Foucault and the problem of moral education
Keywords:
Foucault, moral education, power, technique, philosophy of education, autonomy.Abstract
Considering that the purpose of education is the acquisition of subject autonomy, this article approaches the problem of the difference between techniques that coerce the subject and those that free it. This issue leaves behind the two main pedagogical positions that respond to this educational requirement, and hence the need for a third position, namely, the one that places the problem on the basis of research on the subject. Such is the case of the difference established by Foucault between subjection techniques and subjectivation techniques. And therefore the need of addressing the philosopher’s exploration of both, as well as the conclusions to which he arrives.
Downloads
References
Arriano, Flavio, 1862, Entretiens d´Épictète, París, Didier.
—, 1993, Epicteto: disertaciones por Arriano, Madrid, Gredos, libro II, cap. 22, “De la amistad”. Ball, Stephen, 1990, Foucault and Education: Disciplines and Knowledge, Londres, Routledge.
—, 1993, Foucault y la educación: disciplinas y saberes, Madrid, Morata.
Cladis, Mark Sydney, ed., 1999, Durkheim and Foucault: Perspectives on Education and Punishment, Oxford, Durkheim Press.
Davidson, Arnold, 1988, “Arqueología, genealogía, ética”, En: Couzens, Davis, Michel Foucault. Lecturas críticas, Buenos Aires, Nueva Visión.
—, 1989, “Archéologie, généalogie, éthique”, en: D. Couzens Hoy, ed., Michel Foucault. Lectures critiques, traducido por J. Colson, Bruxelles, De Boeck, pp. 243-255.
Foucault, 1994a, “L’éthique du souci de soi comme pratique de la liberté”, en: Dits et Écrits, IV, éd. D. Defert et F. Ewald, París, Gallimard.
—, 1994b, “Omnes et singulatim: vers une critique de la raison politique”, en: Dits et Écrits, IV, pp. 134-161.
—, 1994c, “On the Genealogy of Ethics: An Overview of Work in Progress”, traducido al francés en: Dits et Écrits, IV, Gallimard, París.
—, 1994d, “Qu’est-ce que les Lumières ? ”, Dits et écrits, IV, éd. D. Defert et F. Ewald, París, Gallimard.
—, 1975, Surveiller et punir, París, Gallimard.
—, 1995, “Omnes et singulatim: hacia una crítica de la ‘razón política’”, en: Miguel Morey, Tecnologías del yo y otros textos afines, Barcelona, Paidós, pp. 95-104.
—, 1978, Vigilar y castigar, México, Siglo Veintiuno.
—, 2001, L’Herméneutique du sujet, éd. F. Gros, París, Gallimard et Le Seuil.
—, 2002a, “La ética del cuidado de sí como práctica de la libertad”, en: Carlos Gómez, comp., Doce textos fundamentales de la ética del siglo xx, Madrid, Alianza, pp. 256-265.
—, 2002b, La hermenéutica del sujeto: curso en el College de France, Argentina, Fondo de Cultura Económica.
—, 2003a “¿Qué es la Ilustración?”, En: Antonio Truyol y Serra, Sobre la Ilustración, Madrid, Tecnos, pp.71-97.
—, 2003b, “Sobre la genealogía de la ética”, en: Gregorio Kaminski, El yo minimalista y otras conversaciones, Buenos Aires, La marca, pp. 50-54.
Jaffro, Laurent y Jean-Baptiste Rauzy, 1999, L’École désoeuvrée. La nouvelle querelle scolaire, París, Flammarion.
Krieken, Robert van, 1990, “The Organization of the Soul: Elias and Foucault on Discipline and the Self”, Archives Européennes de Sociologie, vol. 31, núm. 2, pp. 353-371.
Marshall, James, 1996, Michel Foucault: Personal Autonomy and Education, Dordrecht, Kluwer.
Morss, John, 1990, The Biologising of Childhood: Developmental Psychology and the Darwinian Myth, New Jersey, Erlbaum.
Piaget, Jean, 1932, El juicio moral en el niño, Madrid, Beltrán.
—, 1973, Le Jugement moral chez l’enfant, 4.a ed., París, PUF.
—, 1997, Remarques psychologiques sur le self-government à l’école (1934) (retomado en Constantine Xypas, 1997, Piaget et l’éducation, París, PUF).
Popkewitz, Thomas y Marie Brennan, eds., 1998, Foucault’s Challenge: Discourse, Knowledge and Power in Education, Nueva York, Teachers College Press.
—, 2000, El desafío de Foucault. Discurso, conocimiento y poder en la educación, Barcelona, Pomares-corredor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional