Ethics and Citizenshipin teacher education: the teacher as a political subject andmoral educator
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11081Keywords:
teacher education, moral education, education for citizenshipAbstract
The purpose of the article is to make a critical review of ethical and citizenship formation in graduate education, and in teacher education in particular. Regarding with this issue we focus a double awareness whichreaffirm the necessity and importance of include thisformation’s area as a central component of pedagogicaland teaching orientedproposals: the teacher political subjectivity and his role as moral educator. Finally, we present a set of recommendations and tasks in order to deal with ethical and citizenship education of future teachers.
Downloads
References
AlliaudA. Y DuschatzkyL (comp.) (1998) Maestros. Formación, práctica y transformación escolar. Buenos Aires, IICE -Miño y Dávila Editores.
Alliaud, A. (2009)Los gajes del oficio. Enseñanza. Pedagogía y Formación.Buenos Aires, Aique.
Alliaud, A. (2007)Los maestros y su historia los orígenes del magisterio argentino.Buenos Aires,Granica.
Barcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en educación. Barcelona, Paidós.
Beillerot, J. (1996) La formación de formadores. Buenos Aires: UBA/ Nov. Educativas.
BeltranLLavador, F. (2000). Hacer pública la escuela. Santiago, LOM Ediciones.
Bernstein, B. (1994) La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata.
Bourdieu, P. (1988) La distinción. Madrid: Taurus.
Candee, D. (1985) “Classical Ethics and Live Patient Simulation in the Moral Education of Health Care Professionals”. En: BERKOWITZ,M. & OSER,F. Moral Education: Theory and Application.Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates, Inc.. p. 297 -318.
Del Águila, R. (1993) “La participación política como generadora de educación cívica y gobernabilidad”. Revista Iberoamericana de Educación, Nº 1, enero -abril.
Freire, P. (1985) Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.
Freire, P. (2004) La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI.
Giroux, H. (1990) Los profesores como intelectuales. Paidós, Barcelona.
Habermas, J. (2002) Ciencia y técnica como “ideología”.Madrid, Tecnos.
Habermas, J. (1985) Conciencia moral y acción comunicativa. Barcelona: Península.
Habermas, J. (1987) Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus.
Habermas, J. (1991a) “Justicia y Solidaridad. (Una toma de posición en la discusión sobre la etapa 6 de la teoría de la evolución del juicio moral de Kohlberg)”. En: APEL, K.-O. ; CORTINA, A.; DE ZAN, J. y MICHELINI, D. (Eds.) Ética comunicativa y democracia. Barcelona: Crítica.
Kohlberg, L. (1989) “Estadios morales y moralización. Elenfoque evolutivo -cognitivo”. En: TURIEL, E., ENESCO, I. & LINAZA, J. El mundo social en la mente infantil. Madrid, Alianza.
Lind, G. (2008). “Teaching students to speak up and to listen to others: Cultivating moral democratic competencies”. En: LUND D.E. & CARR P.R., Eds. Doing democracy and social justice in education: Political literacy for all students. New York: Peter Lang Publishing, pp. 185-220.
Lind, G. (2009). Favorable learning environments for moral development –A multiple intervention study with nearly 3.000 students in a higher education context. Paper presented at the annual meeting of AERA in San Diego, April 13 -17, 2009. Disponible on line en: http://www.uni-konstanz.de/ag-moral/pdf/Lind-2009_Favorable_learning.pdf
Lind, G., (2007) La moral se puede enseñarse. Manual teórico-práctico de la formación moral y democrática. México, Trillas.
Maliandi, R. (2002) “Ética discursiva y ética aplicada. Reflexiones sobre la formación de profesionales”. En: Revista Iberoamericana de Educación, N° 29, mayo –agosto de 2002.
Núñez, C. (2008): “Participación comunitaria y marco normativo: el vínculo escuela-comunidad como construcción de ciudadanía”. En: IV CongresoNacional del Problemáticas Sociales Contemporáneas. Santa Fe, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Universidad del Litoral.
Oraisón, M. yPérez, A. (2006) “Escuela y participación: el difícil camino de la construcción de ciudadanía”. En: Revista Iberoamericana de Educación, Nº 42, pp. 15 –29.
Oraisón, Mercedes (2009) “Participación, escuela y ciudadanía: perspectiva crítica y praxis política”. En: Revista Investigación en la Escuela, Nº 68 Educar para la participación ciudadana, Sevilla, Diada, 2009, p. 39 –50.
Oraisón, Mercedes y Pérez, Ana María (2009) “The school in non-inclusive contexts: moral education, building citizenship and community development, an Argentinian example” En: Journal of Moral Education, Vol. 38, Nº 4, December 2009, p.513 –532.
Oser, F. & SCHÄFLI, A. (1985) “But it does move: The difficult of gradual change in moral development.” En: BERKOWITZ,M. & OSER,F. Moral Education: Theory and Application.Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates, Inc
Oser, F. (1995) “Futuras perspectivas de la educación moral”. En: Revista Iberoamericana de Educación, Nº 8.
Pendlebury, S. (1998) “Razón y relato en la buena práctica”. En: McEWAN, H y EGAN, K (comp) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Bs. As., Amorrortu
Rancière, J. (2007) El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Bs. As., Libros del Zorzal.
Rest, J.& Narváez, D. (Eds). (1994) Moral Development in the Proffesions: Psychology and Applied Ethics. Hillsdale, N. J. : Erlbaum.
Rest,J. (1979) Development in Judging Moral Issues. Minneapolis, University of Minnesota Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.