A curriculum unit on the concept of probability in the context of teaching for understanding
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18622Keywords:
teaching for understanding, curriculum unit, comprehension, probabilityAbstract
Downloads
References
Acevedo Vélez, Diana Patricia (2011). Comprensión del concepto de probabilidad en estudiantes de décimo grado. Tesis de maestría no publicada. Medellín: Universidad de Antioquia.
Azcárate Jiménez, Carmen y Deulofeu Piquet, Jordi (1998). Guías Praxis para el profesorado de ESO. Matemáticas: contenidos, actividades y recursos. Barcelona: Praxis.
Barragués Fuentes, José Ignacio y Guisasola Aranzábal, Jenaro (2002). «Heurísticas y sesgos de los estudiantes de primer ciclo de universidad en la resolución de problemas de probabilidad». En: Enseñanza de las Ciencias, Vol. 20, N.o 2, pp. 285-302. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, Institut de Ciències de l’Educació (ICE).
Barragués fuentes, José Ignacio y Guisasola Aranzábal, Jenaro (2006). «La introducción de los conceptos relativos al azar y la probabilidad en libros de texto universitarios». En: Enseñanza de las Ciencias, Vol. 24, N.o 2, pp. 241-256. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, Institut de Ciències de l’Educació (ICE).
BAtanero BernaBeu, María del Carmen (2000). «Cap on va l’educació estadística?» En: Biaix, N.o15, pp. 2-13. Barcelona: Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de les Matemàtiques a Catalunya.
Batanero Bernabeu, María del Carmen (2003). «Simulación como instrumento de modelización en probabilidad». En: Revista Educación y Pedagogía, Vol. 15, N.o 35, pp. 37-54. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.
Batanero Bernabeu, María del Carmen (2005). «Significados de la probabilidad en educación secundaria». En: Relime, Vol. 8, N.o 3, pp. 247-264. México, D. F.: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa (CLAME).
Batanero Bernabéu, María del Carmen y Díaz, Carmen (2005). «El papel de los proyectos en la enseñanza y aprendizaje de la estadística». En: I Congresso de Estatística e Investigação Operacional da Galiza e Norte de Portugal. VII Congreso Galego de Estatística e Investigación de Operacións. Guimarães.
Batanero Bernabéu, María del Carmen y Godino, Juan D. (2005). «Perspectivas de la educación estadística como área de investigación». En: Luengo González, Ricardo (Ed.). Líneas de investigación en Didáctica de las Matemáticas, pp. 203-226.Badajoz: Universidad de Extremadura.
Blythe, Tina y Perkins, David (1999). La enseñanza para la comprensión. Guía para el docente. Buenos Aires: Paidós.
Fernández Morales, Antonio (2001). «Obstáculos para la enseñanza de la probabilidad en los estudiantes de economía y administración y dirección de empresas». En: Jornadas Europeas de Estadística. Palma de Mallorca, Universidad de Málaga.
Insunza, Santiago, Gastélum, Diego Alonso y Álvarez, Anselmo (2009). «TIC: desarrollo de software para el aprendizaje y razonamiento probabilístico: el caso de SIMULAPROB». En: Unión. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, N.o 18, pp. 135-149. Federación Iberoamericana de Sociedades de Educación Matemática (FISEM).
Jones, Graham A., Langrall, Cynthia W., Thornton, Carol A. y MoGill, A. Timothy (1997). «A framework for assessing and nurturing young children‘s thinking in probability». En: Educational Studies in Mathematics, Vol. 32, N.o 2, pp. 101-125. Holanda: Kluwer Academic Publishers.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2006). Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Bogotá, Colombia.
Nortes Checa, Andrés (1998). «Estadística y probabilidad: una propuesta didáctica para la enseñanza secundaria». En: Revista interuniversitaria de formación del profesorado, N.o 32, pp. 59-72. España: Asociación Universitaria de Formación del Profesorado.
Novak, Joseph Donald, Gowin, D. Bob y otero, José (1999). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Martínez Roca.
Perkins, David (1999). «¿Qué es la comprensión?» En: Stone Wiske, Martha (Comp.a). La enseñanza para la comprensión, pp. 69-92. Buenos Aires: Paidós.
Zapata Cardona, Lucía (2008). «Teachers’ understanding of students’ conceptions about chance: An expert-novice contrast». Disertación doctoral no publicada. Estados Unidos: Universidad de Georgia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.