The Growth and Development Program: another inequity agent in the health system

Authors

  • Fernando Peñaranda C Universidad de Antioquia
  • Míriam Bastidas A
  • Humberto Ramírez G
  • María Isabel Lalinde A
  • Yolanda Giraldo G
  • Silvia Liliana Echeverri M

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.870

Keywords:

Growth and Development Programa, qualitative research, Law 100 of 1993, health promotion, inequity

Abstract

The Growth and Development Program has been considered an important public health action since more than 20 years ago in our health system. With the introduction of the Law 100, this program, as well as other health promotion and disease prevention programs have undergone important changes. This qualitative study, was designed to identify which changes occurred, its causes, their impact on the quality of the program, and therefore in the program’s goal to promote better health conditions in children younger than 6 years and in their families in Medellín. Information was collected using secondary sources and interviewing parents and members of the health staff responsible of the program, as well as observing the program sessions. The research concluded that important changes had occurred in the way in which the program is managed and executed and a great difference was specifically found between the program’s quality in the contributive and subsidized regimes, causing a strong inequality that is affecting the most vulnerable families, precisely those needing greater efforts from the health system.
|Abstract
= 502 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 299 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Peñaranda C, Universidad de Antioquia

Profesor Facultad Nacional de Salud Pública

References

(1). Colombia. Ministerio de Salud. Norma técnica para la detección temprana de las alteraciones del crecimiento y desarrollo en el menor de 10 años. Bogotá: El Ministerio; 2000.

(2). LeCompte M. Un matrimonio conveniente: diseño de investigación cualitativa y estándares para la evaluación de programas. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa [revista electrónica]1995;1(1). Disponible: http://www2.uca.es/ dept/didactica/RELIEVE/.

(3). Metrosalud. Programa de crecimiento y desarrollo por grupos de edad. Medellín: Metrosalud;1999.

(4). Lalinde MI, Vargas JH, Gómez LA, et al. Salud Integral para la Infancia, SIPI: manual de normas técnicas y administrativas. Medellín: Servicio Seccional de Salud de Antioquia;1993.

(5). Colombia. Ministerio de Salud. Resolución 1078 de 2000, mayo 2, por la cual se modifica la Resolucion 412 del 25 de febrero de 2000. Bogotá: El Ministerio;2000.

(6). Colombia. Ministerio de Salud. Resolución 412 de 2000, febrero 25, por la cual se establecen las actividades, procedimientos e intervenciones de demanda inducida y obligatorio cumplimiento y se adoptan las normas técnicas y guías de atención para el desarrollo de las acciones de protección especifica y detección temprana y la atención de enfermedades de interés en salud pública. Bogotá: El Ministerio;2000.

(7). Sandoval C. Investigación cualitativa. Bogotá: ICFES-ACUIP;1996.

(8). Woods P. La escuela por dentro: la etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Paidos;1987.

Published

2009-03-02

How to Cite

1.
Peñaranda C F, Bastidas A M, Ramírez G H, Lalinde A MI, Giraldo G Y, Echeverri M SL. The Growth and Development Program: another inequity agent in the health system. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2009 Mar. 2 [cited 2025 Feb. 12];20(1). Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/870

Issue

Section

Research