Identity aspects of a young woman with a diagnosis of depression and anxiety revealed in the post-rationalist cognitive psychotherapeutic process in virtual modality
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rp.e352514Keywords:
personal identity, anxiety disorder, depressive disorder, post-rationalist cognitive therapy, telepsychologyAbstract
The article presents a case study in a 19 year old patient diagnosed with depression and anxiety, attended by virtual modality during the years 2021 and 2022. Through the therapeutic process, the identity aspects of the young woman are identified in relation to early experiences and current events where conflicting aspects are evident in interpersonal and family relationships that configure their way of bonding. The intervention takes place during 11 sessions and autobiography, Socratic dialogue, confrontation, oral and written stories are used. From the analysis of the narrative, the identity of the patient is determined in identity terms of sameness and ipseity. Through post-rationalist cognitive therapy, changes are achieved in the understanding and recognition of the way of bonding, self-care, emotional management and responsibility in their experiences. This therapy was effective in generating changes that are directly reflected in the well-being and mental health of the patient.
Downloads
References
Andrés, M. L, Rodríguez, S. y Rodríguez, M. F. (2017). Estrategias cognitivas de regulación emocional y síntomas de depresión en estudiantes universitarios: diferencias por género y tipo de carrera. Resultados preliminares. Revista Akadèmeia, 16(1), 113-130. http://repositorio.ugm.cl/bitstream/handle/20.500.12743/1431/Estrategias%20cognitivas.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Arrivillaga, M., García, C., Goicochea, V. L. y Lozano, T. M. (2004). Caracterización de la depresión en jóvenes universitarios. Universitas Psychologica, 3(1), 17-26. https://www.redalyc.org/pdf/647/64730103.pdf
Bahamondes, J. y Modernell, P. (2020). Ni ángeles, ni demonios: integrando el síntoma en psicoterapia, una perspectiva posracionalista. Aperturas Psicoanalíticas, 63, 1-19.
Cabas, K. (2020). Intervenciones en salud mental apoyadas en tecnologías: la telepsicología. En Asociación Colombiana de Facultades de Psicología (ascofapsi) (coord.). Telepsicología, sugerencias para la formación y el desempeño profesional responsable. (pp. 43-62). Asociación Colombiana de Facultades de Psicología (ascofapsi) y Colegio Colombiano de Psicólogos (colpsic). https://contenidos.areandina.edu.co/repo/modulos/PGS/655_ELECTIVA_TELEPSICOLOGiA/referentes/recursos/eje2/pdf/Lectura_Actividad.pdf#page=43
Corbin, J. y Strauss, A. (2016). Bases de la investigación cualitativa, técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
De la Rosa, A. (2021). Telepsicología: beneficios en el proceso de intervención y consideraciones éticas. Revista de Divulgación: Crisis y Retos en la Familia y Pareja, 3(1), 1-7. https://cuved.unam.mx/revistas/index.php/RRDCR/article/view/370
Duero, D. G. (2006). Relato autobiográfico e interpretación: una concepción narrativa de la identidad personal. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 9, 131-151. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53700908
Duero, D. G. (2011). Procesos psicológicos y mundos mentales. Editorial Alejandría. https://www.academia.edu/35138886/Procesos_psicol%C3%B3gicos_y_mundos_mentales_libro_de_psicologia
Guidano, V. F. (1987). Complexity of the self: a developmental approach to psychopathology and therapy. Editorial Guilford Press.
Hermosillo, A. y Rivera, M. (2019). Depresión, recursos psicológicos y vulnerabilidad cognitiva a la depresión en jóvenes estudiantes universitarios. Investigación y Práctica en Psicología del Desarrollo, 5, 4-24. https://revistas.uaa.mx/index.php/ippd/article/view/2470/2238
Jiménez Chaves, D. E. (2012). El estudio de caso y su implementación en la investigación. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 8(1), 141-150. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3999526
León, A. y Tamayo, D. (2011). La psicoterapia cognitiva posracionalista: un modelo de intervención centrado en el proceso de construcción de la realidad. Katharsis: Revista de Ciencias Sociales, 12, 37-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5527485
León, L. M. (2019). Influencia de la sintomatología depresiva y el vacío existencial en la sintomatología de ansiedad generalizada en universitarios de Lima [tesis de licenciatura]. Universidad Católica. https://repositorio.ucss.edu.pe/handle/20.500.14095/614
Morrison, J. (2014). Guía para el diagnóstico clínico dsm-5. Editorial El Manual Moderno.
Muñoz, N. y Muriel, S. (2020). Impacto Psicológico del covid-19 y el Papel de la Telepsicología: Una Reflexión de la Psicología en el Ámbito Social y Organizacional. Revista Digital Conocimiento, Investigación, Educación, 1.(9), 57-70. https://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CIE/article/view/4084/2341
Pavez Rosales, M. T. (2016). Significados acerca de la depresión adolescente y sus manifestaciones, a partir de los relatos del joven y su madre: una mirada fenomenológica [tesis de maestría]. Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/146203
Persano, H., Ciccioli, M., Gonzalo, M., Jubany, F., Pugliese, C. S. y Soto, S. (2019). Ansiedad y trastornos de la conducta alimentaria: estudio empírico sobre una muestra clínica y una muestra control. Revista Nutrición Investiga, 153-194. https://www.researchgate.net/publication/339135950_Ansiedad_y_Trastornos_de_la_Conducta_Alimentaria_Estudio_Empirico_sobre_una_Muestra_Clinica_y_una_Muestra_Control
Pimentel, J. y Fernández, I. (2021). Satisfacción y adherencia terapéutica en adultos de psicoterapia virtual, Centro de salud y desarrollo Troncoso Bello, periodo febrero-julio 2021, Distrito Nacional, República Dominicana [tesis de licenciatura]. Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña. https://repositorio.unphu.edu.do/handle/123456789/4175
Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Siglo XXI Editores.
Rosa-Alcázar, A., Parada-Navas, J. L. (2014). Síntomas psicopatológicos en adolescentes españoles: relación con los estilos parentales percibidos y la autoestima. Revista Anales de Psicología, 30(1), 133-142. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.1.165371.http://scielo.isciii.es/cgi-bin/wxis.exe/iah/?IsisScript=iah/iah.xis&base=article%5Edlibrary&format=iso.pft&lang=e&next
Ruiz, C. T., Jiménez, J., García Flores, L. M. y Trejo, H. D. (2020). Factores del ambiente familiar predictores de depresión en adolescentes escolares: análisis por sexo. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social, 6(1), 104-121. https://cuved.unam.mx/revistas/index.php/rdpcs/article/view/197/584
Toledo, M. I. (2012). Sobre la construcción identitaria. Atenea, (506), 43-56. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622012000200004
Usuga, A., Lemos, N., Pinzón, J., Pérez, P. y Uribe, A. F. (2021). Sucesos vitales estresantes, ansiedad y depresión en estudiantes de una universidad privada de Bucaramanga. Informes Psicológicos, 2(2), 61-74. http://dx.doi.org/10.18566/infpsic.v21n2a04
Zagmutt, A. (2010). Vínculos afectivos, mentes conectadas. Uqbar Editores
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Psicología Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Texts submitted for evaluation to the Journal of Psychology of the University of Antioquia must have never been published before, nor been accepted for future publication by any other journal.
Upon the Journal’s acceptance for publication of submitted material, the author partially transfers his/her rights on the article, preserving those relative to its non-commercial use and academic circulation as a free-access file.
Except if otherwise decided, this Journal’s content is covered by a Creative Commons licence “Attribution - Non-commercial – share a like” Colombia 4.0. The licence can be checked out here.