Teaching and learning the concept of nature of matter through problem solving
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21335Keywords:
nature of matter, problem-solving learning, teaching and learningAbstract
The purpose of this research project was to characterize the concept of nature of matter and the way it can be learnt by means of a didactic strategy centered on problem solving. Such strategy is purely collective; however, in the end an individual activity allowed to assess its impact on students’ learning. The results are presented from two perspectives: the first one is quantitative in nature, in which we describe the changes observed in the learning process as a result of the students’ ideas about the structure of matter. We finally underline some of the characteristics of the learning achieved by means of this teaching strategy.
Downloads
References
ALZATE, M. V. (2007). Composición /estructura en química: tendencias cognitivas, etapas y ayudas cognitivas. Tesis Doctoral. Universidad de Burgos. Disponible en: http://dspace.ubu.es:8080/tesis/bits-tream/10259/75/1/Alzate_Cano.pdf
BARROWS H. S. (1986) A Taxonomy of problem based learning methods, Medical Education, 20: 481- 486.
BEN-ZVI, R., EYLON, B., & SILBERSTEIN, J. (1986). Is an atom copper malleable? Jornual of Chemical Education. 63, (1), 64-66.
BENARROCH, B. A. (2000). El desarrollo cognoscitivo de los estudiantes en el área de la naturaleza corpuscular de la materia. Enseñanza de las ciencias. 18, (2), pp. 235- 246.
BENARROCH, B. A. (2001). Una interpretación del desarrollo cognoscitivo de los alumnos en el área de la naturaleza corpuscular de la materia. Enseñanza de las Ciencias. 19, (1), pp. 123-134.
BENLLOCH, M. (1997). Desarrollo cognitivo y teorías implícitas en el aprendizaje de las ciencias. Madrid: Visor.
CAMAHO, G. J. & QUINTANILLA, G. M. (2008). Resolución de problemas científicos desde la historia de la ciencia: Retos desafíos para promover competencias cognitivo-lingüísticas en la Química escolar. Ciencia & Educaçao. 14, (2), pp. 197-212.
CISTERNA, C. F. (2005). Categorización y triangulación como proceso de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria. 14, (1), pp. 61-71.
CORONEL, M. & CUROTTO, M. (2008). La resolución de problemas como estrategias de enseñanza y aprendizaje. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. 7, (2), pp. 463-479.
COULÓ, A. Y ADÚRIZ-BRAVO, A. (2010). “La idea más minúscula”: Unidad didáctica para aprender sobre modelos en torno a la estructura atómica de la materia, en Agudelo Delgado, F. y Quintanilla, M. (comps). Unidades didácticas en ciencias naturales y educación ambiental: su contribución a la promoción de competencias de pensamiento científico: Volumen II, pp. 159-186. Medellín: Universidad de Antioquia. (ISBN: 978-958-714-357-7.)
CUELLAR, Z. (2009). Las concepciones alternativas de los estudiantes sobre Naturaleza de la Materia. Revista Iberoamericana de Educación. 50, (2), pp. 3-11.
CHIN, C. & CHIA, LI-GEK. (2006). Problem based learning: Using ill structures problems Biology project work. Science Education. 90, pp. 44-67.
DE VOS, W. & VERDONK, A. H. (1996). The particulate nature of matter in science education and in science. Jornual of Research in Science Education. 33, (6), pp. 657- 664.
Domínguez, J. M., de Pro, A,; y García-Rodeja, E. (1998). Las partículas de la materia y su utilización en el campo conceptual de calor y temperatura: un estudio transversal. Enseñanza de las Ciencias. 16, (3), pp. 461- 475.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.