Experience in the Coordination of University Wellness Programs, the Tension Between Assistentialism and the Human Development of Students
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.18399Keywords:
university wellness, human development assistentialism, wellness promotion programsAbstract
Downloads
References
(1). Reig A, Cabrero J, Ferrer R, Richart M. La calidad de vida y el estado de salud de los estudiantes universitarios. Biblioteca vir-tual universal [Internet]. España: Universidad de Alicante; 2003. [Acceso 13 de de octubre de 2013]. Disponible en: http://www.biblioteca.org.ar/libros/88711.pdf.
(2). Contecha LF. Los sentidos del bienestar universitario en Rudeco-lombia: más allá de un servicio asistencial. [Tesis doctoral]. Cau-ca: Universidad del Cauca; 2008.
(3). González LJ, Aguilar ER, Pezzano G. Reflexiones sobre el bien-estar universitario. Una mirada desde la educación a distancia y la jornada nocturna. Bogotá: icfes; 2002.
(4). Asociación Colombiana de Universidades. Políticas nacionales de Bienestar Universitario acogidas mediante acuerdo 5 de 2003 del Consejo Nacional de Rectores de ascun [Internet] Bogotá: ascun; 2003. Disponible en: http://www.ascun.org.co/images/Redes_U/Ascun_Bienestar/15._Politicas_Nacionales.pdf.
(5). Henao M, Hernández CA, Hoyos G, Pabón N, Velásquez B. Educa-ción Superior. Sociedad e Investigación. Bogotá: ascun; 2002.
(6). Contecha LF, Jaramillo LG. El Bienestar Universitario subordi-nado a una modernidad instrumental. Revista udca Actualidad & Divulgación Científica. 2011;14(1):101-109. DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v14.n1.2011.762
(7). Hernández CA. Universidad y excelencia. Educación Superior Sociedad e Investigación. Bogotá: ascun; 2002. p. 117-49.
(8). Habermas J. Erkenntnis und Interesse. Frankfurt: Suhrkamp Verlag; 1973.
(9). Strauss A, Corbin J. Fundamentos de la investigación cualitativa. Bases para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia; 2004.
(10). Vásquez J, Castaño E, Gallón S, Gómez K. Determinantes de la deserción estudiantil en la Universidad de Antioquia. Medellín: Universidad de Antioquia; 2003.
(11). Castaño E, Gallón S, Gómez K, Vásquez J. Análisis de los facto-res asociados a la deserción y graduación estudiantil en la Univer-sidad de Antioquia. Lecturas de Economía. 2006;65:9-36.
(12). Giacometti LF. La formación del personal de salud en Colombia: Un reto a futuro. Desafìos para los recursos humanos en el siste-ma general de seguridad social en salud. Bogotá: arfo Editores e Impresores; 2002. p. 103-130.
(13). Álvarez JC, Correa NG. Diagnóstico e intervención del clima or-ganizacional en la Dirección de Bienestar universitario de la Uni-versidad de Antioquia. Medellín: Universidad de Antioquia; 2004.
(14). Garrido J, Blanch JM, Uribe AF, Flórez J, Pedrozo MC. El capita-lismo Organizacional como factor de riesgo Psicosocial: Efectos psicológicos colaterales de las nuevas condiciones de trabajo en hospitales y universidades de naturaleza pública. Resultados San-tander, Colombia. Psicología desde al Caribe 2011; (28):166-196.
(15). Uribe AF, Garrido J, Rodríguez AM. Influencia del tipo de con-tratación en la calidad de vida laboral: manifestaciones del capi-talismo organizacional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte 2011; (33): 101-116.
(16). Pacenza MI, Cordero S. Trabajadores de salud y educación: Con-diciones de trabajo y construcción de identidades profesionales. El caso de General Pueyrredón. Perspectivas en Psicología 2008; 5(1): 58-68.
(17). Diagnóstico nacional de Bienestar de las Instituciones de Educa-cion Superior. Bogotá: icfes; 1998.
(18). Barrientos J. La Asociación Colombiana de Universidades: 25 años de historia: 1958-1983. Colombia: Fundación Luis Carlos Galán; 1983.
(19). Valera R. El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: el desafío de su calidad, en bus-ca de una mayor integralidad de los egresados. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas 2010; 10 (18): 117-134 DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.50
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniel A. Montoya-Vásquez, Diana Urrego-Velásquez, Esteban Páez-Zapata

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "