development. Overseas Development Institute’s Research and Policy in Development; 2006.

(65). Fafard P. Evidence and Healthy Public Policy: Insights from Health and Political Sciences, National Collaborating Centre for Healthy Public Policy [internet] Canadian Policy Research Projects; 2008 [acceso el 16 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.cprn.org/documents/50036_EN.pdf.

(66). Rychetnik L, Frommer M, Hawe P, Shiell A. Criteria for evaluating evidence on public health interventions. J Epidemiol Community Health 2002; 56(2): 119-127. DOI: https://doi.org/10.1136/jech.56.2.119

(67). Bronfman M, Langer A, Trostle J. De la investigación en salud a la política: La difícil traducción. México, D.F.: Editorial El Manual Moderno, Instituto Nacional de Salud Pública; 2000.

(68). Davis P, Howden Chapman P. Translating reasearch findings into health policy. Soc Sci Med. 1996; 43(5): 865-872. DOI: https://doi.org/10.1016/0277-9536(96)00130-X

(69). Gómez RD, Orozco DA, Rodríguez FL, Velásquez W. Políticas públicas y salud: relación entre investigación y decisión. Rev. Fac. Nac. Salud Pública 2006; 24(2): 105-118.

(70). WWF Standards of Conservation Project and Programme Management. Cross-Cutting Tool Stakeholder Analysis [internet]. [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://assets.panda.org/downloads/1_1_stakeholder_analysis_11_01_05.pdf.

(71). Schmeer K. Stakeholder Analysis Guidelines. [internet]. [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.eestum.eu/voorbeelden/Stakeholders_analysis_guidelines.pdf.

(72). Gómez RD, Yepes CE, Rodríguez FL, Roldán P, Velásquez W, Martínez O, et al. Manual de gestión de Proyectos. Medellín: Universidad de Antioquia; 2009.

(73). Organization for Economic Cooperation and Development. Principles for managing ethics in the public service [internet]: PUMA Policy Brief; 1998 [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.oecd.org/dataoecd/60/13/1899138.pdf.

(74). Bonilla C. Las Tres Fases del Cabildeo [internet]. [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.infosol.com.mx/espacio/cont/investigacion/tres_fases.html.

(75). Habermas J. Historia y crítica de la opinión pública. Barcelona: Editorial Gustavo Gili; 1981.

(76). Saint D, Thompson F. Public ethics and governance: standards and practices in comparative perspective: Elsevier, Research in Public Policy Analysis and Management Volumen 14; 2006.

(77). Foro Nacional de Juventud. Marco para Iniciativas de Políticas Públicas Propuestas de Jóvenes a favor de la Juventud Hondureña. Documento Preliminar [internet]. Tegucigalpa: Foro Nacional de Juventud [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://www.bvs.hn/bva/fulltext/Politicaspublicas.pdf.

(78). Organización Mundial de la Salud (oms). Comisión sobre los determinantes sociales de la Salud. Subsanar las desigualdades en una generación [internet]: oms; 2009 [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789243563701_spa.pdf.

(79). World Health Organization. Reducing health inequities through action on the social determinants of health. Document A62/9. Sixty-Second World Health Assembly [internet]. [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en: http://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/A62/A62_R14-en.pdf.

(80). Center for Democracy and Governance. Promoting transparency and accountability: USAID’s Anti-corruption experience [internet]. Washington; 2000. [acceso 18 de febrero de 2012]. Disponible en:http://www.usaid.gov/our_work/democracy_and_governance/publications/pdfs/pnacf740.pdf

Published

2012-10-03

How to Cite

1.
Gómez A. RD. Management of public policies: operational aspects. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2012 Oct. 3 [cited 2025 Feb. 8];30(2):223-36. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/12588

Issue

Section

Opinión