Perceptions of the violence experienced by children and young people living in Medellín’s district 8, 2011-2012
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.26631Abstract
La pregunta que guía la presente propuesta es: ¿Cuáles son las experiencias y significados de la violencia asociada al conflicto urbano que tienen los niños y jóvenes que realizan procesos de resistencia desde el arte en la comuna 8 de la ciudad de Medellín?
Downloads
References
(1). Perinat A. La adolescencia perspectiva socio-histórica. En: Los adolescentes en el siglo XXI. España. UOC. 2003.
(2). Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses, regional noroccidente: Centro Regional sobre Violencia CRVV.
(3). Municipio de Medellín. Plan Municipal de Salud Pública de Medellín “Medellín salud para la vida 2008-2011”. Medellín Volumen 3, suplemento 1. Julio 2008.
(4). Nieto JR, Robledo LJ. Conflicto, violencia y actores sociales en Medellín. Universidad Autónoma Latinoamericana; 2006. Págs 81-107.
}
(5). Blair E. Muertes violentas, la teatralización del exceso. Medellín: Universidad de Antioquia, INER. 2004.
(6). Tejeiro C. E. Teoría general de la niñez y la adolescencia. Bogotá 2ª ed.; 2005.
(7). Tonucci F. La ciudad de los niños. Madrid: Fundación Germán Sánchez. 1997 p. 43.
(8). Franco S. Proceso vital humano - proceso salud enfermedad una nueva perspectiva. En: Ética, universidad y salud. Memorias del seminario Marco Conceptual para la formación del profesional en salud. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá Ministerio de la Protección Social; 1993. p. 63, 66.
(9). Daza A, Salazar G. Aproximación teórica para el análisis del conflicto urbano, la violencia y el crimen en Colombia: Experiencia de intervención en conflicto urbano. Tomo I. Medellín: Municipio de Medellín; 2001. p. 27.
(10). Franco S. El quinto no matar, contextos explicativos de la violencia en Colombia. Cap. 2.
(11). Guba y Lincoln. Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. 2005.
(12). De la Garza E. Epistemología crítica y el concepto de configuración. México.
(13). Zemelman H. La perspectiva de la investigación en las ciencias sociales en contextos de conflictividad. Administración y Desarrollo 2003; 39.
(14). Zemelman H. De la esperanza a la lógica de la potenciación. (Texto inédito).
(15). Sisto V. La investigación como una aventura de producción dialógica: La relación con el otro y los criterios de validación en la metodología cualitativa contemporánea. Psicoperspectivas 2008;7: 114-136. DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol7-Issue1-fulltext-54
(16). Salamanca A.B, Crespo M. El muestreo en la investigación cualitativa (Internet). (Consultado 11 de marzo de 2011). Disponible en: http://www.fuden.es/FICHEROS_ADMINISTRADOR/F_METODOLOGICA/FMetodologica_27.pdf.
(17). Folguera P. Cómo se hace historia oral. Madrid: Eudema; 1994. p. 41.
(18). Londoño O.G. Lo pedagógico y lo metodológico estratégico en las prácticas sociales con y para jóvenes. Bogotá. Universidad de la Salle; 2009. p. 171-234.
(19). Galeano ME. Estrategias de investigación cualitativa, un giro en la mirada. Medellín: La Carreta editores; 2004.
(20). Ruiz A. Texto, testimonio y metatexto. El análisis de contenido en la investigación en educación. En: La práctica investigativa en las ciencias sociales. Bogotá. AFRO editores e impresiones; 2004. p .45-51.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Facultad Nacional de Salud Pública
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "