Child Abuse: A Socio-Historical Approach to the Practices of Parenting and Motherhood in the Light of Social Representations

Authors

  • Diana Marcela Bedoya-Gallego University Corporation God's Minute https://orcid.org/0000-0003-1061-982X
  • Maira Alejandra González-Gaviria University of Antioquia
  • Laura Carolina Jiménez-Pérez CES University
  • Disney Tatiana Correa-Cano University Corporation God's Minute
  • Jhon Anthony Careth-Henao University Corporation God's Minute
  • León Darío Valencia-Arboleda University Corporation God's Minute

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.e339553

Keywords:

childhood, child abuse, traditions, child rearing, childcare

Abstract

This is a reflection article that, in light of the theory of social representations, analytically addresses the conceptions of childhood and motherhood to propose that, although the socio-historical transformations of the relationship between parents and children have given rise to a modification in the forms of manifestation and legitimation of the mistreatment of boys and girls, have not had an effect on the abolition of this regrettable practice. We propose that, despite the fact that these transformations gave rise to the recognition of the child as a subject of rights, to the necessary preservation of these by the State and the emergence of the maternal role related to affection and care, in contemporary society persist beliefs that legitimize the use of abusive practices in the upbringing of children.

|Abstract
= 2037 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1042 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 608 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Marcela Bedoya-Gallego, University Corporation God's Minute

Doctorate student in Psychology at the Universidad del Norte. Professor of Psychology at the University Corporation God's Minute (UNIMINUTO), Bello, Colombia.

Maira Alejandra González-Gaviria, University of Antioquia

Master's Student in Psychology at the University of Antioquia, Medellín, Colombia.

Laura Carolina Jiménez-Pérez, CES University

Master's Student in Psychological Clinic at the CES University, Medellín, Colombia.

Disney Tatiana Correa-Cano, University Corporation God's Minute

Psychologist at the University Corporation God's Minute (UNIMINUTO), Bello, Colombia.

Jhon Anthony Careth-Henao, University Corporation God's Minute

Psychologist from the University Corporation God's Minute (UNIMINUTO), Bello, Colombia.

León Darío Valencia-Arboleda, University Corporation God's Minute

Psychologist from the University Corporation God's Minute (UNIMINUTE), Bello, Colombia.

References

Aguayo, F., Levtov, R., Barker, G., Brown, V. y Barindelli, F. (2017). Estado de la paternidad en América Latina y el Caribe. doi: 10.13140/RG.2.2.17120.28168.

Aranda, N. (2017). Imágenes y perspectivas sobre la maternidad en las estudiantes de la Universidad Nacional de Santiago del Estero. Revista Latino-Americana de Geografía e Género, 8(1), 145-159. doi: 10.5212/Rlagg.v.8.i1.0009.

Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. San José, Costa Rica: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).

Ariès, P. (1988). El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Barcelona: Taurus.

Badinter, E. (1981). ¿Existe el amor maternal? Historia del amor maternal. Siglos XVII al XX. Barcelona, España: Paidós.

Bocanegra, E. (2007). Las prácticas de crianza entre la Colonia y la Independencia de Colombia: los discursos que las enuncian y las hacen visibles. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 5(1), 201-232. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2007000100007.

Carbonell, O. (2013). La sensibilidad del cuidador y su importancia para promover un cuidado de calidad en la primera infancia. Ciencias Psicológicas, 7(2), 201-207. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v7n2/v7n2a08.pdf.

Carli, S. (1994). Historia de la infancia: una mirada a la relación entre cultura, educación, sociedad y política en Argentina. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, (4), 3-11. Recuperado de http://repositorio.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/4900/CArli.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Carreño, C. y Rey, A. (2010). Reflexiones en torno a la comprensión del maltrato infantil. Universitas Psychologica, 9(3), 807-822. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v9n3/v9n3a16.pdf.

Di Gregorio, N. (2017). Prácticas de crianza en la primera infancia. En Pereira, P. (Coord.). Reflexiones sobre las pautas de crianza de los niños y niñas (31-46). Montevideo: Ediciones Universitarias.

Esquivel, V. (2013). El cuidado en los hogares y las comunidades. Documento conceptual (Informes de investigación de OXFAM). Recuperado de https://oxfamilibrary.openrepository.com/bitstream/handle/10546/302287/rr-care-background-071013-es.pdf;jsessionid=0BC9F95B58A26BAD01A2F3631107DAD9?sequence=2D/.

Flores, R. y Tena, O. (2014). Maternalismo y discursos feministas latinoamericanos sobre el trabajo de cuidados: un tejido en tensión. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, (50), 27-42. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/287590871_Maternalismo_y_discursos_feministas_latinoamericanos_sobre_el_trabajo_de_cuidados_un_tejido_en_tension.

Gilligan, C. (2013). La ética del cuidado. Cuadernos de la Fundación Víctor Grífols i Lucas (30). Recuperado de http://www.secpal.com/%5CDocumentos%5CBlog%5Ccuaderno30.pdf.

Grinberg, J. (2015). Entre la pediatría, el psicoanálisis y el derecho: apuntes sobre la recepción, reelaboración y difusión del ‘maltrato infantil’ en Argentina. Revista de Estudios Sociales, (53), 77-89. doi: 10.7440/res53.2015.06.

Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses (INMLCF). (2017). Comportamiento de lesiones por violencia intrafamiliar: Colombia. Forensis 2017. Datos para la vida, 19(1), 171-254. Recuperado de https://aprendiendoaserpapaz.redpapaz.org/wp-content/uploads/2018/08/Forensis-2017-pdf-interactivo.compressed.pdf.

Izzedin, R. y Pachajoa, A. (2009). Pautas, prácticas y creencias acerca de crianza ayer y hoy. Liberabit. Revista de Psicología, 15(2), 109-115. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v15n2/a05v15n2.pdf.

Jaramillo, L. (2007). Concepción de infancia. Zona Próxima. Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación Universidad del Norte, (8), 108-123. Recuperado de https://www.academia.edu/37488080/Concepci%C3%B3n_ de_infancia.

Kempe, H., Silverman, F., Steele, B., Droegemueller, W., y Silver, H. (1962). The Battered-Child Syndrome. JAMA, 181(1), 17-24. doi: 10.1001/ jama.1962.03050270019004.

Lerner, G. (1993). The creation of feminist consciousness. New York, NY: Oxford University Press.

Martínez, C. (2015). Capítulo 2. Cambios demográficos. En Ministerio de Salud y Protección Social y Profamilia. Encuesta Nacional de Demografía y Salud (ENDS). Tomo I, 69-88. Bogotá D.C, Colombia: CTP All Solutions S. A. S.

Molina, M. (2006). Transformaciones histórico culturales del concepto de maternidad y sus repercusiones en la identidad de la mujer. Psykhe, 15(2), 93-103. doi: 10.4067/S0718-22282006000200009.

Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea Digital, (2), 1-25. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Athenea/article/viewFile/34106/33945.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Argentina: Editorial Huemu.

O’Hagan, K. (1995). Emotional and psychological abuse: problems of definition. Child Abuse & Neglect, 19(4), 449-461. doi: 10.1016/0145-2134(95)00006-t.

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2016). Maltrato infantil. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment.

Organización Panamericana de la Salud (OpS). (2017). Inspire. Siete estrategias para poner fin a la violencia contra los niños y las niñas. Recuperado de https://iris.paho.org/handle/10665.2/33741.

Palacios,J.,Moreno,M.yJiménez,J.(2014).Maltratoinfantil:Concepto,tipos,etiología. Infancia y Aprendizaje, 18(71), 7-21. doi: 10.1174/02103709560575442.

Palomar, C. (2005). Maternidad: Historia y Cultura. La ventana. Revista de Estudios de Género, 3(22), 35-67. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/laven/v3n22/1405-9436-laven-3-22-35.pdf.

Posada, A, Gómez, J. y Ramírez, H. (2008). Crianza humanizada: una estrategia para prevenir el maltrato infantil. Acta pediátrica de México, 29(5), 45-53. Recuperado de https://academia.utp.edu.co/ps4/files/2016/09/Crianza-humanizada-una-estrategia-para-prevenir-el-maltrato-infantil-1-1.pdf.

Pulido, S., Castro-Osorio, J., Peña, M. y Ariza-Ramírez, D. (2013). Pautas, creencias y prácticas de crianza relacionadas con el castigo y su transmisión generacional. Revista latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 245-259. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v11n1/v11n1a17.pdf.

Rateau, P. y Lo Monaco, G. (2013). La Teoría de las Representaciones Sociales: orientaciones conceptuales, campos de aplicaciones y métodos. Revista CES Psicología, 6(1), 22-42. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v6n1/v6n1a03.pdf.

Racamier, P. (1979). De psychonalyse en psychiatrie. Etudes psychopathologiques. París: Payot.

Rodríguez-Escobar, G. y Rodríguez-Escobar, V. (2012). El maltrato infantil desde la perspectiva bioética. Revista Colombiana de Bioética, 7(2), 107-119. doi 10.18270/rcb.v7i2.1012.

Saavedra, E. y Castro, A. (2007). La investigación cualitativa, una discusión presente. Liberabit. Revista de Psicología, 13(13), 63-69. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v13n13/a08v13n13.pdf.

Santana-Tavira, R., Sánchez-Ahedo, R. y Herrera-Basto, E. (1998). El maltrato infantil: un problema mundial. Salud Pública. México, 40(1), 58-65. Recuperado de https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/spm/v40n1/Y0400109.pdf.

Santelices, M., Farkas, C., Montoya, M., Galleguillos, F., Carvacho, C., Fernández, A., Morales, L., Taboada, C. y Himmel, E. (2015). Factores predictivos de sensibilidad materna en infancia temprana. Psicoperspectivas, Individuo y Sociedad. 14(1). 66-76. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/441.

Santiago, Z. (2007). Los niños en la historia. Los enfoques historiográficos de la infancia. Takwá. Revista de Historia, (11-12), 31b-50. Recuperado de http://148.202.18.157/sitios/publicacionesite/pperiod/takwa/Takwa1112/zoila_santiago.pdf.

Sünker, H. y Moran-Ellis, J. (2018). Nuevos estudios de infancia, política de infancia y derechos de los niños y niñas. Sociedad e Infancias, (2), 171-188. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6724740.

Tissera-Luna, M. (2018): El papel hegemónico de las organizaciones no- gubernamentales y agencias internacionales en la conceptualización de la infancia. Sociedad e Infancias, (2), 39-57. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6724740.

Torres, N. (2006). Reflexiones acerca del desarrollo emocional de la madre, a partir de la obra de Winnicott. Persona, Revista de la Facultad de Psicología, (9), 203-2015. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2872446.

Tronto, J. (1987). Más allá de la diferencia de género. Hacia una teoría del cuidado. Signs: Jornal of Women in Culture and Society, 12, 1-17. Recuperado de http://www.unsam.edu.ar/escuelas/humanidades/centros/cedehu/material/(13)%20Texto%20Joan%20Tronto.pdf.

Urbina, J. y Ovalles, G. (2018). Teoría de las representaciones sociales. Una aproximación al estado del arte en América Latina. Psicogente, 21(40), 495-544. doi: 10.17081/psico.21.40.3088.

Vindas, A. (2010). Reflexiones sobre el ejercicio actual de la maternidad. Revista Costarricense de Psicología, 29(43), 47-55. Recuperado de http://oaji.net/articles/2016/3238-1464304915.pdf.

Published

2021-09-27

How to Cite

Bedoya-Gallego, D. M., González-Gaviria, M. A., Jiménez-Pérez, L. C., Correa-Cano, D. T., Careth-Henao, J. A., & Valencia-Arboleda, L. D. (2021). Child Abuse: A Socio-Historical Approach to the Practices of Parenting and Motherhood in the Light of Social Representations. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 13(1), 1–23. https://doi.org/10.17533/udea.rp.e339553

Issue

Section

Artículo de reflexión derivado de investigación