Threads and Tissues. Words and Narration in Health
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v33s1a11Keywords:
autobiography, narrative, qualitative researchAbstract
In this paper I present the gnoseological, ontological, epistemological and methodological foundations of an Autobiographical Narrative Research (ANR) approach grounded on Paul Ricoeur’s hermeneutical phenomenology. It is a novel proposal for the field of narrative research on health, and is characterized by the following traits:1) Conversational interviews represent an appropriate route for building “good stories”, preserving a fair exercise of memory; ii) An autobiography is the result of the singular memory of remembrances, silences and forgotten events interwoven with other memories from contemporaries, predecessors and successors; iii) Interpretation, which is displayed in the “Hermeneutical arch”, is carried out through the triple mimesis of the account, namely: Mimesis 1 or prefiguration, which provides pre-understanding of the narrated actions; Mimesis 2 or configuration, which explains how the story was built and answers the question: what does this tale tell?; and Mimesis 3 or re-figuration, which specifies where this narration is going, i.e. what new world opens up?; iv) The story reveals the identity of the narrator, who appears before others as a being in motion, unique and singular; likewise, it provides, from practical wisdom and the moral judgment present in the situation, a rational narrative that is beyond the theoretical and rational use of reason and science. The ANR provides, as an ethical and political challenge, new knowledge and thinking built with the narrators' own voices by means of the comprehension of meanings of experiences related to health and life experiences.
Downloads
References
(1). Bárcena F, Mélich JC. El aprendizaje simbólico del cuerpo. Revista Complutense de Educación 2000; 11(2), 59-81.
(2). Haraway D. Ciencia, ciborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra; 1995.
(3). Arendt H. Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Ediciones Península, 1996.
(4). Gadamer H. Verdad y método. Salamanca: Ediciones Sígueme; 1993, p. 375.
(5). Nussbaum M. La fragilidad del bien. Fortuna y ética en la tragedia y la filosofía griega. Madrid: Antonio Machado Libros; 2004.
(6). Gaviria M., Luna MT. Pluralidad humana en el destierro. Revista Latinoamericana en Ciencias Sociales. Niñez y Juventud 2013; 11 (2):475-91.
(7). Gaviria M. Narrar para saber quiénes son los desterrados. ¿Un camino para la restitución del simbolismo despojado por el destierro? En: Mora D, Sánchez N. (comps.). Cartografías de la paz: una mirada crítica al territorio. Bogotá: Ediciones Unilasalle; 2014, Págs. 45-64.
(8). Arendt H. La condición humana. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica; 1993.
(9). Benhabib S. The reluctant modernism of Hannah Arendt. New York: Sage; 1996.
(10). Arendt H. ¿Qué es la política? Barcelona: Paidós, 1998.
(11). Benhabib S. El ser y el otro en la ética contemporánea: feminismo y posmodernismo. Barcelona: Gedisa; 2006.
(12). Ricoeur P. La vida: un relato en busca de narrador. Ágora – Papeles de Filosofía 2006; 25(2):9-22.
(13). Ricoeur P. Tiempo y narración. Tomo III. El tiempo narrado. México: Siglo XXI; 2006.
(14). Ricoeur P. Tiempo y narración. Tomo I. Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI editores; 2004.
(15). Benjamin W. El narrador. En: Benjamin W. Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Iluminaciones IV. Madrid:Taurus; 1991; Págs. 111-34.
(16). Marinas, José Miguel & Santamarina, Cristina (Eds.). (1993). La historia oral: Métodos y experiencias. Madrid: Debate.
(17). Bertaux D. Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Ediciones Bellaterra, 2005.
(18). Ferrarotti F. Las historias de vida como método. Convergencia 2007, 14(44):15-40.
(19). Bolívar A, Domingo J, Fernández M. La investigación biográficonarrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: Editorial La Muralla; 2001.
(20). Bolívar A, Domingo J. La investigación biográfica y narrativa en Iberoamérica: Campos de desarrollo y estado actual. Forum Qualitative Sozial for schung / Forum: Qualitative Social Research (Alemania) [revista en Internet] 2006 septiembre. [Acceso el 4 de octubre de 2014] 7(4). Disponible en: http://www.qualitativeresearch.net/index.php/fqs/article/viewArticle/161/357#g1#g1
(21). Bolívar A. ¿De nobis ipsis silemus?: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa (México) [revista en Internet] 2002 mayo. [Acceso 4 de octubre de 2014]; 4(1), Disponible en: http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenidobolivar.html
(22). Ricoeur P. Autobiografía intelectual. Argentina: Nueva Visión; 1997, p. 13.
(23). Ricoeur P. Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. México: Ediciones Siglo XXI; 2001.
(24). Luna MT. La intimidad y la experiencia en lo público. Rev Latinoamericana Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 2007; 5(1): 367-389.
(25). Ricoeur P. Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica; 2002.
(26). Cárdenas LG. La poética, la retórica y el mundo de la vida. Folios: Revista de la Facultad de Humanidades, (Bogotá) 2003; 17(Ene.- Jun):57-70.
(27). Vargas G. Mundo de la vida y fenomenología del lugar. Anuario Colombiano de Fenomenología 2010; 4:51-68.
(28). Ricoeur P. La memoria, la historia, el olvido. Madrid: Trotta; 2003.
(29). Molina C. Cómo se analiza una novela: teoría y práctica del relato I. Per Abbat: boletín filológico de actualización académica y didáctica (España) [revista en Internet] 2006 [Acceso 4 de octubre de 2014]; 1:35-60 Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2161743
(30). Halbwachs M. Los marcos sociales de la memoria. Barcelona: Anthropos Editorial; 2004.
(31). Aguiluz M. Memoria, lugares y cuerpos. Athenea Digital [revista en Internet], 2004 [Acceso 4 de octubre de 2014]; 6, otoño:1-15. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/537/53700619.pdf DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n6.161
(32). Aranguren JP. El investigador ante lo indecible y lo inenarrable (una ética de la escucha). Nómadas. (Universidad Central) 2008; 29, Octubre, 20-33.
(33). Arendt H. De la historia a la acción. Barcelona: Paidós; 1995.
(34). Ricoeur P. Sí mismo como otro. México: Siglo XXI; 1996.
(35). Aranguren JP. De un dolor a un saber: cuerpo, sufrimiento y memoria en los límites de la escritura. Papeles del CEIC (Centro de Estudios sobre la Identidad Colectiva) [revista en Internet] 2010 [Acceso 4 de octubre de 2014]; 2(63):1-26. Disponible en: http://www.identidadcolectiva.es/pdf/63.pdf
(36). Das V. Trauma y testimonio. En: Ortega F. (Ed.) Veena Das: Sujetos de dolor, agentes de dignidad. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar; 2008, Págs. 145-67.
(37). Mello DM. The languaje of arts in a narrative inquiry. En: Clandining J. (Ed.) Handbook of Narrative Inquiry. Mapping and Methodology. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc; 2007. Págs. 203-23. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452226552.n8
(38). Arendt H. Los orígenes del totalitarismo. México, D.F.: Santillana Ediciones Generales; 2004.
(39). Di Marco G, Brener A, Llobet V, Méndez S. Democratización, Ciudadanía y Derechos Humanos. Teoría y práctica. Ediciones Buenos Aires: UNSAMEDITA; 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Facultad Nacional de Salud Pública

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "


--
--
