Threads and Tissues. Words and Narration in Health

Authors

  • Martha B. Gaviria L. University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v33s1a11

Keywords:

autobiography, narrative, qualitative research

Abstract

In this paper I present the gnoseological, ontological, epistemological and methodological foundations of an Autobiographical Narrative Research (ANR) approach grounded on Paul Ricoeur’s hermeneutical phenomenology. It is a novel proposal for the field of narrative research on health, and is characterized by the following traits:1) Conversational interviews represent an appropriate route for building “good stories”, preserving a fair exercise of memory; ii) An autobiography is the result of the singular memory of remembrances, silences and forgotten events interwoven with other memories from contemporaries, predecessors and successors; iii) Interpretation, which is displayed in the “Hermeneutical arch”, is carried out through the triple mimesis of the account, namely: Mimesis 1 or prefiguration, which provides pre-understanding of the narrated actions; Mimesis 2 or configuration, which explains how the story was built and answers the question: what does this tale tell?; and Mimesis 3 or re-figuration, which specifies where this narration is going, i.e. what new world opens up?; iv) The story reveals the identity of the narrator, who appears before others as a being in motion, unique and singular; likewise, it provides, from practical wisdom and the moral judgment present in the situation, a rational narrative that is beyond the theoretical and rational use of reason and science. The ANR provides, as an ethical and political challenge, new knowledge and thinking built with the narrators' own voices by means of the comprehension of meanings of experiences related to health and life experiences.

|Abstract
= 420 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 159 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 106 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha B. Gaviria L., University of Antioquia

PhD in Social Sciences, Childhood and Youth, Cinde-University of Manizales Agreement, doctor and surgeon, Pontifical Bolivarian University, Master in Epidemiology, University of Antioquia. Professor, University of Antioquia. Colombia.

References

(1). Bárcena F, Mélich JC. El aprendizaje simbólico del cuerpo. Revista Complutense de Educación 2000; 11(2), 59-81.

(2). Haraway D. Ciencia, ciborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra; 1995.

(3). Arendt H. Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Ediciones Península, 1996.

(4). Gadamer H. Verdad y método. Salamanca: Ediciones Sígueme; 1993, p. 375.

(5). Nussbaum M. La fragilidad del bien. Fortuna y ética en la tragedia y la filosofía griega. Madrid: Antonio Machado Libros; 2004.

(6). Gaviria M., Luna MT. Pluralidad humana en el destierro. Revista Latinoamericana en Ciencias Sociales. Niñez y Juventud 2013; 11 (2):475-91.

(7). Gaviria M. Narrar para saber quiénes son los desterrados. ¿Un camino para la restitución del simbolismo despojado por el destierro? En: Mora D, Sánchez N. (comps.). Cartografías de la paz: una mirada crítica al territorio. Bogotá: Ediciones Unilasalle; 2014, Págs. 45-64.

(8). Arendt H. La condición humana. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica; 1993.

(9). Benhabib S. The reluctant modernism of Hannah Arendt. New York: Sage; 1996.

(10). Arendt H. ¿Qué es la política? Barcelona: Paidós, 1998.

(11). Benhabib S. El ser y el otro en la ética contemporánea: feminismo y posmodernismo. Barcelona: Gedisa; 2006.

(12). Ricoeur P. La vida: un relato en busca de narrador. Ágora – Papeles de Filosofía 2006; 25(2):9-22.

(13). Ricoeur P. Tiempo y narración. Tomo III. El tiempo narrado. México: Siglo XXI; 2006.

(14). Ricoeur P. Tiempo y narración. Tomo I. Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI editores; 2004.

(15). Benjamin W. El narrador. En: Benjamin W. Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Iluminaciones IV. Madrid:Taurus; 1991; Págs. 111-34.

(16). Marinas, José Miguel & Santamarina, Cristina (Eds.). (1993). La historia oral: Métodos y experiencias. Madrid: Debate.

(17). Bertaux D. Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Ediciones Bellaterra, 2005.

(18). Ferrarotti F. Las historias de vida como método. Convergencia 2007, 14(44):15-40.

(19). Bolívar A, Domingo J, Fernández M. La investigación biográficonarrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: Editorial La Muralla; 2001.

(20). Bolívar A, Domingo J. La investigación biográfica y narrativa en Iberoamérica: Campos de desarrollo y estado actual. Forum Qualitative Sozial for schung / Forum: Qualitative Social Research (Alemania) [revista en Internet] 2006 septiembre. [Acceso el 4 de octubre de 2014] 7(4). Disponible en: http://www.qualitativeresearch.net/index.php/fqs/article/viewArticle/161/357#g1#g1

(21). Bolívar A. ¿De nobis ipsis silemus?: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa (México) [revista en Internet] 2002 mayo. [Acceso 4 de octubre de 2014]; 4(1), Disponible en: http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenidobolivar.html

(22). Ricoeur P. Autobiografía intelectual. Argentina: Nueva Visión; 1997, p. 13.

(23). Ricoeur P. Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. México: Ediciones Siglo XXI; 2001.

(24). Luna MT. La intimidad y la experiencia en lo público. Rev Latinoamericana Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 2007; 5(1): 367-389.

(25). Ricoeur P. Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica; 2002.

(26). Cárdenas LG. La poética, la retórica y el mundo de la vida. Folios: Revista de la Facultad de Humanidades, (Bogotá) 2003; 17(Ene.- Jun):57-70.

(27). Vargas G. Mundo de la vida y fenomenología del lugar. Anuario Colombiano de Fenomenología 2010; 4:51-68.

(28). Ricoeur P. La memoria, la historia, el olvido. Madrid: Trotta; 2003.

(29). Molina C. Cómo se analiza una novela: teoría y práctica del relato I. Per Abbat: boletín filológico de actualización académica y didáctica (España) [revista en Internet] 2006 [Acceso 4 de octubre de 2014]; 1:35-60 Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2161743

(30). Halbwachs M. Los marcos sociales de la memoria. Barcelona: Anthropos Editorial; 2004.

(31). Aguiluz M. Memoria, lugares y cuerpos. Athenea Digital [revista en Internet], 2004 [Acceso 4 de octubre de 2014]; 6, otoño:1-15. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/537/53700619.pdf DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n6.161

(32). Aranguren JP. El investigador ante lo indecible y lo inenarrable (una ética de la escucha). Nómadas. (Universidad Central) 2008; 29, Octubre, 20-33.

(33). Arendt H. De la historia a la acción. Barcelona: Paidós; 1995.

(34). Ricoeur P. Sí mismo como otro. México: Siglo XXI; 1996.

(35). Aranguren JP. De un dolor a un saber: cuerpo, sufrimiento y memoria en los límites de la escritura. Papeles del CEIC (Centro de Estudios sobre la Identidad Colectiva) [revista en Internet] 2010 [Acceso 4 de octubre de 2014]; 2(63):1-26. Disponible en: http://www.identidadcolectiva.es/pdf/63.pdf

(36). Das V. Trauma y testimonio. En: Ortega F. (Ed.) Veena Das: Sujetos de dolor, agentes de dignidad. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar; 2008, Págs. 145-67.

(37). Mello DM. The languaje of arts in a narrative inquiry. En: Clandining J. (Ed.) Handbook of Narrative Inquiry. Mapping and Methodology. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc; 2007. Págs. 203-23. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452226552.n8

(38). Arendt H. Los orígenes del totalitarismo. México, D.F.: Santillana Ediciones Generales; 2004.

(39). Di Marco G, Brener A, Llobet V, Méndez S. Democratización, Ciudadanía y Derechos Humanos. Teoría y práctica. Ediciones Buenos Aires: UNSAMEDITA; 2010.

Published

2015-10-05

How to Cite

1.
Gaviria L. MB. Threads and Tissues. Words and Narration in Health. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2015 Oct. 5 [cited 2025 Dec. 6];33(S1):S64-S71. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/24537