A curriculum unit on the concept of probability in the context of teaching for understanding

Authors

  • Diana Patricia Acevedo Vélez University of Antioquia
  • Carlos Mario Jaramillo López University of Antioquia
  • Pedro Vicente Esteban Duarte Esteban Duarte EAFIT University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18622

Keywords:

teaching for understanding, curriculum unit, comprehension, probability

Abstract

Thanks to the usefulness of statistics and probability in everyday life and in the understanding of sciences, some researchers (Batanero, 2000; Batanero & Godino, 2005; Zapata Cardona, 2008; Jones, Langrall, Thornton & Mogill, 1997) have insisted in including its study in mathematics syllabuses in schools around the world. The purpose of this article is to share a classroom experience as a result of a research project (Acevedo, 2011) that designed a curriculum unit with a focus on teaching for understanding (TfU) on the concept of probability.
 
This approach facilitates the construction of strategies that strengthen understanding, thus generating motivation and interest among students in learning probabilities from the relationships they can establish between this concept and their daily lives due to the possibility of interpretations and analysis of random phenomena that provide them with tools to make predictions and make decisions.
 
The curricular unit was built through direct work with a group of tenth graders from a school in Medellín. This experience allowed a characterization of the understanding of the concept under study.
|Abstract
= 183 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 563 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Patricia Acevedo Vélez, University of Antioquia

Master in Education from the University of Antioquia.

Carlos Mario Jaramillo López, University of Antioquia

Doctor of Mathematical Sciences. Professor of Mathematics at the University of Antioquia.

Pedro Vicente Esteban Duarte Esteban Duarte, EAFIT University

PhD in Mathematical Sciences. Professor in the Department of Basic Sciences at EAFIT University.

References

Acevedo Vélez, Diana Patricia (2011). Comprensión del concepto de probabilidad en estudiantes de décimo grado. Tesis de maestría no publicada. Medellín: Universidad de Antioquia.

Azcárate Jiménez, Carmen y Deulofeu Piquet, Jordi (1998). Guías Praxis para el profesorado de ESO. Matemáticas: contenidos, actividades y recursos. Barcelona: Praxis.

Barragués Fuentes, José Ignacio y Guisasola Aranzábal, Jenaro (2002). «Heurísticas y sesgos de los estudiantes de primer ciclo de universidad en la resolución de problemas de probabilidad». En: Enseñanza de las Ciencias, Vol. 20, N.o 2, pp. 285-302. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, Institut de Ciències de l’Educació (ICE).

Barragués fuentes, José Ignacio y Guisasola Aranzábal, Jenaro (2006). «La introducción de los conceptos relativos al azar y la probabilidad en libros de texto universitarios». En: Enseñanza de las Ciencias, Vol. 24, N.o 2, pp. 241-256. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, Institut de Ciències de l’Educació (ICE).

BAtanero BernaBeu, María del Carmen (2000). «Cap on va l’educació estadística?» En: Biaix, N.o15, pp. 2-13. Barcelona: Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de les Matemàtiques a Catalunya.

Batanero Bernabeu, María del Carmen (2003). «Simulación como instrumento de modelización en probabilidad». En: Revista Educación y Pedagogía, Vol. 15, N.o 35, pp. 37-54. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.

Batanero Bernabeu, María del Carmen (2005). «Significados de la probabilidad en educación secundaria». En: Relime, Vol. 8, N.o 3, pp. 247-264. México, D. F.: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa (CLAME).

Batanero Bernabéu, María del Carmen y Díaz, Carmen (2005). «El papel de los proyectos en la enseñanza y aprendizaje de la estadística». En: I Congresso de Estatística e Investigação Operacional da Galiza e Norte de Portugal. VII Congreso Galego de Estatística e Investigación de Operacións. Guimarães.

Batanero Bernabéu, María del Carmen y Godino, Juan D. (2005). «Perspectivas de la educación estadística como área de investigación». En: Luengo González, Ricardo (Ed.). Líneas de investigación en Didáctica de las Matemáticas, pp. 203-226.Badajoz: Universidad de Extremadura.

Blythe, Tina y Perkins, David (1999). La enseñanza para la comprensión. Guía para el docente. Buenos Aires: Paidós.

Fernández Morales, Antonio (2001). «Obstáculos para la enseñanza de la probabilidad en los estudiantes de economía y administración y dirección de empresas». En: Jornadas Europeas de Estadística. Palma de Mallorca, Universidad de Málaga.

Insunza, Santiago, Gastélum, Diego Alonso y Álvarez, Anselmo (2009). «TIC: desarrollo de software para el aprendizaje y razonamiento probabilístico: el caso de SIMULAPROB». En: Unión. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, N.o 18, pp. 135-149. Federación Iberoamericana de Sociedades de Educación Matemática (FISEM).

Jones, Graham A., Langrall, Cynthia W., Thornton, Carol A. y MoGill, A. Timothy (1997). «A framework for assessing and nurturing young children‘s thinking in probability». En: Educational Studies in Mathematics, Vol. 32, N.o 2, pp. 101-125. Holanda: Kluwer Academic Publishers.

Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2006). Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Bogotá, Colombia.

Nortes Checa, Andrés (1998). «Estadística y probabilidad: una propuesta didáctica para la enseñanza secundaria». En: Revista interuniversitaria de formación del profesorado, N.o 32, pp. 59-72. España: Asociación Universitaria de Formación del Profesorado.

Novak, Joseph Donald, Gowin, D. Bob y otero, José (1999). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Martínez Roca.

Perkins, David (1999). «¿Qué es la comprensión?» En: Stone Wiske, Martha (Comp.a). La enseñanza para la comprensión, pp. 69-92. Buenos Aires: Paidós.

Zapata Cardona, Lucía (2008). «Teachers’ understanding of students’ conceptions about chance: An expert-novice contrast». Disertación doctoral no publicada. Estados Unidos: Universidad de Georgia.

Published

2014-02-25

How to Cite

Acevedo Vélez, D. P., Jaramillo López, C. M., & Esteban Duarte, P. V. E. D. (2014). A curriculum unit on the concept of probability in the context of teaching for understanding. Uni-Pluriversidad, 13(3), 82–96. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18622

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS

Most read articles by the same author(s)