Phenomenological psychology in E. Husserl and J. Patočka: an ethical and epistemological proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.e355063

Keywords:

phenomenological psychology, care for the soul, psychological pathway, phenomenology, ethics of psychology

Abstract

This reflection article aims to deepen the understanding of psychology from the perspectives of Edmund Husserl and Jan Patočka through a dialogue between the two phenomenologists regarding the epistemology and ethics of phenomenological psychology. The central thesis is that Patočka’s phenomenological psychology, from an existential approach to soul-care and asubjectivity as a point of convergence and difference, complements Husserl’s phenomenological psychology, which has an epistemological focus. This thesis will be addressed through three sections: 1. Cartesianism, logic, and subjectivity, the implications of a reflexive method. 2. Subjectivity and asubjectivity in relation to the manifestation of things. 3. Psychology from soul-care, with emphasis on existence and lived experience.

|Abstract
= 140 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 85 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristian Camilo Solarte-Aragón, Universidad de Antioquia

Psicólogo, Universidad de Antioquia. 

References

Aristóteles (1978). Acerca del alma (T. Calvo, Trad.). Editorial Gredos [documento original publicado en 350 a. C.].

Brentano, F. (2020). Psicología desde un punto de vista empírico (S. Sánchez Migallón, Trad.). Ediciones Sígueme [documento original publicado en 1874].

Delprato, D. y Midgley, B. (1992). Some fundamentals of B. E Skinner’s behaviorism. American Psychologist, 47(11), 1507-1520.

Descartes, R. (2011). Discurso del método (R. Frondizi, Trad.). Alianza Editorial [documento original publicado en 1637].

Herrera, D. (2002). La persona y el mundo de su experiencia. Contribuciones para una ética fenomenológica. Universidad de San Buenaventura.

Hessen, J. (1973). Teoría del conocimiento (13.a ed.). Espasa-Calpe.

Husserl, E. (1935). La sicología en la crisis de la ciencia europea (G. Hoyos Vásquez, Trad.). Conferencia de Praga.

Husserl, E. (1977). Phenomenological psychology: lectures, summer semester, 1925 (J. Scanlon, Trad.). Martinus Nijhoff [documento original publicado en 1925].

Husserl, E. (1990). El artículo de la enciclopedia británica (A. Zirión, Trad.). Instituto de Investigaciones Filosóficas [documento original publicado en 1927].

Husserl, E. (2005). Ideas relativas a una filosofía pura y una filosofía fenomenológica. Libro segundo: investigaciones fenomenológicas sobre la constitución (A. Zirión, Trad.). Fondo de Cultura Económica [documento original publicado en 1952].

Husserl, E. (2006). Investigaciones lógicas I. Alianza Editorial [documento original publicado en 1900].

Husserl, E. (2008). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental (J. Irribarne, Trad.). Prometeo Libros [documento original publicado en 1936].

Kant, I. (2005). Crítica de la razón pura (P. Ribas, Trad.). Taurus Editores [documento original publicado en 1781].

Patočka, J. (1991a). Die Kritik des psychologischen objektivismus und das problem der phänomenologischen psychologie bei Sartre und Merleau-Ponty. En K. Nellen, J. Němec, y I. Šrubař (Eds.). Die Bewegung der menschlichen Existenz (pp. 545-555). Klett-Cotta.

Patočka, J. (1991b). Platón y Europa (M. A. Galmarini, Trad.). Ediciones Península [documento original publicado en 1973].

Patočka, J. (2004). El movimiento de la existencia humana (T. Padilla, J. M. Ayuso, A. Serrano, Trads.). Ediciones Encuentro.

Patočka, J. (2005). Introducción a la fenomenología (J. A. Sánchez, Trad.). Herder.

Patočka, J. (2016). Ensayos heréticos de filosofía de la historia. Ediciones Encuentro [documento original publicado en 1975].

Patočka, J. (2023a). El espíritu y las dos capas de la intencionalidad. En G. Vargas-Guillén y E. K. Patočka (Eds.). Patočka lector de Comenio. De la filosofía de la educación (pp. 7-14). Universidad Pedagógica Nacional [documento original publicado en 1936].

Franck, J. (2014). El proyecto de la naturalización en fenomenología y el reduccionismo en neurociencia. En L. J. Ferraris (Comp.). La intensidad de la persona. Homenaje a Francisco Leocata (pp. 47-57). Proyecto Editorial.

Gil-Congote, L. (2020). La psicología fenomenológica en Colombia: siglo XXI. Eikasia Revista de Psicología, 94(1), 51-72.

Patočka, J. (2023b). Los inicios de la psicología sistemática. En G. Vargas-Guillén y E. K. Patočka (Eds.). Patočka lector de Comenio. De la filosofía de la educación (pp. 50-61). Universidad Pedagógica Nacional [documento original publicado en 1971].

Petiot, J., Varela, F., Pachoud, B. y Roy, J. M. (1999). Naturalizing phenomenology. Stanford University Press.

Romero, P. (2011). El proyecto de naturalización de la fenomenología. En D. López (Ed.). XI Jornadas de Comunicación de Investigación en Filosofía: Verdad, Lenguaje y Acción (pp. 118-124). Universidad Nacional de Litoral.

Vargas-Guillén, G. (2004). Psicología y fenomenología trascendentales en el proyecto de la inteligencia artificial. Rev. Filosofía Univ. Costa Rica, 42(106), 105-118.

Vargas-Guillén, G. (2012). Fenomenología de la fenomenología. En Fenomenología, formación y mundo de la vida (pp. 11-48). Universidad Pedagógica Nacional.

Vargas-Guillén, G. (2024). El cuidado del alma: Alzarse, conmoverse. De Patočka a Comenio. Universidad Pedagógica Nacional.

Wundt, W. (2003). Objeto, divisiones y método de la psicología. En J. Gondra (Ed.). La psicología moderna: textos básicos para su génesis y desarrollo histórico (pp. 181-196). Desclée de Brouwe [documento original publicado en 1896].

Zahavi, D. (2004). Phenomenology and the project of naturalization. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 3(1), 331-347.

Published

2024-09-09

How to Cite

Solarte-Aragón, C. C. (2024). Phenomenological psychology in E. Husserl and J. Patočka: an ethical and epistemological proposal. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 16(1). https://doi.org/10.17533/udea.rp.e355063

Issue

Section

Artículo de reflexión derivado de investigación