Direct Contracting Regime in Public Purchases Limitations to the Decision-Making Power of Contracting When There Is No Plurality of Bidders in the Market
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.esde.v79n173a03Keywords:
substitute goods; direct contracting; efficiency; market failures; free concurrence; free competitionAbstract
The Public Administration Contracting Statute endowed State entities with particular discretionary powers for them to dispense with the competitive contractual selection processes, proceeding to directly purchase goods or services in the market when they verify the non-existence of a plurality of suppliers. The exercise of these prerogatives implies a certain freedom of choice between different decision alternatives to achieve a goal of general interest. However, to validate this administrative decision, it must be in accordance with particular values, rules, and principles that limit the decisional margin. Likewise, by nature, the foregoing decision-making process for public procurement faces market failures linked to imperfect competition, imperfect information, and public goods. These matters affect decision-making processes for public procurement and the possibility of achieving the expected ends of hiring. In this framework, this article examines the inefficiency of this contracting modality due to its failures in the allocation of public resources, giving rise to welfare losses for the entire community.
Downloads
References
Castro Cuenca, C. (2017). La corrupción pública y privada: causas, efectos y mecanismos para combatirla. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.
Colombia. Congreso de la República. (28 de octubre de 1993). Ley 80 de 1993. Por la cual se expide el Estatuto General de Contratación de la Administración Pública. https://bit.ly/3ga9o1D
Colombia. Congreso de la República. (16 de julio de 2007). Ley 1150 de 2007. Por medio de la cual se introducen medidas para la eficiencia y la transparencia en la Ley 80 de 1993 y se dictan otras disposiciones generales sobre la contratación con Recursos Públicos. Diario Oficial n.º 46.691.
Colombia. Congreso de la República. (18 de enero de 2011). Ley 1437 de 2011. Por la cual se expide el Código de Procedimiento Administrativo y de lo Contencioso Administrativo. Diario Oficial n.º 47.956
Colombia. Consejo de Estado. (3 de diciembre de 2007). Sentencia 31447. [CP Ruth Stella Correa Palacio].
Colombia. Consejo de Estado. (31 de agosto de 2011). Sentencia 18080. [CP Ruth Stella Correa Palacio].
Colombia. Consejo de Estado. (15 de febrero de 2012). Sentencia 19730. [CP Jaime Orlando Santofimio Gamboa].
Colombia. Consejo de Estado. (24 de abril de 2013). Sentencia 27315. [CP Jaime Orlando Santofimio Gamboa].
Colombia. Consejo de Estado. (15 de diciembre de 2017). Sentencia 00169. [CP Jaime Orlando Santofimio Gamboa].
Colombia. Corte Constitucional. (8 de noviembre de 2007). Sentencia C-932/07. [MP Marco Gerardo Monroy Cabra].
Colombia. Corte Constitucional. (3 de septiembre de 2008). Sentencia C-862/08. [MP Marco Gerardo Monroy Cabra].
Colombia. Corte Constitucional. (13 de noviembre de 2013). Sentencia C-826/13. [MPLuis Ernesto Vargas Silva].
Colombia. Corte Constitucional. (16 de abril de 2015). Sentencia SU172/15. [MP Gloria Stella Ortiz Delgado].
Colombia. Corte Constitucional. (25 de enero de 2017). Sentencia C-032/17. [MP Alberto Rojas Ríos].
Fontaine, E. R. (2008). Evaluación social de proyectos (13ª ed.). México: Pearson Educación.
González, W. (2003). Racionalidad, historicidad y predicción en Herbert A. Simon. España: Netbiblo.
Herrera Daza, R. (2013). La eficiencia y la equidad en los sectores público y privado: economía distributiva y justicia social. Administración & Desarrollo, 42(58), 39-57.
Marín Hernández, H. A. (2007). Discrecionalidad Administrativa. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Marín Hernández, H. A. (2019). El principio de proporcionalidad en el derecho administrativo colombiano. Serie de derecho administrativo de la Universidad Externado de Colombia (31). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Muñoz Machado, S. (2015). Tratado de Derecho Administrativo y Derecho Público General. (Tomo III. Los Principios de Constitucionalidad y Legalidad) (4ª ed.). Madrid: Boletín Oficial del Estado.
Parkin M. (2004). Economía (6a ed.). México: Pearson Educación.
Real Academia de la Lengua Española. (2014). Diccionario de la Lengua Española, (23ª ed.). Madrid: Espasa Libros.
Real Academia de la Lengua Española. (2016). Diccionario panhispánico del español jurídico. Madrid: Santillana.
Sánchez, C. I. (2009). Teoría de Juegos (Cuadernos Metodológicos, 34). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
Sapag Chain, N. & Sapag Chain, R. (2000). Preparación y evaluación de proyectos (4ª ed.). Madrid: McGraw Hill.
Stiglitz, J. E. (2000). La economía del Sector Público (3ª ed.). Barcelona: Antonio Bosch Editor.
Varian, H. R. (2010). Microeconomía Intermedia: un enfoque actual (9ª ed.). Barcelona: Antoni Bosch Editor.
Zorrilla Arena, S. (2010). Diccionario de economía (3ª ed.). México: Limusa.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CARLOS RICARDO MENDIETA PINEDA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Estudios de Derecho is governed by the following regulation: Political Constitution of Colombia, article 61; Law 23 of 1982, articles 1 and 2; Law 44 of 1993, chapter II, article 6 and chapter IV, article 51; Law 599 of 2000 through which the Penal Code is issued, articles 270, 271 and 272. In addition, the journal is governed by the guidelines of the National Copyright Directorate and the World Intellectual Property Organization (WIPO) for Colombia. Finally, it abides by Rectoral Resolution 21231 of 5 August, 2005, through which the Statute on Intellectual Property is issued.
Authors who publish in Estudios de Derecho continue to retain their rights, however, they should bear in mind that the contents of the journal are under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike license. In this sense, The material created may be distributed, copied and exhibited by third parties if they credit it. No commercial benefit can be obtained.