The reflection of internal reality through play in sandplay

Authors

  • Liliana Alzate Vélez University Corporation God's Minute
  • Cecilia Muñoz Vila Pontifical Xavierian University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.326896

Keywords:

Sandplay, Junguian analyst, Klein, Uncounscious fantasies, States of mind, Institutionalized child, Jungian theory, Psychotherapeutic processes

Abstract

In the present article, the authors think about the benefits of using the Junguian sand table as instrument of game under the frame of the Kleiniana theory It makes possible a more limited exploration and simultaneously an amplified observation of the children’s states of the mind,  the  externalizationn  of  internal  conflicts,  the transference  with  internal  and  external  objects  and the different levels of the unconscious fantasies, using the the images and the words as interacting symbolic forms that expand their meaning.

|Abstract
= 1631 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1653 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliana Alzate Vélez, University Corporation God's Minute

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001483839

Cecilia Muñoz Vila, Pontifical Xavierian University

Psychologist, National University of Colombia. Postgraduate in Sociology, Latin American Faculty of Social Sciences, Santiago de Chile. Doctorate candidate, with approved thesis defense, at Cornell University, USA. Professor of the Master's Degree in Clinical Psychology, Pontificia Universidad Javeriana. Researcher on Critical Analysis of Media and History, and grieving processes in childhood and adulthood.

References

Alzate, L. (2012). El Juego con la Caja de arena desde una mirada Kleiniana (Tesis de Maestría) Universidad Pontificia Javeriana, Bogotá.

Bion, W. (1967/1979). Volviendo a pensar. Buenos Aires: Paidós -Hormé.

Bion, W. (1962/1980). Aprendiendo de la experiencia. Buenos Aires: Paidós-Hormé.

Cárdenas, K, y Muñoz, C. (2008). El abandono tardío afecta el desarrollo psíquico (Tesis de maestría). Universidad Pontificia Javeriana, Bogotá.

Kalff, D. (1980). Sandplay: The psychotherapeutic approach to the psyche. Santa Mónica, California: Temenos press.

Kalff, M. (2007). Veintiún puntos para considerar en la interpretación de la Caja de arena. Journal of sandplay therapy, 16(1) 51.

Klein, M. (1930/2001). La importancia de la formación de símbolos en el desarrollo del Yo. En M. Klein (autor) Obras completas, Vol. 2. Barcelona: Paidós.

Klein, M. (1946/2001). Notas sobre algunos mecanismos esquizoides. En M. Klein Obras completas, Vol. 3. Buenos Aires: Paidós-Hormé.

Klein, M. (1932/2001). Psicoanálisis de niños. En Obras completas, Vol. 2. Buenos Aires: Paidós-Hormé.

Klein, M. (1952/2001). Algunas conclusiones teóricas sobre la vida emocional del bebé. En Obras completas, Vol. 3. Buenos Aires: Paidós-Hormé.

Klein, M. (1955/2001). La técnica psicoanalítica del juego: Su historia y significado. En Obras completas, Vol. 3. Buenos Aires: Paidós-Hormé.

Lowenfeld, M. (1993). Understanding Children’s Sandplay: Lowendfeld’s world technique. United Kingdon: Sussex Academic Press.

Pattis, E. (2004). Terapia Caja de arena: Tratamiento de psicopatologías. Suiza: Daimon Verlag Eisiendeln.

Pattis, E. (2010). Junguian analysis. Murray Stein. Chicago: Chiron.

Pattis, E. (2011). Sandplay Therapy in vulnerable communities: A Junguian Approach. Routledge.

Winnicott, D. (1971/1978). Realidad y Juego. Gedisa Editorial. Barcelona.

Yoshikawa, L. (1999). The return of the spring for an adolescent girl. ST. In Journal of sandplay The-rapy. STA.

Published

2016-12-30

How to Cite

Alzate Vélez, L., & Muñoz Vila, C. (2016). The reflection of internal reality through play in sandplay. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 8(1), 111–126. https://doi.org/10.17533/udea.rp.326896

Issue

Section

Artículo de reflexión