The Relationship Between Eating Disorders and Upbringing. A Perspective from a Group of Young Adults from Medellín City
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rp.e344170Keywords:
parenting style, eating disorders, perception, young adulthood, familyAbstract
The perspective of a group of young adults from the city of Medellín on the relationship of their eating disorder with the parenting style they received is described. Initially, the influence of various factors, from social and family context, in the process of both parenting and in the development of an ED was discussed. A qualitative research with a descriptive-transversal design was carried out, for which a semi-structured interview was constructed and applied to four young adults from the city of Medellín. It was found that family and upbringing factors, together with deficiencies in communication and affection, and the level of parental demands, lead to difficulties in the family relationship and in turn with the development of the subject’s self-perception. The participants are aware of the disorder and its motivations, however, most of them prefer to face it without family support, leaving the parents excluded from the treatments. Finally, it is suggested that there are different social and interpersonal factors that contribute to the development of an ED; the participants affirmed that upbringing, family and social circle were key in this process.
Downloads
References
American Psychiatric Association (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. DSM-5. Bogotá: Médica Panamericana.
Barrera, L., Manrique, F., y Ospina, J. (2012). Evaluación de la conducta alimentaria en estudiantes de Tunja (Boyacá, Colombia). Hacía promoc. salud, 18(2), 55-65. Recuperado de https://bit.ly/3iuHZaW
Baumrind, D. (1991). Parenting Styles and Adolescent Development. En J. Brooks Gunn, R. Lerner, y A. C. Petersen (Eds.), The Encyclopedia of Adolescence (pp. 746‒758). New York: Garland.
Bartolomé, C. (2016). Emociones y trastornos de la conducta alimentaria: correlatos clínicos y abordajes terapéuticos basados en nuevas tecnologías (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona. Facultat de Medicina, Barcelona.
Cajal, A. (2016). Los 4 estilos de crianza educativos y sus características. Lifeder. https://www.lifeder.com/estilos-crianza/
Castillo, S., Carpintero, K., y Sibaja, L. (2015). Estudio de los estilos de crianza en niños, niñas y adolescentes en Colombia: un estado del arte. Revista Búsqueda, 2(15) 64-71. doi: https://doi.org/10.21892/01239813.97
Centro Nacional de Equidad de Género y Salud Reproductiva. (2004). Guía de Trastornos alimenticios. México: Secretaría de Salud. Recuperado de https://bit.ly/2KClwfI
Cuervo, Á. (2010). Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. Revista Diversitas, 6(1), 111-121. Recuperado de https://bit.ly/39RT1TS
Dalen, D. van y Meyer, W. (1981). Estrategia de la investigación descriptiva. En Manual de técnica de la investigación educacional. Barcelona: Paidós.
Díaz, L., García, U., Hernández, M., y Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7). Recuperado de https://bit.ly/3gZaBud
Díaz, V. (2017). ¿Cómo influye la autoestima en los trastornos de alimentación (TCA)? Grupo XXI Psicología. https://www.grupoxxi-psicologia.net/blog/influye-laautoestima-los-trastornos-alimentacion/
Garrote, D. y Palomares, A. (2011). Diferencias de género en la incidencia de los trastornos de la conducta alimentaria (TCA) en los factores de personalidad del alumnado de educación secundaria. Enseñanza & Teaching, 29(1), 95-109. Recuperado de https://bit.ly/3iuIWQH
Henao, G., Ramírez, C., y Ramírez, L. (2007). Las prácticas educativas familiares como facilitadoras del proceso de desarrollo en el niño y niña. El Ágora USB, 7(2), 233-240. doi: https://doi.org/10.21500/16578031.1646
Ladero, M. (2016). Influencia de los estereotipos de belleza actuales en la percepción de la imagen corporal (Tesis de pregrado). Universidad Pontificia de Salamanca, España.
Mateos-Agut, M., García-Alonso, I., Gándara-Martín, J. J. de la, Vegas-Miguel, M. I., Sebastián-Vega, C., Sanz-Cid, B., Martínez-Villares, A., y Martín-Martínez, E. (2014). Family Structure and Eating Behavior Disorders. Actas españolas de psiquiatría, 42(6), 267–280. https://bit.ly/35X8lNI
Mayo Clinic. (2017). Tratamiento para un trastorno de la alimentación: infórmate sobre tus opciones. https://mayocl.in/35YWpLE
National Institute of Mental Health (2016). Los trastornos de la alimentación: un problema que va más allá de la comida. https://bit.ly/3kfdfea
Murillo, O. y Pilar, M. (2011). La alimentación de los adolescentes: el lugar y la compañía determinan las prácticas alimentarias. AQUICHAN, 11(2), 199-216. Recuperado de https://bit.ly/3ai0NX7
Palacios, J. (1999). La familia y su papel en el desarrollo afectivo y social. En I. Etxebarría, M. J. Fuentes, F. López y M. J. Ortiz (coords.). Desarrollo afectivo y social (pp. 267-284). Madrid: Pirámide.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Psicología Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Texts submitted for evaluation to the Journal of Psychology of the University of Antioquia must have never been published before, nor been accepted for future publication by any other journal.
Upon the Journal’s acceptance for publication of submitted material, the author partially transfers his/her rights on the article, preserving those relative to its non-commercial use and academic circulation as a free-access file.
Except if otherwise decided, this Journal’s content is covered by a Creative Commons licence “Attribution - Non-commercial – share a like” Colombia 4.0. The licence can be checked out here.