The Funny Rationality in the Educational Bets of the Shopping Centers in Medellín

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.e346027

Keywords:

pedagogy, shopping centers, happiness , entertainment, rationality

Abstract

The purpose of this reflection article, which shows some of the final results of the doctoral thesis titled The Shopping Center as a governmentality technique in the city of Medellín, is to proffer the hypothesis according to which entertaining rationality structures the educational intents of the shopping malls in the city. Its research approach is the grounded theory, while the starting point is the field- work, from which the concept of ‘entertaining rationality’ is coined. To this end, these intents are first described, and then, based on Michel Foucault’s notion of ‘dispositive’ and the respective fieldwork carried out, academic reflections are constructed. The main con- clusion is that these educational intents give consistency to a rationality of infantilization in which fun, as a multi-sensory hyperstimulation, is at the center.

|Abstract
= 386 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 228 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 44 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marlon Yezid Cortés Palomino, University of Antioquia

Doctor in Human and Social Sciences from the National University of Colombia. Professor at the Faculty of Education, University of Antioquia.

References

ACECOLOMBIA (2012). Los niños: pequeños visitantes, grandes clientes. Punto Comercial, 15(4), 34-38. Recuperado de http://www.acecolombia.org/descargas/revista15ok.pdf

Agamben, G. (2014). ¿Qué es un dispositivo? Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Arciniega, E., Guerrero, H. y Wilches, J. (2016). Y ahora... ¿a dónde vamos? Incidencia de los centros comerciales en la reconfiguración de los espacios público-privados y las interacciones sociales. Bogotá, Colombia: Universidad Santo Tomás de Aquino.

Ariès, P. (1988). El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Madrid: Taurus.

Barco, J. (2007). Imaginarios de los docentes de educación artística de instituciones educativas distritales de la localidad de Engativá. Praxis Pedagógica, 7(8), 30-45. Doi: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.7.8.2007.30-45

Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. Madrid: Siglo XXI.

Betancourt, C. (s.f.). Hacia dónde va la industria de centros comerciales. Colombia: Camacol. Recuperado de https://camacol.co/sites/default/files/8-Carlos-Betancour_2.pdf

Bruckner, P. (2001). La euforia perpetua. Sobre el deber de ser feliz. Barcelona: Ensayo Tusquets.

Cabanas, E. e Illouz, E. (2019). Happycracia. Cómo la ciencia y la industria de la felicidad controlan nuestras vidas. Barcelona: Paidós.

Castro, S. (2012). Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre.

Cuervo, E. y Giraldo, L. (2020). Las infancias y el currículo del capital: el caso Divercity. Revista latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(3), 1-25.

Davies, W. (2015). La industria de la felicidad. Ciudad de México: Malpaso.

Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis [en línea], 13. Recuperado de http://journals.openedition.org/polis/5509

Dewey, J. (2010). Experiencia y educación. Madrid: Biblioteca Nueva.

Dias, K. (2002) Espaços infantis: shopping center é lugar de criança? Em 25a Reunião Anual da ANPED. Caxambu/MG.

Dias, K. (2010). Lugares de criança: Shopping centers e o disciplinamento dos corpos infantis. Porto Alegre: Universidade Federal do Maranhão.

Foucault, M. (2010). El nacimiento de la biopolítica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Gadamer, H. (1999). Verdad y Método. Salamanca: Sígueme.

Harvey, D. (2007). Breve historia del neoliberalismo. Madrid: Akal.

Laval, C. y Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo. Barcelona: Gedisa.

Lazzarato, M. (2006). Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficante de sueños.

Lipovetsky, G. (2007). La felicidad paradójica. Barcelona: Anagrama.

McMahon, D. (2006). Una historia de la felicidad. Madrid: Santillana.

Montessori, M. (2002). El método Montessori. Nueva York: Dover.

Narodowski, M. (1994). Infancia y poder. La conformación de la pedagogía moderna. Buenos Aires: Aique.

Narodowski, M. (2016). Un mundo sin adultos. Familia, escuela y medios frente a la desaparición de la autoridad de los mayores. Buenos Aires: Debate.

Noguera, C. (2017). La formación como “antropotécnica”. Aproximación al concepto de Peter Sloterdijk. Pedagogía y Saberes, 47. Doi: https://doi.org/10.17227/01212494.47pys23.30

Noguera, C. y Marín, D. (2007). La infancia como problema y el problema de la in- fancia. Revista Colombiana de Educación (53), 107-126. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413635247006

Postman, N. (1994). The Disappearance of Childhood. New York: Vintage Books.

Revista Dinero. (1 de septiembre de 2005). Divercity. Juego de niños, negocio de grandes. Dinero. Recuperado de https://www.semana.com/juego-ninos-negocio-grandes/29546/

Rogers, C. (2003). Terapia centrada en el cliente. Lisboa: Universidad Autónoma de Lisboa.

Runge, A. y Garcés, J. (2011). Educabilidad, formación y antropología pedagógica: repensar la educabilidad a la luz de la tradición pedagógica alemana. Guillermo de Okham, 9(2), 13-25. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1053/105322389002.pdf

Runge, A. y Muñoz, D. (2012). Pedagogía y praxis (práctica) educativa o educación. De nuevo: una diferencia necesaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 8(2), 75-96. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1341/134129257005.pdf

Sloterdijk, P. (2001). Normas sobre el parque humano. Una respuesta a la Carta sobre el humanismo de Heidegger. Madrid: Siruela.

Strauss, A. y Corbin, J. (2016). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.

Tufte, T. (2008). El edu-entretenimiento: buscando estrategias comunicacionales contra la violencia y los conflictos. Intercom. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 31(1), 157-182. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/698/69830989008.pdf

Verdú, V. (2003). El estilo del mundo. La vida en el capitalismo de ficción. Barcelona: Anagrama.

Published

2022-01-12

How to Cite

Cortés Palomino, M. Y. (2022). The Funny Rationality in the Educational Bets of the Shopping Centers in Medellín. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 13(2), 1–32. https://doi.org/10.17533/udea.rp.e346027

Issue

Section

Artículo de reflexión derivado de investigación