Use of Prosopopeias in Some Chess Narratives

Authors

  • Sara Quintero Ramírez University of Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n81a05

Keywords:

sports narrative, chess discourse, prosopopeia, anthropomorfism, personification

Abstract

In this paper we identify and characterize the rhetorical figures of prosopopoeia used in oral narratives of chess games. For this purpose, we examine a corpus constituted by five chess events’ narratives. Based on research on sports discourse, as well as on chess-related studies, we distinguish both the figures of anthropomorphism and those of personification used by the reporters of the corpus in order to determine the function these figures play at the textual level. With this article we contribute to studies on sports discourse, especially those focused on the narratives of intellectual disciplines such as chess.

|Abstract
= 651 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 345 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Quintero Ramírez, University of Guadalajara

She has a Master's degree in Applied Linguistics and a PhD in Linguistic and Literary Studies from the University of Guadalajara. She has been a professor at the same university since 1999. Currently, she collaborates in three master's degree programs and two bachelor's degree programs. She is a member of the National System of Researchers since 2014. She has published three single-authored books, as well as several articles in international refereed and indexed journals such as Lengua y Habla, Revista de Investigación Lingüística, Revista de Lingüística Teórica y Práctica, among others. Finally, she has participated in several congresses and symposiums both in Mexico and abroad.

References

ADESSE. (2021). Base de datos de verbos, alternancias de diátesis y esquemas sintáctico-semánticos del español. http://adesse.uvigo.es/

Augendre, S., Kupšc, A., Boyé, G. y Mathon, C. (2018). Live TV Sports Commentaries: Specific Syntactic Structures and General Constraints”. En D. Legallois, T. Charnois, & M. Larjavaara (Eds.), The Grammar of Genres and Styles: From Discrete to Non-Discrete Units (pp. 194-218). De Gruyter Mouton.

Ávalos Parrales, B. C., Morales Mora, I. N.; Jiménez Jaramillo, W. P. & Vaca Fajardo, K. (2019). Influencia del ajedrez en el desarrollo integral del hombre. Universidad, Ciencia y Tecnología, 2(2), 100-108.

Ayuso Collantes, C. (2018). La lengua del boxeo. Procedimientos de formación léxica. ELUA, 32, 9-31. doi.org/10.14198/ELUA2018.32.1

Bandera Castro, Y. (2015). Estudio de los componentes del proceso de entrenamiento del ajedrez categoría escolar de alto rendimiento. Arrancada, 15(27), 49-58.

Blasco-Fontecilla, H., González-Pérez, M., García-López, R., Poza-Cano, B., Pérez-Moreno, M. R., De León-Martínez, V. & Otero-Pérez, J. (2016). Eficacia del ajedrez en el tratamiento del trastorno por déficit de atención e hiperactividad: un estudio prospectivo abierto. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 9(1), 13-21.

Castañón Rodríguez, J. (2018). Hinchas del idioma: el fútbol como fenómeno lingüístico. Pie de página.

Dalbosco, D. M. (2019). El empoderamiento de lo no humano: algunas consideraciones sobre el apóstrofe de prosopopeya en la poética del tango canción (1917-1935). Rétor, 9(1), 1-27.

Enríquez, E. V. (1984). El pronombre personal sujeto en la lengua española hablada en Madrid. Instituto Miguel de Cervantes.

Ermiş, E. & Erilli, N. (2017). Analysis of Chess Grand Masters. European Journal of Physical Education and Sport Science, 3(11), 221-233.

FIDE (2020). fide Handbook. http://www.fide.com/fide/handbook.html?id=171&view=article

Galicia Lechuga, D. (2015). La prosopopeya en Las soledades de Luis de Góngora. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]. https://ru.dgb.unam.mx/handle/DGB_UNAM/TES01000730441

Gómez Torrego, L. (2010). Gramática didáctica del español. Ediciones SM.

Guerrero Salazar, S. (2002). El lenguaje deportivo, entre coloquial y literario. Isla de Arriarán, 19, 365-382.

Guerrero Salazar, S. (2018). Creatividad y juego en el discurso deportivo de la prensa. Arco/Libros.

Gutvay, M. & Fernández Amigo J. (2012). Criterios de evaluación de los procesos de enseñanza y aprendizaje de un programa de ajedrez digital. Tendencias Pedagógicas, 19, 131-148.

Hernández Alonso, N. (2012). Tendencias en el lenguaje deportivo actual. Visión Libros.

Herráez Pindado, J. (2016). Un ejemplo de metáfora ontológica: la personificación en las crónicas deportivas francófonas. En A. I. Labra, E. Laso, M. López. y J. Valiente (Eds.), XXIII Congreso Internacional APFUE. Crisis: ¿fracaso o reto? (pp. 399-406). Universidad de Alcalá.

Hesse, C. (2010). Expediciones al mundo del ajedrez. Editorial Chessy.

Karayev, A. A. (2016). Specifics of Chess Terminology. Наука, техника и образование, 6(24), 311-314.

Lasker, E. (1997). Manual de ajedrez. Jaque XXI.

Lescaille Lescaille, J., Fiol Machín, J. & Fernández Martínez, G. (2018). Influencia del ajedrez en la formación del pensamiento lógico de niños del sexto año de vida. Revista Observatorio del Deporte, 4(1), 22-43.

Maksymenko, E. V. (2015). Отличительные черты англоязычного шахматного дискурса. Одеський лінгвістичний вісник, 2(5), 91-94.

Malkiel, Y. (1951). La historia lingüística de peón. Thesaurus: Boletín del Instituto Caro y Cuervo, 7(1-3), 201-244.

Mayoral, J. A. (1994). Figuras retóricas. Editorial Síntesis.

Medina Montero, J. F. (2009). La metáfora en el léxico futbolístico: el caso de la actividad deportiva en español, y algunas propuestas de traducción al italiano. En L. Luque (Coord.), Léxico español actual II (pp. 155-202). Università Ca'Foscari.

Mišić Ilić, B. (2008). Chess-Related Metaphors - Gens una sumus. Facta Universitatis. Series: Linguistics and Literature, 6(1), 15-26.

Nomdedeu Rull, A. (2019). The First Football Anglicisms in the Spanish Language (1868–1903). Alicante Journal of English Studies, 32, 187-215.

Olías Porras, J. M. (1998). Desarrollar la inteligencia a través del ajedrez. Ediciones Palabra.

Palacios Aldana, A. G. y Mengana Osorio, I. (2020). La comunicación y el lenguaje en la práctica del Ajedrez. Revista Científica de Ajedrez «Capablanca», 1(1), 96-104.

Panov, V. N. (1989). Ajedrez elemental. Ediciones Martínez Boca.

Quintero Ramírez, S. (2017). Metonimia como recurso cohesionador en el texto periodístico deportivo. ELUA, 31, 269-284. doi: 10.14198/ELUA2017.31.14.

Quintero Ramírez, S. (2020). Estructuras sintácticas y léxicas de crónicas orales de ajedrez. Nueva Revista del Pacífico, 73, 115-136.

Rakhimova, D. (2017). Игровая терминология в художественном и профессиональном дискурсах (на материале произведений ВВ Набокова, АЕ Карпова, АБ Рошаля). Philology and Culture, 3(49). УДК 811.161.1ʼ374.

Segura Soto, G. A. (2012). Del fútbol a la metáfora de la cotidianidad. Káñina, Revista de Artes y Letras, 36(Especial), 223-230.

Simó, J. (Noviembre, 2008). It's Not All about the Brain: A Cross-Linguistic Exploration of Body-Part Metaphors in Chess. En 9th Conference on Conceptual Structure, Discourse, and Language (CSDL9). https://ssrn.com/abstract=1295540

Suárez Ramírez, S. (2015). Los titulares en los cibermedios deportivos. Principales figuras retóricas y su aplicación didáctica. [Tesis doctoral, Universidad de Extremadura], http://hdl.handle.net/10662/3089

Suárez Ramírez, S. & Suárez Muñoz, A. (2016). La retórica del titular deportivo en la prensa española. Documentación de las Ciencias de la Información, 39, 83-118.

Visbal Tovar, K. J. (2015). Metáforas de la violencia en el fútbol: análisis discursivo de las noticias de prensa virtual de la página Futbolred. [Tesis de grado, Universidad de Cartagena]. http://hdl.handle.net/11227/4337

Published

2022-04-16 — Updated on 2023-01-17

Versions

How to Cite

Quintero Ramírez, S. (2023). Use of Prosopopeias in Some Chess Narratives. Lingüística Y Literatura, 43(81), 110–125. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n81a05 (Original work published April 16, 2022)