Workshop to Manage Speech Anxiety. An Integration of Cognitive-Behavioral Therapy and Solution-Focused Brief Therapy
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rp.23390Keywords:
Speech Anxiety, Confidence as Speaker, Cognitive-Behavioral Therapy, Solution-Focused Brief TherapyAbstract
The aim of this research was to assess changes in confidence, security, fear andspeech anxiety, after a workshop using brief solution therapy and cognitive behavioral therapy for the management of speech anxiety. Seven university students participated in five weekly sessions. The results showed significant improvement in variables evaluated. We conclude that the intervention was effective and it is an alternative in the treatment of speech anxiety.
Downloads
References
American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorder (4a ed, textorevisado). Washington, DC: Autor.
Andre, C. (2005). Psicología del Miedo (Primera edición). Barcelona: Kairós.
Beyebach, M. (2008). 24 ideas para una psicoterapia breve. Barcelona: Herder.
Catejón, L. (2011). ¿Cómo desarrollar la competencia de hablar en público en el alumnado universitario? Aula abierta, 39, 31-40.
Curtis, G. C., Magee, W. J., Eaton W. W., Wittchen H. U.,&Kessler, R. C. (1998).Specific fears and phobias. Epidemiology and classification. The British Journal of Psychiatry,173, 212-217. doi:10.1192/bjp.173.3.212. DOI: https://doi.org/10.1192/bjp.173.3.212
De Shazer, S. (1991). Putting difference to work. New York: Norton.
Espina, J.A., &Cáceres, J.L. (1999). Una psicoterapia breve centrada en soluciones. Revista de la Asociación Española de Neuropsicología,19, 23-38.
Finn, A. N., Sawyer, C.R. &Schrodt, P. (2009). Examining the Effect of Exposure Therapy on Public Speak-ing State Anxiety. Communication Education, 58(1), 92-109. doi: 10.1080/03634520802450549. DOI: https://doi.org/10.1080/03634520802450549
Fremouw, W.J. &Breitenstein, J.L. (1990). Speech anx-iety. En H. Leitenberg (Ed.). Handbook of social and evaluation anxiety (pp. 412-431). Nueva York: Plenum Press. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2504-6_15
García, E.S. (2012). Realidad virtual y nuevas tecno-logías en el trastorno de ansiedad social: un estudio meta-analítico. Recuperado de http://hdl.handle.net/10201/29974.
García-Campayo, J., Alda, M., & Sobradiel, N. (2007). Personality disorders in somatization disorder patients: a controlled study in Spain. Journal of Psychosomatic Research, 62, 675-680. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2006.12.023
Handly, R & Neff, P. (1985). Anxiety and panic attacks: Their cause and cure. (First edition). New York: Rawson Associates.
Jones, S., Thornton, J., &Andrews, H. (2011). Efficacy of Emotional Freedom Techniques (EFT) in Reducing Public Speaking Anxiety: A Randomized Controlled Trial. Energy Psychology. Theory, Research, & Treatment, 3(1), 19-32. DOI: https://doi.org/10.9769/EPJ.2011.3.1.SJJ.JAT.HBA
Maciá, D. & García-López, L.J. (1995). Fobia social: Tratamiento en grupo del miedo a hablar en público de cuatro sujetos mediante un diseño n=1. Anales de psicología, 11(2), 153-163.
Mattick, R. P., Peters, L. & Clarke, J. C. (1989). Exposure and cognitive restructuring for social phobia: A controlled study. Behavior Therapy, 20(1), 3-23. DOI: https://doi.org/10.1016/S0005-7894(89)80115-7
Méndez, X., Inglés, C. & Hidalgo, M. (2004). La ver-sión española abreviada del Personal Report of Confidence as Speaker: Fiabilidad y validez en población adolescente. Psicología Conductual/Behavioral Psychology: Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 1, 25-42.
Mendoza, M. E. & Capafons, A. (2009). Eficacia de la hip-nosis clínica: Resumen de su evidencia empírica. Papeles del Psicólogo, 30(2), 98-116.
O ́Hanlon, W.H., & Weiner-Davis, M. (1990). En busca de soluciones. Barcelona: Paidós.
Olivares, J. & García-López, L.J. (2002). Resultados a largo plazo de un tratamiento en grupo para el miedo a hablar en público. Psicotherma, 14(2), 405-409.
Orejudo, S., Ramos, T, Nuño, J., Fernández-Turrado, T. & Herrero, M. (2006). Miedo a hablar en público. Implicaciones para el entorno académico en un contexto de reforma universitaria. Revista de Psicología General y Aplicada, 59, 257-276.
Orejudo, S., Fernández-Turrado, T. & Briz, E. (2012). Resultados de un programa para reducir el miedo y aumentar la autoeficacia para hablar en público en estudiantes universitarios de primer año. Estudios Sobre Educación, 22, 199-217. DOI: https://doi.org/10.15581/004.22.2079
Ramírez, J., & Rodríguez, J.C. (2012). El proceso en psicoterapia combinando dos modelos: Centrado en Soluciones y Cognitivo Conductual. Revista electrónica de Psicología Iztacala. 15, 610-635.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Texts submitted for evaluation to the Journal of Psychology of the University of Antioquia must have never been published before, nor been accepted for future publication by any other journal.
Upon the Journal’s acceptance for publication of submitted material, the author partially transfers his/her rights on the article, preserving those relative to its non-commercial use and academic circulation as a free-access file.
Except if otherwise decided, this Journal’s content is covered by a Creative Commons licence “Attribution - Non-commercial – share a like” Colombia 4.0. The licence can be checked out here.


