Exploration of Coherence in Children with Neurological Background: a Look at the Subject and its Positive Potential

Authors

  • Pilar del Carmen Bonilla Valencia Valley University
  • Gabriel Arteaga Díaz Valley University
  • Diana Patricia De Castro Daza Valley University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.25265

Keywords:

narration, neuropsychology, writing, case studies, Coherence, Narrative

Abstract

The objective of this study is to explore the establishment of coherence in oral and written narratives in three children with perinatal neurological history from a narrative construction task based on two sources generative. The methodology focuses on the construction of case studies therefore emphasizes the particularities of the performances, analyzed in the light of the perspective of cognitive developmental psychology and neuropsychology with a view to understanding the subject and transcend appreciation deficit and difficulty. In results in oral and written narratives of children are characterized by expressing coherence as a cognitive operation established by the subject. 

|Abstract
= 167 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 106 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pilar del Carmen Bonilla Valencia, Valley University

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001393258

Gabriel Arteaga Díaz, Valley University

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000156922

Diana Patricia De Castro Daza, Valley University

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000301906

References

Aponte - Henao, M. & Zapata - Zabala, M. (2013). Caracterización de las funciones cognitivas de un grupo de estudiantes con trastornos específicos del aprendizaje, en un colegio de la ciudad de Cali, Colombia. Psychologia: Avances de la disciplina, 7(1), 23-34. DOI: https://doi.org/10.21500/19002386.1191

Baquero, R. (2003). La educabilidad bajo sospecha. Cuaderno de Pedagogía Rosario, 9, 1-18. DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.v9i18.171

Blanche – Benveniste, C. (1998). Estudios lingüísticos sobre la relación entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa.

Bruner, J. (1988). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona: Gedisa.

Cain, K. (2003). Text comprehension and its relation to coherence and cohesion in children’s fictional narratives. British Journal of Developmental Psychology, 21, 335–351. DOI: https://doi.org/10.1348/026151003322277739

Calsamiglia, H. & Tusón Valls, A. (2001). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.

Cassany, D. (1997). Describir el escribir, cómo se aprende a escribir. Buenos Aires: Paidós.

De Castro, D. (2008). Los procesos cognitivos de revisión en el establecimiento de la coherencia en narraciones escritas por niños de 10 años. Tesis de maestría, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

De Vega, M., Díaz J. M. & León, I. (1999). Procesamiento del discurso. En: M. De Vega y F. Cuetos (Eds.): Psicolingüística del español (pp. 271-306). Madrid: Trotta.

Dooley, R. & Levinsohn, S. (2007). Características comunes de los discursos. En: Análisis del Discurso. Manual de conceptos básicos. (pp. 18-27) Lima: Instituto Lingüístico de Verano

Flores, J. & Ostrosky-Solís, F. (2008). Neuropsicología de los lóbulos frontales, funciones ejecutivas y conducta humana. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 8(1), 47-58.

García–Molina, A., Enseñat–Cantallops, A., Tirapu-Ustárroz, J. & Roig-Roviera, T. (2009). Maduración de la corteza prefrontal y desarrollo de las funciones ejecutivas durante los primeros meses de vida. Revista de Neurología, 48(8), 435-440. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.4808.2008265

García, J.J. & Romero, F. (2003). Alteraciones del perímetro craneal: microcefalia y macrocefalia. Pediatric Integral, 7(8), 587 - 600.

Halliday, M. & Hasan, R. (1985). Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press.

Lam, N., Contreras, H., Mori, E., Hinostroza, W., Hinostroza, R., Torrejón, E.,… Hinostroza, W. (2010). Factores psicosociales y depresión antenatal en mujeres gestantes. Estudio multicéntrico en tres hospitales de Lima, Perú. Revista Peruana de

Epidemiología, 14 (3), 193 -200.

Lenk, U. (1998). Discourse markers and global coherence in conversation. Journal of Pragmatics, 30, 245-257. DOI: https://doi.org/10.1016/S0378-2166(98)00027-7

Levy, E. (2003). The roots of coherence in discourse. Human Development, 46, 169-188. DOI: https://doi.org/10.1159/000070367

Luria, A.R (1984) Conciencia y lenguaje. Madrid, España: Ed. Visor.

Martínez Carazo, P. C. (2006). El método estudio de caso, estrategia metodológica de la investigación Científica. Pensamiento y Gestión, 20, 165-193.

Sawyer, K. (2003). Coherence in Discourse: Suggestion for future work. Human Development, 46, 189 - 193. DOI: https://doi.org/10.1159/000070368

Schlagez, G. (1990). Alteraciones del tamaño y de la configuración craneana del lactante. Revista Chilena de Pediatría, 61(3), 161-165. DOI: https://doi.org/10.4067/S0370-41061990000300010

Stiles, W. (2009). ¿Que requiere un estudio de caso para ser investigación científica? Subjetividad y Procesos Cognitivos, 13, 215-223.

Tusón Valls, A. (1991). Las marcas de la oralidad en la escritura. Signos. Teoría y práctica de la Educación, 3, 14 -19.

Van Allsburg, C. (1996). Los misterios del señor Burdick. México: Fondo de Cultura Económica.

Vilarnovo, A (1990). Coherencia textual: Coherencia interna o coherencia externa? ELUA Estudios de lingüística, 6, 229-239. DOI: https://doi.org/10.14198/ELUA1990.6.12

Vygotski, L.S. (1982). Estudio del desarrollo de los conceptos científicos en la edad infantil. En Obras escogidas. Volumen II. Madrid: Visor.

Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods. 2ND Edition. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Published

2015-06-30

How to Cite

Bonilla Valencia, P. del C., Arteaga Díaz, G., & De Castro Daza, D. P. (2015). Exploration of Coherence in Children with Neurological Background: a Look at the Subject and its Positive Potential. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 7(1), 109–123. https://doi.org/10.17533/udea.rp.25265

Issue

Section

Artículos de investigación