Descriptors of the processes of description, definition, and demonstration for van Hiele levels when studying trigonometric ratios

Authors

  • Danny Luz Algarín Torres Industrial University of Santander
  • Jorge Enrique Fiallo Leal Industrial University of Santander

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19814

Keywords:

description, definition, demonstration, Van Hiele model, trigonometric ratios

Abstract

This article presents some partial results of a research project conducted on 10th grade students from a school in Bucaramanga, Santander, in order to characterize Van Hiele reasoning levels that are specific to the processes of description, definition, and demonstration of trigonometric ratios. We first use a teaching unit of trigonometric ratios in a Dynamic Geometry System (DGS) and the Van Hiele model, which allowed us to analyze the evolution of students’ reasoning. During the first stage of our study, we made an a priori characterization of the processes on each Van Hiele level, and we designed the teaching unit of trigonometric ratios. We show the descriptors for the first activity along with some examples of the students’ actions before the proposed tasks.

|Abstract
= 365 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 150 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danny Luz Algarín Torres, Industrial University of Santander

Master's student in Mathematics Education, Universidad Industrial de Santander.

Jorge Enrique Fiallo Leal, Industrial University of Santander

Doctor in Didactics of Mathematics. Professor at the School of Mathematics, Universidad Industrial de Santander.

References

Burger, William F. y Shaughnessy, J. Michael (1986). «Characterizing the Van Hiele levels of development in geometry». En: Journal for Research in Mathematics Education,Vol. 17, N.o 1, pp 31-48. Reston, Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.

Crowley, Mary L. (1987). «The Van Hiele model of the development of geometric thought». En: Montgomery Lindquist, Mary (Ed.a). Learning and Teaching Geometry, K-12, pp. 1-16. Reston, Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.

Fiallo leAl, Jorge Enrique (2010). Estudio del proceso de demostración en el aprendizaje de las razones trigonométricas en un ambiente de geometría dinámica. Tesis doctoral. Valencia:Universidad de Valencia.

Flores Samaniego, Ángel Homero (s.f.). «La importancia de las definiciones: el caso de la geometría». Texto disponible en Internet.

Guillén Soler, Gregoria (2004). «El modelo de Van Hiele aplicado a la geometría de los sólidos: describir, clasificar, definir y demostrar como componentes de la actividad matemática». En: Educación Matemática, Vol. 16, N.o 3, pp. 103-125. México, D. F.: Grupo Santillana México.

Gutiérrez, Ángel (2007a). «Procesos matemáticos en la enseñanza/aprendizaje de la geometría». En: XVI Congreso Nacional de Matemáticas, julio 16-19. Medellín, Colombia.

Gutiérrez, Ángel (2007b). «El papel de la geometría dinámica (GD) en el proceso de enseñanza/aprendizaje». Diapositivas disponibles en Internet. Valencia: Universidad de Valencia, Departamento de Matemática.

Hiele, Pierre Marie van (1957). El problema de la comprensión. En conexión con la comprensión de los escolares en el aprendizaje de la geometría. Tesis doctoral. Utrecht: Universidad de Utrecht.

Jaramillo López, Carlos Mario y Esteban Duarte, Pedro Vicente (2006). «Enseñanza y aprendizaje de las estructuras matemáticas a partir del modelo de Van Hiele». En: Educación y Pedagogía, Vol.18, N.o45, pp. 109-118. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.

Ministerio de Educación Nacional (Men) (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanía. Bogotá, Colombia: MEN.

National Councilo of Teachers of Mathematics (NCTM) (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Sevilla: Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales.

Torre Gómez, Andrés de la (2003). «El método socrático y el modelo de Van Hiele». En: Lecturas matemáticas, Vol. 24, pp. 99-121. Colombia: Sociedad Colombiana de Matemáticas.

Villiers, Michael de (1996). «Algunos desarrollos en enseñanza de la geometría». Fecha de consulta: septiembre de 2012. Cf. http://mzone.mweb.co.za/residents/profmd/futured.pdfArtículo

Published

2014-06-24

How to Cite

Algarín Torres, D. L., & Fiallo Leal, J. E. (2014). Descriptors of the processes of description, definition, and demonstration for van Hiele levels when studying trigonometric ratios. Uni-Pluriversidad, 14(1), 42–52. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19814

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS