Understanding frequencies associated with contingency tables for psychology students
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18623Keywords:
contingency tables, frequencies, understanding, psychology studentsAbstract
Downloads
References
Amón, Jesús (1993). Estadística para psicólogos 2. Madrid: Pirámide.
Arteaga, Pedro, Batanero Bernabeu, María del Carmen, Cañadas, Gustavo R. y Contreras García, José Miguel (2011). «Las tablas y gráficos estadísticos como objetos culturales». En: Números, Vol.76, pp. 55-67. La Laguna: Sociedad Canaria Isaac Newton de Profesores de Matemáticas.
Batanero Bernabéu, María del Carmen y Díaz Batanero, Carmen (2008). Análisis de datos con Statgraphics. Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática.
Batanero Bernabéu, María del Carmen, Estepa, Antonio y Godino, Juan D. (1997). «Evolution of students’ understanding of statistical association in a computer based teaching environment». En: Garfield, Joan B. y Burrill, Gail (Eds.). Research on the role of tech-nology in teaching and learning statistics, pp. 191-206.Minnesota: International Statistical Institute.
Bertin, Jacques (1967). Sémiologie graphique. París: Gauthier-Villars.
Cañadas, Gustavo R. (2012). Comprensión intuitiva y aprendizaje formal de las tablas de contingencia en estudiantes de psicología. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
Cañadas, Gustavo R., Batanero Bernabéu, María del Carmen, Contreras García, José Miguel y ArteAGA, Pedro (2011). «Estrategias en el estudio de la asociación en tablas de contingencia por estudiantes de psicología». En: Educación Matemática, Vol. 23, N.o 2, pp. 5-32. México: Grupo Santillana México.
Crocker, Jennifer (1981). «Judgment of covariation by social perceivers». En: Psychological Bulletin, Vol. 90, N.o 2, pp. 272-278. Washington: American Psychological Association (APA).
Díaz Batanero, Carmen y fuente, Inmaculada de la (2005). «Conflictos semióticos en el cálculo de probabilidades a partir de tablas de doble entrada». En: Biaix, N.o 24, pp. 85-91. Barcelona: Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de les Matemàtiques a Catalunya.
Díaz Novás, José y Gallego Machado, Bárbara (2006). «Algunas medidas de utilidad en el diagnóstico». En: Revista Cubana de Medicina General Integrada, Vol. 22, N.o 1. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.
Falk, Ruma (1986). «Conditional probabilities: insights and difficulties». En: Davidson, Roger y Swift, Jim (Eds.). Proceedings of the Second International Conference on Teaching Statistics, pp. 292-297. Victoria, Canada: International Statistical Institute.
Inhelder, Bärbel y Piaget, Jean (1955). De la logique de l’enfant à la logique de l’adolescent. París: Presses Universitaires de France.
Estepa Castro, Antonio (1994). Concepciones iniciales sobre la asociación estadística y su evolución como consecuencia de una enseñanza basada en el uso de ordenadores.Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
Estepa Castro, Antonio y Batanero Bernabéu, María del Carmen (1995). «Concepciones iniciales sobre la asociación estadística». En: Enseñanza de las Ciencias, Vol. 13, N.o 2, pp. 155-170. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, Institut de Ciències de l’Educació (ICE).
Godino, Juan D. (1996). «Mathematical concepts, their meanings, and understanding». En: Pui G, Luis y Gutiérrez, Ángel (Eds.). Proceedings of the 20th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, pp. 2-417-424. Valencia: Universidad de Valencia, Departamento de Didáctica de la Matemática.
Godino, Juan D. (2002). «Un enfoque ontológico y semiótico de la cognición matemática». En: Recherches en Didactique des Mathématiques, Vol. 22, N.os 2-3, pp. 237-284. París:La Pensée Sauvage.
Jenkins, Herbert M. y Ward, William C. (1965). «Judgment of the contingency between responses and outcomes». En: Psychological Monographs, Vol. 79, N.o 1, pp. 1-17. Washington: American Psychological Association (APA).
Martínez Ari As, Rosario (1995). Psicometría: teoría de los tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis.
Nortes ChecA, A. (1993). Estadística teórica y aplicada. Barcelona: PPU.
Rittle-Johnson, Bethany, Siegler, Robert S. y Alibali, Martha W. (2001). «Developing conceptual understanding and procedural skill in mathematics: An iterative process». En: Journal of EducationalPsychology, Vol. 93, N.o 2, pp. 343-362. Washington: American Psychological Association (APA).
Sfard, Anna (1991). «On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin». En: Educational Studies in Mathematics, Vol. 22, N.o 1, pp. 1-36. New York: Springer.
Shaklee, Harriet y Mins, Michael (1982). «Sources of error in judging event covariations: Effects of memory demands». En: Journal of Experimental Psychology Learning, Memory and Cognition,Vol. 8, N.o 3, pp. 208-224. Washington: American Psychological Association (APA).
Smedlund, Jan (1963). «The concept of correlation in adults». En: Scadinavian Journal of Psychology,Vol. 4, N.o 1, pp. 165-174. Malden, Massachussets: John Wiley & Sons.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.