Marketing investigation of the health administration withemphasis in health services management academic program,Antioquia, 2004

Authors

  • Natalia Morales G
  • Carolina Ramirez R
  • Pascual Pérez R

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.478

Keywords:

Health administration, health service management, labor market, graduated, employers, needs assessment, job satisfaction, health manpower

Abstract

Colombian current situation forces companies to think about clients and educative institutions and their academic programs. Companies must know the necessities and requirements of their potential clients in order to be more competitive. In this investigation those factors were identified hence the academic program of health administration with emphasis in health service management (HAEHSM) fulfills such requirement. A representative sample from the graduated students of the HAEHSM program was taken. Results show that although their working positions are in the administrative level, they are carrying out operational functions; also they expressed that incorporation into labor force is difficult, attributing such fact to the lack of knowledge about their profile and formation among their labor market, i.e. the health sector. In addition, they highlighted the strengths and weaknesses of the academic program. Authors recommend some actions that could improve the program, the professional profile, and their image in the labor market. Amid health sector employers, public and private institutions were surveyed. Among their observations the good concept of the academic level of the students of the National School of Public Health is outlined; employers also remarked having little knowledge of the program, which goes very connected with the fact of the low hiring rate of the health administrator with health service management emphasis.

|Abstract
= 202 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 47 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Morales G

Professor National Faculty of Public Health

References

(1). Contreras A, Múnera H. Mercado laboral para los egresa-dos de administración en salud con énfasis en gestión deservicios de salud, 2001. Medellín, 2003. Trabajo de grado(administración en salud). Universidad de Antioquia. Fa-cultad Nacional de Salud Pública.

(2). Barrera J, Hernández F, Gómez JM. Percepción de la satis-facción de los estudiantes de pregrado acerca de su programa académico. Medellín; 2003. Trabajo de grado (gerencia en sistemas de información en salud). Universidadde Antioquia, Facultad Nacional de Salud Pública.

(3). Universidad de Antioquia. Facultad Nacional de Salud Pública. Resumen programa administración en salud con énfasis en gestión de servicios de salud y con énfasis en gestión sanitaria y ambiental. Medellín: La Facultad; 1997.

(4). Colombia. Congreso. Ley 100 de 1993, 23 de diciembre,por la cual se crea el sistema de seguridad social integraly se dictan otras disposiciones. Bogotá: El Congreso; 1993.

(5). Moreno JM. Marketing internacional: contenido y estra-tegias para lograr la excelencia. Buenos Aires: Ed. Macchi; 1999.

(6). Estados Unidos. Agencia de los Estados Unidos para elDesarrollo Internacional (USAID). El mercadeo de los servicios de su organización. Rev Actual Gerencial 1999;8(2):1-22.

(7). Pujol B. Dirección de marketing y ventas. Madrid: Cultu-ral; 1998.

(8). Orozco A. Investigación de mercados, concepto y práctica. Bogotá: Norma; 1999.

(9). Taylor JR, Kinnear TC. Investigación de mercados. Unenfoque aplicado. 5a ed. Bogotá: McGraw Hill; 1999.

(10). Malhotra, NK. Investigación de mercado: un enfoque práctico. 2.a ed. México: Prentice Hall; 1997.

(11). Argimón J, Jiménez J. Métodos de investigación clínica yepidemiológica. Madrid: Harcourt; 1999.

(12). Londoño JL. Metodología de la investigación epidemiológica. 3a ed. Bogotá: El Manual Moderno; 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-84-8174-709-6.50001-4

(13). López MD, Duque DG. Perfil y percepción que tienen losegresados y empleadores del administrador en salud conénfasis en gestión de servicios de salud egresados de laFacultad Nacional de Salud Pública. Medellín; 2001. Trabajo de grado (administración en salud). Universidad deAntioquia. Facultad Nacional de Salud Pública.

(14). Universidad de Antioquia. Facultad Nacional de SaludPública. [Sitio en internet]. Disponible en: http://guajiros.udea.edu.co/fnsp/. Consultado: marzo de 2005.

(15). Valderrama SM. Plan de mercadeo para los egresados del programa de Administración en salud con énfasis en gestión de servicios de salud. Medellín, 2004. Trabajo de grado (administración en salud). Universidad de Antioquia. Facultad Nacional de Salud Pública.

Published

2009-02-02

How to Cite

1.
Morales G N, Ramirez R C, Pérez R P. Marketing investigation of the health administration withemphasis in health services management academic program,Antioquia, 2004. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2009 Feb. 2 [cited 2025 Feb. 23];23(2):1-7. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/478

Issue

Section

Research