Stress Perceived in University Students During the Quarantine by COVID-19 in Santander, Colombia

Authors

  • Nathalia Alejandra Giral Oliveros Pontifical Bolivarian University
  • Diana Fernanda Gómez Arguello Pontifical Bolivarian University
  • Andrés Julián Úsuga Jeréz Pontifical Bolivarian University
  • Silvia Nathalia Vanegas Méndez Pontifical Bolivarian University
  • Nancy Viviana Lemos Ramírez Pontifical Catholic University of Puerto Rico

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.e344735

Keywords:

stress, university students, covid 19, gender, Colombia

Abstract

Stress has been one of the reactions with the greatest impact to the social isolation measures caused by covid-19. Thus, the objective of this research was to describe the level of stress perceived in university students during the quarantine decreed by the covid-19 pandemic. For this, we worked under a quantitative approach with a descriptive scope, a non-experimental design and a cross section through the application of the perceived stress scale (eep-10). Likewise, 213 students from Santander, Colombia participated. In relation to the results, the measures of central tendency were capture as well as gender differences were identified, with women being the ones who present higher levels of this reaction. Finally, it is concluded that the presence of stress at high altitudes is correlated with other factors that have serious incidences on the mental health of university students, which urgently requires the design and execution of preventive and interventional programs, together with a gender approach.

|Abstract
= 2114 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1345 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathalia Alejandra Giral Oliveros, Pontifical Bolivarian University

Psychologist, Pontifical Bolivarian University.

Diana Fernanda Gómez Arguello, Pontifical Bolivarian University

Psychologist, Pontifical Bolivarian University.

Andrés Julián Úsuga Jeréz, Pontifical Bolivarian University

Psychologist, Pontifical Bolivarian University.

Silvia Nathalia Vanegas Méndez, Pontifical Bolivarian University

Psychologist, Pontifical Bolivarian University.

Nancy Viviana Lemos Ramírez, Pontifical Catholic University of Puerto Rico

Doctor of Philosophy with a specialty in Clinical Psychology, Pontifical Catholic University of Puerto Rico.

References

Arias, Y., Herrero, Y., Cabrera, Y., Chibás, D. y García, Y. (2020). Manifestaciones psicológicas frente a la situación epidemiológica causada por la covid-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(Supl.), artículo e3350. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3350

Barcelata, B. y Gómez-Maqueo, E. (2012). Fuentes de estrés y su influencia en la adaptación psicológica en jóvenes con adversidad económica. Claves del Pensamiento, 6(12), 31-48. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=141125359004

Barraza-Macías, A. & Barraza-Nevárez, S. (2019). Procrastinación y estrés. Análisis de su relación en alumnos de educación media superior. Revista de Investigación Educativa, (28), 132-151. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i28.2602

Bataineh, M. Z. (2013). Academic Stress among Undergraduate Students: The Case of Education Faculty at King Saud University. International Interdisciplinary Journal of Education, 2(1), 82-88. https://doi.org/10.12816/0002919

Bermúdez, S., Durán, M., Escobar, C., Morales, A., Monroy, S., Ramírez., A.,... y González, S. (2006). Evaluación de la relación entre rendimiento académico y estrés en estudiantes de Medicina. Medunab, 9(3), 198-205. https://revistas.unab.edu.co/index.php/medunab/article/view/135

Berra, E., Muñoz, S., Vega, C., Silva, A. y Gómez, G. (2014). Emociones, estrés y afrontamiento en adolescentes desde el modelo de Lazarus y Folkman. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 16(1), 37-57. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80230114003

Cáceres-Muñoz, J., Hernández, A. S. J. y Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos del covid-19. Una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la

Justicia Social, 9(3), 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011

Caldera-Montes, J. F., Reynoso-González, O. U., Gómez-Covarrubia, N. J., Mora-García, O. y Anaya-González, B. B. (2017). Modelo explicativo y predictivo de respuestas de estrés académico en bachilleres. Ansiedad y Estrés, 23(1), 20-26.https://doi.org/10.1016/j.anyes.2017.02.002

Campo-Arias, A., Bustos-Leiton, G. J. y Romero-Chaparro, A. (2009). Consistencia interna y dimensionalidad de la Escala de Estrés Percibido (eep-10 y eep-14) en una muestra de universitarias de Bogotá, Colombia. Aquichan, 9(3), 271-280.

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74112147007

Campo-Arias, A., Oviendo, H. y Herazo, E. (2015). Escala de Estrés Percibido-10: desempeño psicométrico en estudiantes de medicina de Bucaramanga,Colombia. Revista de la Facultad de Medicina, 62(3), 407-413.

http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v62n3.43735

Campo-Arias, A., Pedrozo-Cortés, M. J. y Pedrozo-Pupo, J. C. (2020). Escala de estrés percibido relacionado con la pandemia de covid-19: una exploración del desempeño psicométrico en línea. Revista Colombiana de Psiquiatría, 49(4),229-230. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2020.05.005

Castellanos-Torres, E., Mateos, J. T. y Chilet-Rosell, E. (2020). covid-19 en clave de género. Gaceta Sanitaria, 34(5), 419-421. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.04.007

Casuso-Holgado, J., Moreno-Morales, N., Labajos-Manzanares, T. y Montero- Bancalero, M. (2019). The Association between Perceived Health Symptoms and Academic Stress in Spanish Higher Education Student. European Journal of Education and Psychology, 12(2), 109-123. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129365934001

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del covid-19: efectos económicos y sociales. Informe Especial covid-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/4/S2000264_es.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). Informe sobre el impacto económico en América Latina y el Caribe de la enfermedad por coronavirus (covid-19). [en línea] Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45602/1/S2000313_es.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). La autonomía de las mujeres en América Latina y el Caribe: Retos frente al covid-19 [en línea]. https://www.cepal.org/es/presentaciones/la-autonomia-mujeres-america-latina-caribe-retos-frente-al-covid-19

Chen, Q., Liang, M., Li, Y., Guo, J., Fei, D., Wang, L., He, L., Sheng, C., Cai, Y., Li, X., Wang, J. & Zhang, Z. (2020). Mental Health Care for Medical Staff in China during the covid-19 Outbreak. The Lancet Psychiatry, 7(4), 15-16.

https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30078-X

Ciairano, S., Menna, P., Molinar, R. & Sestito, L. A. (2009). The Relationships between Perceived Stress for the Future and Coping Strategies in Times of Social Uncertainty: A study of Italian adolescents. Journal of Psychology and Counselling, 1(1), 5-18. https://www.researchgate.net/publication/228905645_The_relationships_between_perceived_stress_for_the_future_and_coping_strategies_in_times_of_social_uncertainty_A_study_of_Italian_adolescents

Cohen, S., Kamarck, T. & Mermelstein, R. (1983). A Global Measure of Perceived Stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385-396. https://doi.org/10.2307/2136404

Díaz, S., Arrieta, K. y Gonzalez, F. (2014). Estrés académico y funcionalidad familiar en estudiantes de odontología. Revista Científica Salud Uninorte, 30(2), 121-132 http://dx.doi.org/10.14482/

Dymecka, J., Gerymski, R. y Machinik-Czerwik, A. (2020). How Does Stress Affect your Life Satisfaction during covid-19 Pandemic? Moderated Mediation Analysis of Sense of Coherence and Fear of Coronavirus [manuscrito en preparación]. PsyArxiv, 1-36. http://dx.doi.org/10.31234/osf.io/3zjrx

Feldman L., Vivas, E., Lugli, Z., Zaragoza J. y Gómez, V. (2008). Relaciones trabajo familia y salud en mujeres trabajadoras. Salud Pública de México, 50(6), 482-489.

Folkman, S. & Moskowitz, J. T. (2004). Coping: Pitfalls and Promise. Annual Reviews of Psychology, 55, 745-774. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141456

Gallego, Y., Gil, S. y Sepúlveda, M. (2018). Revisión teórica de eustrés y distrés definidos como reacción hacia los factores de riesgo psicosocial y su relación con las estrategias de afrontamiento [tesis de posgrado, Universidad ces.

Repositorio institucional Universidad ces. https://repository.ces.edu.co/bitstream/handle/10946/4229/REVISI%D3N%20TEORICA%20DE%20EUSTR%C9S%20Y%20DISTR%C9S%20DEFINIDOS%20COMO%20REACCI%D3N%20HACIA%20LOS%20FACTORES%20DE%20RIESGO%20PSICOSOCIAL%20Y%20SU%20RELACION%20CON%20LAS%20ESTRATEGIAS%20DE%20AFRONTAMIENTO%2028102018.pdf;jsessionid=9FE74E06A7FD4C4533674C1A8BCC447D?sequence=1

García, A. (2011). Efectos del estrés percibido y las estrategias de aprendizaje cognitivas en el rendimiento académico de estudiantes universitarios noveles de ciencias de la salud [tesis doctoral, Universidad de Málaga]. Repositorio institucional de la Universidad de Málaga (riuma).

https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/4905/TDR%20GARCIA%20GUERRERO.pdf?sequence

García-Ros, R., Pérez-González, F., Pérez-Blasco, J. y Natividad, L. A. (2012). Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 143-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80524058011

Cifuentes-Avellaneda A., Rivera-Montero D., Vera-Gil C., Murad-Rivera R., Sánchez S., Castaño L., Royo M. y Rivillas-García J. (2020). Informe 3. Ansiedad, depresión y miedo: impulsores de la mala salud mental durante el distanciamiento físico en Colombia. Profamilia.

https://profamilia.org.co/wp-content/uploads/2020/05/ Informe-3-Ansiedad-depresion-y-miedo-impulsores-mala-salud-mental-durante-pandemia-Estudio-Solidaridad-Profamilia.pdf

González, R., Fernández, R., González, L. y Freire, C. (2010). Estresores académicos percibidos por estudiantes universitarios de ciencias de la salud. Fisioterapia, 32(4), 151-158.

González-Forteza, C., Villatoro, J., Pick, S. y Collado, M. (2013). El estrés psicosocial y su relación con las respuestas de enfrentamiento y el malestar emocional en una muestra representativa de adolescentes al sur de la ciudad de México:

análisis según su nivel socioeconómico. Salud Mental, 21(2), 37-45.

Hankivsky, O. (2012). Women’s Health, Men’s Health, and Gender and Health: Implications of Intersectionality. Social Science & Medicine, 74(11), 1712-1720. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2011.11.029

Huarcaya-Victoria, J. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de covid-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37(2). http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (2020, 13 de mayo). ¿Cómo prepararse para la reapertura? Estas son las recomendaciones del iesalc para planificar la transición hacia la nueva normalidad.

http://www.iesalc.unesco.org/2020/06/18/como-prepararse-para-la-reapertura-estas-son-las-recomendaciones-del-iesalc para-planificar-la-transicion-hacia-la-nueva-normalidad/

Lantz, P. M., James, S., J. S., Mero, R. & Williams, D. (2005). Stress, Life Events, and Socioeconomic Disparities in Health: Results from the Americans’ Changing Lives Study. Journal of Health and Social Behavior, 46(3), 274-288.

https://doi.org/10.1177%2F002214650504600305

Larzabal-Fernández, A., Ramos-Noboa, M. y Hong, A. (2019). El cyberbullying y su relación con el estrés percibido en estudiantes de bachillerato de la provincia de Tungurahua. Ciencias Psicológicas, 13(1), 150-157.

https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1816

Lazarus & Folkman (1984). Stress, Appraisal, and Coping. Springer Pub. Co.

Li, Z., Ge, J., Yang, M., Feng, J., Qiao, M., Jiang, R., Bi, J., Zhan, G., Xu, X., Wang, L., Zhou, Q., Zhou, C., Pan, Y., Liu, S., Zhang, H., Yang, J., Zhu, B., Hu, Y., Hashimoto, K., Jia, Y.,... Yang, C. (2020). Vicarious Traumatization in the General Public, Members, and Non-Members of Medical Teams aiding in covid-19 control. Brain, Behavior, and Immunity, 88, 916-919. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.03.007

López, F. y López, M. J. (2011). Situaciones generadoras de estrés en los estudiantes de enfermería en las prácticas clínicas. Ciencia y Enfermería, 17(2), 47-54. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532011000200006

Lovón, M. y Cisneros, S. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por covid-19: El caso de la pucp. Propósitos y Representaciones, 8(spe3), 588. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588

Marquina, R. (2020). Autopercepción del estrés en aislamiento social en tiempos de covid-19. Revista ConCiencia epg, 5(1), 83-97.

https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.5-1.6

Mazza, C., Ricci, E., Biondi, S., Colasanti, M., Ferracuti, S., Napoli, C. & Roma, P. (2020). A Nationwide Survey of Psychological Distress among Italian People during the covid-19 Pandemic: Immediate Psychological Responses and Associated Factors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), 3165. https://doi.org/10.3390/ijerph17093165

Miguel, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos,50, 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95

Ministerio de Salud y Protección social. (s.f.). Coronavirus (covid-19). https://www. minsalud.gov.co/salud/publica/PET/Paginas/Covid-19_copia.aspx

Moya, N., M., Larrosa, S., López, C., López, I., Morales, L. y Simón, Á. (2013). Percepción del estrés en los estudiantes de Enfermería ante sus prácticas clínicas.Enfermería Global, 12(31), 232-253.

https://scielo.isciii.es/pdf/eg/v12n31/administracion5.pdf

Observatorio de Violencia contra la Mujer del Instituto de Medicina Legal y Ciencias Forenses. (s.f). Observatorio de violencia contra la mujer.

https://www.medicinalegal.gov.co/observatorio-de-violencia-contra-la-mujer

Odriozola-González, P., Planchuelo-Gómez, Á., Irurtia-Muñiz, M. & de Luis-García, R. (2020). Psychological Symptoms of the Outbreak of the covid-19 Crisis and Confinement in the Population of Spain. Journal of Health Psychology.

https://doi.org/10.31234/osf.io/mq4fg

Organización Mundial de la Salud. (2020, abril 27). covid-19: Cronología de la actuación de la oms. https://www.who.int/es/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19

Ozamiz-Etxebarria, N., Dosil-Santamaria, M., Picaza-Gorrochategui, M. & Idoiaga- Mondragon, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del covid-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos

de Saúde Pública, 36(4). https://doi.org/10.1590/0102-311X00054020

Özdin, S. & Bayrak Özdin, Ş. (2020). Levels and Predictors of Anxiety, Depression and Health Anxiety during covid-19 Pandemic in Turkish Society: The Importance of Gender. The International Journal of Social Psychiatry, 66(5), 504-511. https://doi.org/10.1177/0020764020927051

Park, C. L., Russell, B. S., Fendrich, M., Finkelstein-Fox, L., Hutchison, M. & Becker, J. (2020). Americans’ covid-19 Stress, Coping, and Adherence to cdc Guidelines. Journal of General Internal Medicine, 35, 2296-2303. https://doi.org/10.1007/s11606-020-05898-9

Pedró, F. (2020). covid-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, 36, 1-15. https://doi.org/10.33960/AC_36.2020

Planchuelo-Gómez, Á., Odriozola-González, P., Irurtia-Muñiz, M. J. & de Luis- García, R. (2020). Longitudinal Evaluation of the Psychological Impact of the covid-19 crisis in Spain. PsyArXiv, 1-57. https://doi.org/10.31234/osf.io/hgqke

Ramón-Arbúes, E., Martínez, B., Granada, J. M., Echáinz, E., Pellicer, B., Juárez, E., Guerrero, S. y Sáez, M. (2019). Conducta alimentaria y su relación con el estrés, la ansiedad, la depresión y el insomnio en estudiantes universitarios. Nutrición

Hospitalaria, 36(6), 1339-1345. http://dx.doi.org/10.20960/nh.02641

Rodríguez, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de la Educación-rase, 13(2), 114-139. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125

Rodríguez-Bailón, R. (2020). La desigualdad ante el espejo del covid-19. La Psicología Social ante el covid-19 [manuscrito inédito]. Revista de Psicología Social. ResearchGate.

https://www.researchgate.net/publication/340846423_La_Psicologia_Social_ante_el_COVID19_Monografico_del_International_ Journal_of_Social_Psychology_Revista_de_Psicologia_Social

Sandín, B., Valiente, R. M., García-Escalera, J. y Chorot, P. (2020). Impacto psicológico de la pandemia de covid-19: efectos negativos y positivos en población española asociados al periodo de confinamiento nacional. Revista de Psicopatologia y Psicologia Clinica, 25(1), 1-22. https://doi.org/10.5944/rppc.27569

Satchimo A., Nieves, Z. y Grau, R. (2013). Factores de riesgo y vulnerabilidad al estrés en estudiantes universitarios. Psicogente, 16(29), 143-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497552362012

Shaoshuai, W., Lili, G., Ling, C., Weiyong, L., Yong, C., Jingyi, Z. y Ling, F. (2020). A case report of neonatal covid-19 infection in China. Clinical Infectious Diseases, 71(15), 853-857. https://covid-19.conacyt.mx/jspui/handle/1000/5575

Shigemura, J., Ursano, R. J., Morganstein, J. C., Kurosawa, M. & Benedek, D. M. (2020). Public Responses to the Novel 2019 Coronavirus (2019-nCoV) in Japan: Mental Health Consequences and Target Populations. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 74(4), 281–282. https://doi.org/10.1111/pcn.12988

Soares, M. H. & Oliveira, F. S. (2013). The Relation between Alcohol, Tobacco and Stress in Nursing Students. smad, Revista Electrónica en Salud Mental, Alcohol y Drogas, 9(2), 88-94. https://www.redalyc.org/pdf/803/80330126007_5.pdf

Tello, C. y Vargas, Ó. H. (2020). Género y trabajo en tiempos covid-19: una mirada desde la interseccionalidad. Revista Venezolana de Gerencia (rvg), 25(90), 389-393. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i90.32382

Tijerina, L., González, E., Gómez, M., Cisneros, M., Rodríguez, K., y Ramos, E. (2018). Depresión, ansiedad y estrés en estudiantes de nuevo ingreso a la educación superior. Revista Salud Pblica y Nutrición, 17(4), 41-47.

The Lancet. (2020). Redefining Vulnerability in the Era of covid-19. Lancet, 395(10230), artículo 1089. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30757-1

Urzúa, A., Vera-Villarroel, P., Caqueo-Urízar, A., y Polanco-Carrasco, R. (2020). La Psicología en la prevención y manejo del covid-19. Aportes desde la evidencia inicial. Terapia Psicológica, 38(1), 103-118 https://teps.cl/index.php/teps/article/view/273

Vahedian-Azimi, A., Moayed, M., Rahimibashar, F. Shojaei, S., Ashtari, S. y Pourhoseingholi, M. A. (2020). Compare the Severity of Psychological Distress among Four Groups of Iranian Society in covid-19 Pandemic [manuscrito presentado para publicación]. Research Square, 1-14. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-23828/v1

Vidal-Conti, J., Muntaner-Mas, A. y Palou. P. (2018). Diferencias de estrés y afrontamiento del mismo según el género y cómo afecta al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Contextos educativos: Revista de Educación, (22), 181-195.

http://doi.org/10.18172/con.3369

Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S. & Ho, R. C. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors During the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (covid-19) Epidemic Among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729.

https://doi.org/10.3390/ijerph17051729

Wenham, C., Smith, J. & Morgan, R. (2020). covid-19: The Gendered Impacts of the Outbreak. The Lancet, 395(10227), 846-848.

https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30526-2

Xiang, Y., Yang, Y., Li, W., Zhang, L., Zhang, Q., Cheung, T. & Ng, C. H. (2020). Timely Mental Health Care for the 2019 Novel Coronavirus Outbreak is Urgently Needed. Lancet, 7(3), 228–229. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30046-8

Published

2022-06-06

How to Cite

Giral Oliveros, N. A., Gómez Arguello, D. F., Úsuga Jeréz, A. J., Vanegas Méndez, S. N., & Lemos Ramírez, N. V. (2022). Stress Perceived in University Students During the Quarantine by COVID-19 in Santander, Colombia. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 14(1), 1–23. https://doi.org/10.17533/udea.rp.e344735

Issue

Section

Artículos de investigación