Digital identity: a look between online and offline life for university students
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rp.e353663%20%20Keywords:
digital identity, technological globalization, social networksAbstract
The objective of this article is to know the impact of digital identity on university students at the Universidad Católica Luis Amigó. The methodology implemented was qualitative with a phenomenological design; for this purpose an in-depth interview was applied to five participants, whose topics were based on the emerging categories of the study, the information was systematized using Atlas.ti software. As for the results, it was possible to establish that identity can be thought between the virtual and the analogous, likewise, digital identity will depend on the intergenerational gaps. It is concluded that digital identity has become a part of contemporary life, intertwining the virtual and the physical. Social networks have transformed the way people express themselves and relate to each other, giving rise to a hybrid identity that is constantly being constructed and reconstructed. However, this digital construction poses some challenges such as social pressure, misinformation and mental health affectation. It is essential that individuals, especially young people, are aware of the impacts of their digital identity and develop skills to manage it safely and responsibly.
Downloads
References
Antón Cuadrado, R. y Levratto, V. (2021). La construcción de la identidad digital en las redes sociales: un estudio cuantitativo en Argentina y España. La imagen como elemento determinante en la identidad y acción digital. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, (36), 23-32. http://www.relaces.com.ar/index.php/relaces/article/view/448/428
Ávila Muñoz, A. M. y Santos Díaz, I. C. (2019). Observación de la brecha tecnológica generacional desde el prisma de la disponibilidad léxica. Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos, (25), 259-292. https://doi.org/10.24197/ogigia.25.2019.259-292
Carmona, C. S. V. y De Flores, S. R. (2007). Implicaciones conceptuales y metodológicas en la aplicación de la entrevista en profundidad. Laurus, 13(23), 249-262.
Castañeda, L. y Camacho, M. (2012). Desvelando nuestra identidad digital. El Profesional de la Información, 21(4), 354-360.
Díez García, R., Belli, S. y Vázquez Márquez, I. (2020). La covid-19, pantallas y reflexividad social. Cómo el brote de un patógeno está afectando nuestra cotidianidad. RES. Revista Española de Sociología, 29(3), https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.49
Gómez, A. y Antonietti, A. (2018). Cuerpo virtual-cuerpo real, en la virtualización de las organizaciones. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, 3(3), 580-598. www.revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp
González, S. C. (2019). Cultura e identidades digitales: la socialización líquida y su influencia en la construcción del self. Astrolabio: Revista Internacional de Filosofía, 241-250. https://raco.cat/index.php/Astrolabio/article/view/359395/451433
Hernández Orellana, M. P., Pérez Garcías, A. y Roco Videla, Á. G. (2021). Nivel de conciencia de la actividad y creación de información en medios digitales. Un estudio de caso en estudiantes universitarios chilenos. Información Tecnológica, 32(4), 77-88. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000400077
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Huerta, J., Zaldívar, F. y Ramos, D. (2018). Tecnologías de la información y la comunicación, identidad y vida cotidiana. Estudios Sociológicos, 36(106), 33-58.
Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P. y Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54(3), 241-251. http://dx.doi.org/10.1016/j.bushor.2011.01.005
Martínez Miguélez, M. (2017). Cómo hacer un buen proyecto de tesis con metodología cualitativa. https://www.academia.edu/31791800/C%C3%B3mo_hacer_un_Buen_Proyecto_de_Tesis_con_Metodolog%C3%ADa_Cualitativa
Martínez Molano, V. y Rincón Cárdenas, E. (2021). Problemas y desarrollo de la identidad en el mundo digital. Revista Chilena de Derecho y Tecnología, 10(2), 251-276.
Muñoz Muñoz, L. y Cardoso-Pulido, M. J. (2021). Estudio sobre las dificultades de aprendizaje y uso de la identidad digital en el aula de Primaria. Reidocrea, 10(10), 1-20.
Muros, B. (2011). El concepto de identidad en el mundo virtual: el yo online. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(2), 49-56.
Obregón, K. A. C. (2020). Prácticas emergentes de los sujetos contemporáneos en relación con la tecnología. Educación y Ciencia, (24), e11626-e11626.
Saorín Sánchez, F. L. y Gutiérrez Porlán, I. (2018). La identidad digital del alumnado universitario: estudio descriptivo en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (4). https://doi.org/10.6018/riite/2018/30001
Telefónica, F. (2013). Identidad digital: el nuevo usuario en el mundo digital. Editorial Ariel. http://www.educando.edu. do/files/9513/9281/6433/identidad_digital.pdf
Turkle, S. y Trafí, L. (1997). La vida en la pantalla: la construcción de la identidad en la era de internet. Ediciones Paidós.
Valderrama Barragán, M. (2017). El devenir de la identidad digital: del yo proteico al yo identificado. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, 6(11). https://www.redalyc.org/journal/4990/499054323005/html/
Vega, M. P., Constanzo, B., Di Iorio, A. H., Lamperti, S. y Lasia, S. (2017). Expresión de la identidad digital y la experiencia de la intimidad en la juventud actual. XXVIII Jornadas Nacionales de adeip “Integrando perspectivas en contextos diversos”. Modalidad: Trabajos libres. Eje temático: Los desafíos de la evaluación y el trabajo interdisciplinario en el ámbito forense. Revista Psicodiagnosticar, 10(2). https://www.researchgate.net/profile/Info-LabLaboratory/publication/324064736_ADEIP_2017_Integrando_perspectivas_en_contextos_diversos/links/5abb9e5b45851507a5ca6c3f/ADEIP-2017-Integrando-perspectivas-en-contextos-diversos.pdf
Vera Noriega, J. Á. y Valenzuela Medina, J. E. (2012). El concepto de identidad como recurso para el estudio de transiciones. Revista de Psicología Social, 15(2), 123-145. https://doi.org/10.1234/rps.2024.56789
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Psicología Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Texts submitted for evaluation to the Journal of Psychology of the University of Antioquia must have never been published before, nor been accepted for future publication by any other journal.
Upon the Journal’s acceptance for publication of submitted material, the author partially transfers his/her rights on the article, preserving those relative to its non-commercial use and academic circulation as a free-access file.
Except if otherwise decided, this Journal’s content is covered by a Creative Commons licence “Attribution - Non-commercial – share a like” Colombia 4.0. The licence can be checked out here.