Conceptions on pedagogy and didactics of a group of teachers
Keywords:
Teaching professionalism, teachers thinking, didactic, pedagogyAbstract
In this piece of research it was enquired about the conceptions that a group of teachers, with both undergraduate and postgraduate studies, had about the origin of their per-sonalities.
How to reference this article:
PÉREZ MIRANDA, Royman y GALLEGO BADILLO, Rómulo, “Concepciones sobre pedagogía y didáctica de un grupo de docentes. Informe de investigación”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 44, (enero-abril), 2006, pp. 127-137.
Received: january 2005
Accepted: march 2005
Downloads
References
AUSUBEL, D.; NOVAK, J. D. y HANESIAN, H., 1983, Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo, 2.ª ed., México, Trillas.
BRIONES, G., 1982, “Métodos y técnicas avanzadas de investigación aplicadas a la educación y a las ciencias sociales”, en: Programa interdisciplinario de investigación en educación, Módulo 3, Bogotá, ICFES-PIIE. 1988.
ELLIOTT, J., 1991, “A Model of Professionalism and its Implications of Teacher Education”, British Educational Research Journal, vol. 17, núm. 4.
ESCUDERO, T. et al., 1999, “La evaluación del profesorado de secundaria: la opinión de los profesores”, Revista de Educación, núm., 318.
GALLEGO ARRUFAT, M. J., 1991, “Investigación sobre pensamientos del profesor. Aproximaciones al estudio de las teorías y creencias de los profesores”, Revista Española de Pedagogía, núm. 189.
GALLEGO BADILLO, R. et al., 2004, La formación inicial de profesores de ciencias en Colombia. Contrastación de fundamentos. Memoria de Investigación, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional.
GALLEGO BADILLO, R. y PÉREZ MIRANDA, R., 1999, El problema del cambio en las concepciones epistemológicas, pedagógicas y didácticas, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional.
GALLEGO BADILLO, R.; PÉREZ MIRANDA, R. y TORRES DE GALLEGO, L. N., 2004, “Formación inicial de profesores de ciencias en Colombia: un estudio a partir de programas acreditados”, Ciência & Educação, vol. 10, núm., 2, pp. 219-234.
GALLEGO BADILLO, R.; PÉREZ MIRANDA, R. y URREA OSPINA, I. D., 1995, “Concepciones epistemológicas, pedagógicas y didácticas de profesores universitarios”, Actualidad Educativa, año 2, núm. 7.
GARCÍA GÓMEZ, S., 1999, “El desarrollo profesional: análisis de un concepto complejo”, Revista de Educación, núm. 318.
KUHN, T. S., 1972, La estructura de las revoluciones científicas, México, Fondo de Cultura Económica.
MELLADO JIMÉNEZ, B., 1996, “Concepciones y prácticas del aula de profesores de ciencias”, Enseñanza de las Ciencias, vol. 14, núm. 3, pp. 289-302.
MEUMANN, T., 1924, Compendio de pedagogía experimental, Barcelona, Tipografía La Educación.
PÉREZ GÓMEZ, A. I., 1787, “El pensamiento del profesor, vínculo entre la teoría y la práctica”, Revista de Educación, núm. 284, pp. 199-302.
PIAGET, J., 1981, Psicología y pedagogía, Barcelona, Ariel.
PORLAN ARIZA, R., 1989, “Teoría del conocimiento, teoría de la enseñanza y desarrollo profesional. Las concepciones epistemológicas de los profesores”, Tesis doctoral, Sevilla, Universidad de Sevilla, Departamento de Didáctica de las Ciencias.
TOMACHEWSKY, K., 1966, Didáctica general, México, Grijalbo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional