Remembrance of the 1954 Universidad de Antioquia “Family Program”
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v37n1a08Keywords:
medical education, family and Community medicine, Faculties of MedicineAbstract
The objective of this article is to present the “family program”, established in Colombia in 1954 to teach Family Medicine in medical education. This program fulfilled two objectives at Universidad de Antioquia: the first was to have conducted medical teaching, which was traditionally hospital medicine, in the fields of community and family practice. The second was the election and application of a family model with a fundamentally social approach. The experience of the “family program”, as told by a direct actor of the experience, first as a student and then as a professor is a reference for programs implemented in community environments, which are currently essential to promote a new transformation in Colombian medical education.
Downloads
References
(1). Flexner A. Medical Education in the United States and Canada. A report to the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. With an Introduction by Henry S. Pritchett. President of the Foundation. 1910.
(2). González AL. Facultad de Medicina de la Universidad de Antioquia: 142 años orientando el rumbo de la Medicina en Antioquia y Colombia. Memoria Universidad de Antioquia: Protagonista y testigo [internet] s. f. [citado 2018 nov. 13]. Disponible en: http://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/9f17cba5-3b80-4e71-b540-2da8336a94b1/facultad-medicina-universidad-antioquia-142anos-orientando-rumbo-medicina-antioquia-colombia-ciencia.pdf?MOD=AJPERES
(3). González JC. La situación de los hospitales en 2017. Carta Comunitaria [internet]. 2017 [citado 2018 nov. 4]; 25(145):12-15. DOI: https://doi.org/10.26752/ccomunitaria.v25.n145.230
(4). González JC. San Andrés y su salud: entre la oscuridad y la esperanza de la luz. Carta Comunitaria [internet]. 2018 [citado 2018 nov. 3]; 26(147):26-33. Disponible en: https://revistas.juanncorpas.edu.co/index.php/cartacomunitaria/article/view/327
(5). Restrepo GL, González JC, Belalcázar A, Sarmiento M, Bustillo JG. Propuesta para la formación de un médico en el momento actual en Colombia, 2018. Carta Comunitaria [internet]. 2018 [citado 2018 dic. 4]; 26(147):3-9. Disponible en: https://revistas.juanncorpas.edu.co/index.php/cartacomunitaria/article/view/324
(6). Colombia, Congreso de la República. Ley Estatutaria 1751, por medio de la cual se regula el derecho fundamental a la salud y se dictan otras disposiciones (2015 feb. 16).
(7). Colombia, Ministerio de Salud y Protección Social. Política de Atención Integral en Salud [internet]. 2016 [citado 2018 dic. 5]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/modelo-pais-2016.pdf
(8). Campos F et al. Caminos para acercar la formación de profesionales de salud a las necesidades de la atención primaria. Revista brasileira de educação médica [internet]. 2001 [citado 2018 oct. 15]; (25):2.
(9). Organización Mundial de la Salud. Informe sobre la salud en el mundo 2008. La atención primaria de salud. Más necesaria que nunca [internet]. 2008 [citado 2018 oct. 15]. Disponible en: https://www.who.int/whr/2008/es/
(10). Vélez I. La Facultad de Medicina de la Universidad de Antioquia 1935-1965. Medellín: Impregón S. A.; 2005.
(11). Ferreira JR. Visión general de la problemática latinoamericana en la formación de recursos humanos. En Janer-Ruiz, H., Zubiría Gómez, R. de, Restrepo Jiménez, M., editores. El médico general: una respuesta al futuro. Seminario Asociación Colombiana de Facultades de Medicina (Ascofame). Bogotá: Ascofame; 1979.
(12). Restrepo GL, Sarmiento MI, Belalcázar A. Facultad de Medicina del Valle, ejemplo de creación de un programa enfocado en la familia. Carta Comunitaria [internet]. 2018 [citado 2018 nov. 5]; 26(146);30-36. DOI: https://doi.org/10.26752/ccomunitaria.v26.n146.278
(13). Wilkinson R, Marmot M, editores. Social Determinants of Health: The Solid Facts. 2.a ed. Denmar: World Health Organization; 2003.
(14). Diálogo con el doctor William Mejía.
(15). Gofin J, Gofin R. Atención primaria orientada a la comunidad: un modelo de salud pública en la atención primaria. Rev. Panam. Salud Pública. 2007;21(2/3):177-185.
(16). Starfield B. Atención primaria. Barcelona: Editorial Masson, S. A.; 2004.
(17). Halfon N, Larson K, Russ S. Why Social Determinants? Healthcare Quaterly. 2010;14:9-20.
(18). Vélez I. Una experiencia maravillosa: la fundación del café. En: Vélez I. Historia de la nueva Universidad de Antioquia (segunda parte) y otros temas. Medellín: Universidad de Antioquia; 2010. pp. 41-45.
(19). Declaración de Alma-Ata. Conferencia Internacional sobre Atención Primaria de Salud, Alma-Ata, urss, [internet]. 6-12 de septiembre de 1978 [citado 2018 nov. 18]. Disponible en: http://www.paho.org/Spanish/dd/pin/alma-ata_declaracion.htm.
(20). Hanlon JJ, Rogers FB, Rosen G. A bookshelf on the history and philosophy of public health. Am J Public Health Nations Health. 1960;50(4):445-58.
(21). Waitzkin H. Un siglo y medio de olvidos y redescubrimientos: las perdurables contribuciones de Virchow a la medicina social. Medicina Social [internet]. 2006; [citado 2019 ene. 20]. 1(1):5-10. Disponible http://webs.ucm.es/centros/cont/descargas/documento28401.pdf
(22). González JC. Cómo formar al médico en Colombia. Carta Comunitaria [internet]. 2017 [citado 2018 dic. 2]; 25(144):3-14. DOI: https://doi.org/10.26752/ccomunitaria.v25.n144.150
(23). González JC. Buscando la identidad en la formación médica: La Corpas y su camino. Carta Comunitaria [internet]. 2017 [citado 2018 dic. 5]; 25(143):3-28. DOI: https://doi.org/10.26752/ccomunitaria.v25.n143.80.
(24). Piñeros Corpas J. El cirujano internista; una respuesta al futuro. Consideraciones alrededor de la pobreza crítica y de la medicina social. Bogotá: Fundación Universitaria Juan N. Corpas; 1988.
(25). Godue C, Borrell RM. Ideas principales de la conferencia Beyond Flexner: misión social de la educación médica [internet] 2012. [citado 2018 dic. 4]. Disponible en: https://www.observatoriorh.org/ideas-principales-de-la-conferencia-beyond-flexner-mision-social-de-la-educacion-medica
(26). Colombia, Congreso de la República. Ley 1438, por medio de la cual se reforma el sistema general de Seguridad social en salud y se dictan otras disposiciones (2011 ene. 19).
(27). Semana. Remedios para el sistema de salud. Semana [internet] 2012 jul. 14 [citado 2018 nov. 25]. Disponible en: http://www.semana.com/nacion/articulo/remedios-para-sistema-salud/261174-3
(28). González JC. Qué deben tener los programas de pregrado en el área de la salud. Carta Comunitaria [internet]. 2017 [citado 2018 dic. 3]; 24(141):25-45. DOI: https://doi.org/10.26752/ccomunitaria.v24.n141.20
(29). Organización Panamericana de la Salud (OPS). La Formación en medicina orientada hacia la Atención Primaria de Salud (Serie la Renovación de la Atención Primaria de Salud en las Américas. No. 2). Washington D. C.: OPS; 2008.
(30). González JC. Hacia dónde debe ir el Departamento de Medicina Comunitaria de la Fundación Universitaria Juan N. Corpas. Carta Comunitaria [internet]. 2015 [citado 2018 dic. 5]; 23(133):2-7. Disponible en: https://revistas.juanncorpas.edu.co/index.php/cartacomunitaria/article/view/290
(31). Benitez Jiménez E, Guevara Tamayo S. (2018). Escenarios de práctica de Medicina Comunitaria. Carta Comunitaria [internet]. 2018 [citado 2018 dic. 20]; 26(148):72-79. Disponible en: https://revistas.juanncorpas.edu.co/index.php/cartacomunitaria/article/view/367
(32). González Quiñones J. Resumen: “Análisis y propuesta para el desarrollo de la Atención Primaria, la promoción de la salud y el enfoque de determinantes orientados a la reducción de inequidades, articulado al sistema de salud colombiano”. Carta Comunitaria [internet]. 2015 [citado 27 dic. 2018]; 23(133):25-26. Disponible en https://revistas.juanncorpas.edu.co/index.php/cartacomunitaria/article/view/292
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "