Experience in the Coordination of University Wellness Programs, the Tension Between Assistentialism and the Human Development of Students

Authors

  • Daniel A. Montoya-Vásquez University of Antioquia
  • Diana Urrego-Velásquez University of Antioquia
  • Esteban Páez-Zapata University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.18399

Keywords:

university wellness, human development assistentialism, wellness promotion programs

Abstract

Objective: to understand the experience regarding the coordination of university welfare programs in schools and departments of the University of Antioquia, Colombia. Methodology: a qualitative, grounded theory approach was taken to this study. University welfare coordinators of the central campus and of six regional branch offices of the University took part in this research. In-depth interviews and observation records were made. Results: tension was observed in the field of intervention programs directed by university wellness coordination offices. This tension occurs between assistentialist programs, which focus on subsidizing and addressing immediate needs such as nutrition and transportation, and the programs that aim to promote well-being as a dimension of human development and are part of the students’ training during their stay at the university. Also precarious working conditions and dissimilar direction of the interventions with different levels of implementation and scope appear. Discussion: The scope, relevance and purpose of the programs are discussed as a complement of the professionals’ training, considering the possibility of generating new proposals by recognizing what the coordinators need in order to carry out their tasks.
|Abstract
= 972 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 179 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel A. Montoya-Vásquez, University of Antioquia

Psychologist, University of Antioquia. Young researcher Colciencias. Medellín, Colombia.

Diana Urrego-Velásquez, University of Antioquia

Psychologist, mental health research group, National School of Public Health, University of Antioquia, Medellín, Colombia.

Esteban Páez-Zapata, University of Antioquia

Master in Mental Health, Psychologist. Professor at the National School of Public Health, Mental Health Research Group, University of Antioquia, Medellín, Colombia.

References

(1). Reig A, Cabrero J, Ferrer R, Richart M. La calidad de vida y el estado de salud de los estudiantes universitarios. Biblioteca vir-tual universal [Internet]. España: Universidad de Alicante; 2003. [Acceso 13 de de octubre de 2013]. Disponible en: http://www.biblioteca.org.ar/libros/88711.pdf.

(2). Contecha LF. Los sentidos del bienestar universitario en Rudeco-lombia: más allá de un servicio asistencial. [Tesis doctoral]. Cau-ca: Universidad del Cauca; 2008.

(3). González LJ, Aguilar ER, Pezzano G. Reflexiones sobre el bien-estar universitario. Una mirada desde la educación a distancia y la jornada nocturna. Bogotá: icfes; 2002.

(4). Asociación Colombiana de Universidades. Políticas nacionales de Bienestar Universitario acogidas mediante acuerdo 5 de 2003 del Consejo Nacional de Rectores de ascun [Internet] Bogotá: ascun; 2003. Disponible en: http://www.ascun.org.co/images/Redes_U/Ascun_Bienestar/15._Politicas_Nacionales.pdf.

(5). Henao M, Hernández CA, Hoyos G, Pabón N, Velásquez B. Educa-ción Superior. Sociedad e Investigación. Bogotá: ascun; 2002.

(6). Contecha LF, Jaramillo LG. El Bienestar Universitario subordi-nado a una modernidad instrumental. Revista udca Actualidad & Divulgación Científica. 2011;14(1):101-109. DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v14.n1.2011.762

(7). Hernández CA. Universidad y excelencia. Educación Superior Sociedad e Investigación. Bogotá: ascun; 2002. p. 117-49.

(8). Habermas J. Erkenntnis und Interesse. Frankfurt: Suhrkamp Verlag; 1973.

(9). Strauss A, Corbin J. Fundamentos de la investigación cualitativa. Bases para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia; 2004.

(10). Vásquez J, Castaño E, Gallón S, Gómez K. Determinantes de la deserción estudiantil en la Universidad de Antioquia. Medellín: Universidad de Antioquia; 2003.

(11). Castaño E, Gallón S, Gómez K, Vásquez J. Análisis de los facto-res asociados a la deserción y graduación estudiantil en la Univer-sidad de Antioquia. Lecturas de Economía. 2006;65:9-36.

(12). Giacometti LF. La formación del personal de salud en Colombia: Un reto a futuro. Desafìos para los recursos humanos en el siste-ma general de seguridad social en salud. Bogotá: arfo Editores e Impresores; 2002. p. 103-130.

(13). Álvarez JC, Correa NG. Diagnóstico e intervención del clima or-ganizacional en la Dirección de Bienestar universitario de la Uni-versidad de Antioquia. Medellín: Universidad de Antioquia; 2004.

(14). Garrido J, Blanch JM, Uribe AF, Flórez J, Pedrozo MC. El capita-lismo Organizacional como factor de riesgo Psicosocial: Efectos psicológicos colaterales de las nuevas condiciones de trabajo en hospitales y universidades de naturaleza pública. Resultados San-tander, Colombia. Psicología desde al Caribe 2011; (28):166-196.

(15). Uribe AF, Garrido J, Rodríguez AM. Influencia del tipo de con-tratación en la calidad de vida laboral: manifestaciones del capi-talismo organizacional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte 2011; (33): 101-116.

(16). Pacenza MI, Cordero S. Trabajadores de salud y educación: Con-diciones de trabajo y construcción de identidades profesionales. El caso de General Pueyrredón. Perspectivas en Psicología 2008; 5(1): 58-68.

(17). Diagnóstico nacional de Bienestar de las Instituciones de Educa-cion Superior. Bogotá: icfes; 1998.

(18). Barrientos J. La Asociación Colombiana de Universidades: 25 años de historia: 1958-1983. Colombia: Fundación Luis Carlos Galán; 1983.

(19). Valera R. El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: el desafío de su calidad, en bus-ca de una mayor integralidad de los egresados. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas 2010; 10 (18): 117-134 DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.50

Published

2014-09-10

How to Cite

1.
Montoya-Vásquez DA, Urrego-Velásquez D, Páez-Zapata E. Experience in the Coordination of University Wellness Programs, the Tension Between Assistentialism and the Human Development of Students. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2014 Sep. 10 [cited 2025 Mar. 4];32(3):355-63. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/18399

Issue

Section

Research