The Relationship Between Eating Disorders and Upbringing. A Perspective from a Group of Young Adults from Medellín City

Authors

  • Santiago Arroyave-Pérez EAFIT University
  • Anderson Gañán-Moreno EAFIT University https://orcid.org/0000-0001-5890-2187
  • Andrés Miguel Vásquez-Ochoa EAFIT University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.e344170

Keywords:

parenting style, eating disorders, perception, young adulthood, family

Abstract

The perspective of a group of young adults from the city of Medellín on the relationship of their eating disorder with the parenting style they received is described. Initially, the influence of various factors, from social and family context, in the process of both parenting and in the development of an ED was discussed. A qualitative research with a descriptive-transversal design was carried out, for which a semi-structured interview was constructed and applied to four young adults from the city of Medellín. It was found that family and upbringing factors, together with deficiencies in communication and affection, and the level of parental demands, lead to difficulties in the family relationship and in turn with the development of the subject’s self-perception. The participants are aware of the disorder and its motivations, however, most of them prefer to face it without family support, leaving the parents excluded from the treatments. Finally, it is suggested that there are different social and interpersonal factors that contribute to the development of an ED; the participants affirmed that upbringing, family and social circle were key in this process.

|Abstract
= 1731 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1135 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 870 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Santiago Arroyave-Pérez, EAFIT University

Psychologist,  EAFIT University, Medellín, Colombia.

Anderson Gañán-Moreno, EAFIT University

Psychology Student and Coordinator of the Research Center for Work and Organizations Clinic, EAFIT University.

Andrés Miguel Vásquez-Ochoa, EAFIT University

PhD candidate in Humanities, Master in Literary Hermeneutics from EAFIT University. He is also a full-time professor at the same university.

References

American Psychiatric Association (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. DSM-5. Bogotá: Médica Panamericana.

Barrera, L., Manrique, F., y Ospina, J. (2012). Evaluación de la conducta alimentaria en estudiantes de Tunja (Boyacá, Colombia). Hacía promoc. salud, 18(2), 55-65. Recuperado de https://bit.ly/3iuHZaW

Baumrind, D. (1991). Parenting Styles and Adolescent Development. En J. Brooks Gunn, R. Lerner, y A. C. Petersen (Eds.), The Encyclopedia of Adolescence (pp. 746‒758). New York: Garland.

Bartolomé, C. (2016). Emociones y trastornos de la conducta alimentaria: correlatos clínicos y abordajes terapéuticos basados en nuevas tecnologías (Tesis doctoral). Universitat de Barcelona. Facultat de Medicina, Barcelona.

Cajal, A. (2016). Los 4 estilos de crianza educativos y sus características. Lifeder. https://www.lifeder.com/estilos-crianza/

Castillo, S., Carpintero, K., y Sibaja, L. (2015). Estudio de los estilos de crianza en niños, niñas y adolescentes en Colombia: un estado del arte. Revista Búsqueda, 2(15) 64-71. doi: https://doi.org/10.21892/01239813.97

Centro Nacional de Equidad de Género y Salud Reproductiva. (2004). Guía de Trastornos alimenticios. México: Secretaría de Salud. Recuperado de https://bit.ly/2KClwfI

Cuervo, Á. (2010). Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. Revista Diversitas, 6(1), 111-121. Recuperado de https://bit.ly/39RT1TS

Dalen, D. van y Meyer, W. (1981). Estrategia de la investigación descriptiva. En Manual de técnica de la investigación educacional. Barcelona: Paidós.

Díaz, L., García, U., Hernández, M., y Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7). Recuperado de https://bit.ly/3gZaBud

Díaz, V. (2017). ¿Cómo influye la autoestima en los trastornos de alimentación (TCA)? Grupo XXI Psicología. https://www.grupoxxi-psicologia.net/blog/influye-laautoestima-los-trastornos-alimentacion/

Garrote, D. y Palomares, A. (2011). Diferencias de género en la incidencia de los trastornos de la conducta alimentaria (TCA) en los factores de personalidad del alumnado de educación secundaria. Enseñanza & Teaching, 29(1), 95-109. Recuperado de https://bit.ly/3iuIWQH

Henao, G., Ramírez, C., y Ramírez, L. (2007). Las prácticas educativas familiares como facilitadoras del proceso de desarrollo en el niño y niña. El Ágora USB, 7(2), 233-240. doi: https://doi.org/10.21500/16578031.1646

Ladero, M. (2016). Influencia de los estereotipos de belleza actuales en la percepción de la imagen corporal (Tesis de pregrado). Universidad Pontificia de Salamanca, España.

Mateos-Agut, M., García-Alonso, I., Gándara-Martín, J. J. de la, Vegas-Miguel, M. I., Sebastián-Vega, C., Sanz-Cid, B., Martínez-Villares, A., y Martín-Martínez, E. (2014). Family Structure and Eating Behavior Disorders. Actas españolas de psiquiatría, 42(6), 267–280. https://bit.ly/35X8lNI

Mayo Clinic. (2017). Tratamiento para un trastorno de la alimentación: infórmate sobre tus opciones. https://mayocl.in/35YWpLE

National Institute of Mental Health (2016). Los trastornos de la alimentación: un problema que va más allá de la comida. https://bit.ly/3kfdfea

Murillo, O. y Pilar, M. (2011). La alimentación de los adolescentes: el lugar y la compañía determinan las prácticas alimentarias. AQUICHAN, 11(2), 199-216. Recuperado de https://bit.ly/3ai0NX7

Palacios, J. (1999). La familia y su papel en el desarrollo afectivo y social. En I. Etxebarría, M. J. Fuentes, F. López y M. J. Ortiz (coords.). Desarrollo afectivo y social (pp. 267-284). Madrid: Pirámide.

Published

2021-08-04

How to Cite

Arroyave-Pérez, S., Gañán-Moreno, A., & Vásquez-Ochoa, A. M. (2021). The Relationship Between Eating Disorders and Upbringing. A Perspective from a Group of Young Adults from Medellín City. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 13(1), 1–22. https://doi.org/10.17533/udea.rp.e344170

Issue

Section

Artículos de investigación