Labor protection for the elderly with physical, mental, or sensory disabilities
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.9721Keywords:
labor protection, old age, handicap, disability, limited, effectivenessAbstract
The need for effective legal protection of the elderly with disabilities is currently being discussed. In this paper, the author analyzes if the labor protection mechanisms for these people are physically, psychologically, and sensorially adequate. Likewise, the author analyzes if the constitutional and legal regulations aimed at protecting the elderly must ensure the satisfaction of the basic needs of such people and the effective enjoyment of a dignified life in terms of labor and pensions. With this in mind, extensive and thorough review and interpretation of the regulations and constitutional jurisprudence was conducted in order to determine if the aging-related policies included in our Political Charter are being developed.
Downloads
References
(1). República de Colombia, Ministerio de Salud. Ley 100 de 1993: por la cual se crea el sistema de seguridad social integral y se dictan otras disposiciones. Bogotá: El Ministerio; 1993.
(2). República de Colombia, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. Ley 797 de 2003: por la cual se reforman algunas disposiciones del sistema general de pensiones previsto en la Ley 100 de 1993 y se adoptan disposiciones sobre los Regímenes Pensionales exceptuados y especiales. Bogotá: El Ministerio; 1993.
(3). República de Colombia, Asamblea Nacional Constituyente. Constitución Política de Colombia de 1991. Bogotá: La Asamblea; 1991.
(4). República de Colombia, Congreso de Colombia. Ley 361 de 1997: por la cual se establecen mecanismos de integración social de la personas con limitación y se dictan otras disposiciones. Bogotá: El Congreso; 1997.
(5). Corte Constitucional de Colombia. Sentencia C-531 de 2000. Bogotá: La Corte 2009.
(6). Corte Constitucional de Colombia. Sentencia T-504-2008. Bogotá: La Corte 2008.
(7). Corte Constitucional de Colombia. Sentencia T-503-10. Bogotá: La Corte 2010.
(8). Corte Constitucional de Colombia. Sentencia T-390-10. Bogotá: La Corte 2010.
(9). República de Colombia. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social, Ministerio de Salud. Decreto 917 de 1999: por el cual se modifica el Decreto 692 de 1995, en uso de sus facultades constitucionales y legales, en especial de las conferidas en el artículo 189, numeral 11, de la Constitución Política, el artículo 41 de la Ley 100 de 1993 y el artículo 5o. de la Ley 361 de 1997. Bogotá: El Ministerio; 1999.
(10). Rodríguez M. Manual del perito médico: fundamentos técnicos y jurídicos. Madrid: Díaz de Santo, 2000.
(11). Dabove M. Los derechos de los ancianos. Argentina: Ciudad Ar-gentina, 2002.
(12). Salas A. Derecho de la senectud. En. Salas A, Sánchez R. Estudios de derecho Familiar. México: Editorial Universitaria Potosina; 1998.
(13). Morelli M. Etica, derecho y ancianidad. Algunas cuestiones vinculadas con el concepto de ancianidad. Bioética y Bioderecho [Revista en internet] 1999 [acceso 15 de abril de 2011]; 4: 33-40. Disponible en: http://www.cartapacio.edu.ar/ojs/index.php/byb/article/viewFile/258/161.
(14). Gonem G. Reflexiones sobre la condición de los ancianos en la actualidad. [Internet] 1999 [acceso 15 de abril de 2011]; 4: 41-48. Disponible en: http://www.cartapacio.edu.ar/ojs/index.php/centro/article/viewFile/508/414.
(15). Kemelmajer A. Las personas ancianas en la jurisprudencia Argentina ¿Hacia un derecho de la ancianidad? Revista Chilena de Derecho 2006; 33: 37-68. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-34372006000100004
(16). Instituto Nacional de Servicios Sociales. Clasificación internacional de deficiencias, discapacidades y minusvalías: manual de clasificación de las consecuencias de la enfermedad. Madrid: Instituto Nacional de Servicios Sociales, 1983.
(17). Rondinelli R, Genovese E, Brigham C. Guides to the evaluation of permanent impairment. Chicago: American Medical Association; 2008. DOI: https://doi.org/10.1001/978-1-57947-888-9
(18). Rodríguez P, Aguado A, Carpintero A. Discapacidad y envejecimiento. Investigación y alternativas de intervención en el proceso de envejecimiento de las personas con discapacidad. Madrid: Escuela Libre Editorial; 2003. DOI: https://doi.org/10.1016/S0211-139X(03)74894-X
(19). Hernández C, Villanueva E. Importancia del estado anterior en la valoración del daño corporal. Revista Aragonesa de Medicina Legal 2005; 7: 193-204.
(20). Fernández C. Deslinde conceptual: daño a la persona, daño al proyecto y daño moral [Internet]. Lima:Pontificia Universidad Católica del Perú; 2003. [acceso 10 de junio de 2011]. Disponible en: http://dike.pucp.edu.pe/bibliotecadeautor_carlos_fernandez_cesareo/articulos/ba_fs_6.PDF.
(21). Congreso de la República de Colombia. Ley 789 de 2002: por la cual se dictan las normas para apoyar el empleo y ampliar la protección social. Bogotá: El Congreso; 2002.
(22). Congreso de la República de Colombia. Ley 1429 de 2010: por la cual se expide la ley de formalización y generación de empleo. Bogotá: El Congreso; 2010.
(23). Ministerio de la Protección Social. Política nacional de envejecimiento y vejez. Bogotá: El Ministerio; 2007.
(24). Instituto Colombiano de Bienestar Familiar [Internet] Bogotá: 2011 [20 de junio de 2011]. Departamento Nacional de Pla-neación. Documento conpes DNP-2793. Disponible en: https://www.icbf.gov.co/transparencia/derechobienestar/conpes/conpes_dnp_2793_1995.html
(25). República de Colombia, Ministerio de la Protección Social. Decreto 3039 de 2007: por el cual se adopta el Plan Nacional de Salud Pública 2007-2010. Bogotá: El Ministerio; 2007.
(26). Congreso de la República. Ley 1171 de 2007: por medio de la cual se establecen unos beneficios a las personas adultas mayores. Bogotá: El Congreso; 2007.
(27). Congreso de la República de Colombia. Ley 1251 de 2008: por la cual se dictan normas tendientes a procurar la protección, promoción y defensa de los derechos de los adultos mayores. Bogotá: El Congreso; 2008.
(28). Congreso de la República de Colombia. Ley 1276 de 2009: a través de la cual se modifica la Ley 687 del 15 de agosto de 2001 y se establecen nuevos criterios de atención integral del adulto mayor en los centros vida. Bogotá: El Congreso; 2009.
(29). Congreso de la República de Colombia. Ley 1315 de 2009: por medio de la cual se establecen las condiciones mínimas que dignifiquen la estadía de los adultos mayores en los centros de protección, centros de día e instituciones de atención. Bogotá: El Congreso; 2009.
(30). Corte Constitucional de Colombia. Sentencia T-007 de 2009. Bogotá 2009. Expediente T-1795754.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2021 Sandra P. Duque Q., Natalia E. Gómez R., Álvaro M. Villadiego V.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "