Pedagogical accompaniment: an experience of in-service teacher training in the context of Intercultural Bilingual Education (IBE)

Authors

  • Edwin R. Esteban Rivera Hermilio Valdizán National University
  • Katiuska Naveda Flores Hermilio Valdizán National University
  • Martha Joo Santa Cruz Hermilio Valdizán National University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16973

Keywords:

Pedagogical accompaniment, ntercultural Bilingual Education (IBE), teacher training

Abstract

This article comes from the first report on the supervision made to the specialization in Intercultural Bilingual Education (IBE). In its rich diversity, culture has na intrinsic value for development as well as for social cohesion and peace. It strongly promotes development, not only in terms of economic growth but also as a means of achieving an intellectual, emotional, moral and spiritual enriching life Recognizing diversity is essential to reduce poverty and to achieve the goal of sustainable development; also, it promotes dialogues, respect, and mutual  understanding  among  civilizations  and  cultures  (Unesco,  2002). With this in mind, the Ministry of Education of Peru, committed with the promotion of cultural diversity, has implemented the specialization in Intercultural Bilingual Education (2012-2014) aimed at teachers in initial education levels of Primary and Initial Education in bilingual contexts, in order to encourage analysis and continuous improvement of participants in their teaching practice.

|Abstract
= 1061 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 856 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edwin R. Esteban Rivera, Hermilio Valdizán National University

Professor at the Hermilio Valdizán National University, Huánuco, Peru. Member of the Research, Training, Accreditation and Social Development Centre INNOVANDO. 

Katiuska Naveda Flores, Hermilio Valdizán National University

Research and Information Search Network (REDINFOR).

Martha Joo Santa Cruz, Hermilio Valdizán National University

Linguist at the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM).

References

Consejo Nacional de Educación (2011). Hacia una propuesta de criterios de buen desempeño docente. Estudios que aportan a la reflexión, al diálogo y a la construcción concertada de una política educativa. Lima: CECOSAMI.

Defensoría del Pueblo (2011). Aportes para una Política Nacional de Educación Intercultural Bilingüe a favor de los pueblos indígenas del Perú. Lima: Tarea Asociación Gráfica Educativa.

García Romero, Dinorah (2012). Acompañamiento a la práctica pedagógica. Santo Domingo, República Dominicana: Centro Cultural Poveda.

Ministerio de Educación (2012). Términos de referencia para establecer convenios con universidades nacionales e institutos de educación superior pedagógicos públicos con rango universitario para la ejecución del Programa Nacional de Formación y Capacitación Permanente. Lima.

Montes García, Jaime (2010). Acompañamiento pedagógico, lecciones de una experiencia rural. Lima: Grafimax Perú.

Ama, Claudio (2009). Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe en el siglo XXI. Vol. 2. Lima: Asamblea Nacional de Rectores.

Unesco (2002). Declaración universal de la Unesco sobre la diversidad cultural. Francia: Unesco.

Unesco (2004). Educación en la diversidad, experiencias y desafíos en la Educación Intercultural Bilingüe. Argentina: IIPE/Unesco.

Unesco (2005). Hacia las sociedades del cono-cimiento. Francia: Unesco.

Unicef (2011). Estado de la Niñez Indígena en el Perú. Lima: Tarea Asociación Gráfica Educativa.

Vezub, Lea F. (2010). El desarrollo profesional docente centrado en la escuela: concepciones, políticas y experiencias. Buenos Aires: IIPE/Unesco.

vezub, Lea F. y Alliaud, Andrea (2012). «El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo y desarrollo profesional de los docentes noveles». Conferencia. Uruguay: Organización de los Estados Ibearoamericanos.

Viaña, Jorge, Tapia, Luis y walsh, Catherine (2010). Construyendo Interculturalidad Crítica. La Paz: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello.

Published

2013-10-16

How to Cite

Esteban Rivera, E. R., Naveda Flores, K., & Santa Cruz, M. J. (2013). Pedagogical accompaniment: an experience of in-service teacher training in the context of Intercultural Bilingual Education (IBE). Uni-Pluriversidad, 13(2), 44–54. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16973

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS