Psychoemotional and adaptive characteristics of girls between 7 and 14 who practice rhythmic gymnastics

Authors

  • David Andres Montoya Arenas University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rpsua.v9n1a04

Keywords:

Rhythmic gymnastics, Behavior assesment system for children, Adaptation, Psychoemocional and adaptative symptoms, Emotions

Abstract

The objective of this research was to establish the psycho-emotional and adaptive characteristics of girls between 7 and 14 years old who practice rhythmic gymnastics from the project Popular Schools of Sport of the Commune 13, Medellín; A sector that was affected by violence, drug trafficking and groups outside the law. For this purpose, a non-probabilistic sampling was used, in which 41 girls were evaluated through the Multimodal Behavior Scale. Results: self-report showed low levels of self-confidence and report of hostile behavior towards teachers, mainly in girls with short training time. The report of the parents point out high indicators of companionship and adequate social skills, besides informing that the sport practice in the time contributes to not show symptoms of attipicidad, nor behavioral problems. Teachers point out that at an adaptive level, girls with less than one year of training record normal social skills and clinical skills as study indicators, contrary to those of more than one year of training

|Abstract
= 205 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 302 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David Andres Montoya Arenas, University of Antioquia

https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000966185

References

Alarcón, D., y Bárrig, P. (22 de octubre de 2015). Conductas internalizantes y externalizantes en adolescentes. Recuperado de http://revistaliberabit.com/es/revistas/RLE_21_2_conductas-internalizantes-y-externalizantes-en-adolescentes.pdf

Alcaldía de Medellín. (2009). Plan de Desarrollo Local Comuna 13, San Javier (2010-2020). Medellín: Alcaldía de Medellín.

Centro de Memoria Histórica. (Noviembre de 2011). La huella invisible de la guerra desplazamiento forzado en la comuna 13. Recuperado de http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/infor-mes/informes-2011/comuna-13

Cervantes, L.; Acosta, J.; Aguirre-Acevedo, D.; Pineda Álvarez, D. y Puentes, P. (2008). Fenotipo comportamental evaluado con una escala multidimensional de la conducta en niños y adolescentes de 30 familias con trastorno de atención-hiperactividad. Acta Neurológica Colombiana, 24(2), 53-62.

Cuenca, M. I. (28 de septiembre de 2009). Optimización en procesos cognitivos y su repercusión en el aprendizaje de la danza. Recuperado de http://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/31869/Megias.pdf?sequence=1

Daroglou, G. (2011) Coping Skills and Self-efficacy as predictors of Gymnastic performance. Departament of physical Education and Sport Science, Aristotelian University of Thessaloniki.

Duarte, R. B. (Julio de 2007). Los estados de ánimo en el deporte: fundamentos para su evaluación (I). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd110/los-estados-de-animo-en-el-deporte.htm

Etxaniz, I. E. (2005). Autoconcepto físico y satisfacción corporal en mujeres adolescentes según el tipo de deporte practicado. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/download/300953/390399

Inder. Instituto de Deportes y Recreación de Medellín. (2009). ¿Qué son las Escuelas Populares del Deporte? Recuperado el 27 de septiembre de 2017, de https://sim.inder.gov.co/index.php/Escuelas-populares-del-deporte/Funcionamien-to-de-las-EPD/

Pineda D, Kamphaus RW, Mora O, Restrepo MA, Puerta IC, Palacio LG, Jiménez-Ramírez I, Mejía-Mag SE, García MA, Arango-Viana JC, Jiménez ME, Lopera F, Adams M, Arcos-Burgos M, Velásquez JF, López LM, Bartolino N, Giraldo M, García A, Valencia C, Vallejo LE, Holguín JA. (1999). Sistema de evaluación multidimensional de la conducta. Escala para padres de niños de 6 a 11 años, versión colombiana. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/269336897_sistema_de_evaluacion_multidimensional_de_la_conducta_escala_para_padres_de_ninos_6_a_11_anos_version_colombiana

Reynolds, C. R., Kamphaus, R. W., y Marqués, J. G. (2004). BASC: Sistema de evaluación de la conducta en niños y adolescentes: manual. TEA. Ediciones.

Robinson, J. (1992). El niño y la danza. Barcelona: Mirador.

Torres, M. P. (Noviembre de 2010). La gimnasia rítmica en la escuela, gimnastas en edad escolar. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd150/la-gimnasia-ritmica-en-la-escuela.htm

Vernetta, M.; Fernández, E.; López-Bedoya, J.; Gómez-Landero, A., y Oña, A. (Junio de 2011). Estudio relacional entre el perfil morfológico y estima corporal en la selección andaluza de gimnasia rítmica. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274219446006

Zisi, V., Ginnitsopoulou, E., Vassiliadou, O., Pollatou, E., & Kioumourtzoglou, E. (2009). Performance level, abilities and psicological characteristics in young junior rhythmic gymnasts the roles of sport experience. International Quarterly of Sport Science. Grecia.

Published

2017-12-12

How to Cite

Montoya Arenas, D. A. (2017). Psychoemotional and adaptive characteristics of girls between 7 and 14 who practice rhythmic gymnastics. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 9(1), 43–57. https://doi.org/10.17533/udea.rpsua.v9n1a04

Issue

Section

Artículos de investigación