Psychosocial problems in Medellin:reflection around institutional experiences
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.1452Keywords:
psychosocial intervention, mental health, social institutions, qualitative methodAbstract
Downloads
References
(1). Alcaldía de Medellín. Secretaría de Bienestar Social. Diagnóstico social de Medellín. 2000. p. 25-26.
(2). Daza A. Compiladora. Experiencias de Intervención en el conflicto Urbano. Tomo I. Medellín: Alcaldía de Medellín; 2001. p. 26.
(3). Paniagua E, González M. Sistematización de las experiencias actuales de intervención psicosocial en las seis zonas del municipio de Medellín por parte de las entidades y organizaciones de carácter público y privado. Propuesta de investigación. Grupo de salud Mental. Facultad Nacional de Salud Pública. Universidad de An-tioquia. Medellín; 2005. p. 14
(4). Corporación Región. Medellín en zonas. Monografías. Medellín: Editores unidos; 1992. p. 336.
(5). Alcaldía de Medellín. Anuario estadístico municipal. Medellín: Secretaría de Planeación Municipal; 2002. p. 345.
(6). Cifuentes RM. La sistematización de la práctica del trabajo social. Buenos Aires: Lumen; 1999. p. 159.
(7). Álvarez F, Álvarez A. Investigación y epidemiología. Santafé de Bogotá: ECOE; 1998. p. 8-19.
(8). Malagón G. Responsabilidad y cobertura de la salud pública. En: Galán R, editor. La Salud Pública: situación actual, propuestas y recomendaciones. Bogotá: Editorial Médica Panamericana; 2002. p. 15-16.
(9). Rivillas A. Curso de conceptualización de la salud Mental. Maestría en Salud Pública con énfasis en salud mental. Medellín: Uni-versidad de Antioquia; 2002.
(10). García J. Curso de epidemiología siquiátrica. Maestría en Salud Pública con énfasis en salud mental. Medellín: Universidad de Antioquia; 2002.
(11). Pichot P, coordinador. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona: Masson; 1995.
(12). Giraldo A. Curso de promoción de la salud. Maestría en Salud Publica con énfasis en salud mental. Medellín: Universidad de Antioquia; 2002.
(13). Corvalan J. Los paradigmas de lo social y las concepciones de inter-vención en la sociedad. En: Estudios sociales. N° 92. Trimestre 2 de 1997. Chile: Corporación de Promoción Universitaria. p. 9-60.
(14). Netto JP. Reflexiones en torno a la “cuestión social”. En: Nuevos escenarios y práctica profesional. Una mirada crítica desde el trabajo social. Buenos Aires: Editorial Espacio; 2002. p.10.
(15). Sáiz M, Ucero I, Borrull E, Jorba R, Fité M, Catalá C, et al. Las in-tervenciones comunitarias y el trabajo grupal en el tratamiento de casos. Profundización conceptual. RTS: Revista de Treball Social 2002; 165: 6-77.
(16). Bernler G. Teoría para el trabajo psicosocial. 4a ed. Buenos Aires: Editorial Espacio; 1997. p. 156.
(17). Acevedo D. Propuesta de intervención psicosocial: la incidencia del conflicto urbano armado en los y las adolescentes y su relación con la dinámica escolar. [Tesis de grado para optar al título de Psicólogo]. Medellín: Universidad de Antioquia; 2000. 189 p.
(18). Flórez R. Hacia una pedagogía del conocimiento. Capítulo 9, modelos pedagógicos y enseñanza de las ciencias. Santafé de Bogotá: Editorial McGraw Hill; 1994 p. 160-162.
(19). Rodríguez Sánchez, William. La Pedagogía. Una posibilidad de educación. En: Experiencias de Intervención en conflicto Urba-no. Tomo I. Medellín: Alcaldía de Medellín; 1998. p. 254-261.
(20). Téllez G. Pierre Bourdieu. Conceptos básicos y construcción so-cioeducativa. Santafé de Bogotá: Universidad Pedagógica Nacio-nal; 2002, p 122.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carlos M González P, Ramón E Paniagua S
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "