Teaching and learning the concept of nature of matter through problem solving

Authors

  • John Jairo Henao García Catholic University of Manizales
  • Oscar Eugenio Tamayo Alzate University of Caldas

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21335

Keywords:

nature of matter, problem-solving learning, teaching and learning

Abstract

The purpose of this research project was to characterize the concept of nature of matter and the way it can be learnt by means of a didactic strategy centered on problem solving. Such strategy is purely collective; however, in the end an individual activity allowed to assess its impact on students’ learning. The results are presented from two perspectives: the first one is quantitative in nature, in which we describe the changes observed in the learning process as a result of the students’ ideas about the structure of matter. We finally underline some of the characteristics of the learning achieved by means of this teaching strategy.

|Abstract
= 1254 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1229 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

John Jairo Henao García, Catholic University of Manizales

Graduate in Biology and Chemistry from the University of Caldas. Master in Science Teaching from the Autonomous University of Manizales. Professor at the Catholic University of Manizales.

Oscar Eugenio Tamayo Alzate, University of Caldas

Graduate in Biology and Chemistry from the University of Caldas. Master in Educational and Social Development, International Center of Education ans Human Development (CINDE acronym in Spanish)-  National Pedagogical University (UPN acronym in Spanish). Master in Teaching Sciences and Mathematics, Autonomous University of Barcelona. PhD in Teaching Science and Mathematics, Autonomous University of Barcelona. Postdoctoral in Narrative and Science, Santo Tomas University - University of Cordoba. Professor at the Caldas University and Autonomous University of Manizales.

References

ALZATE, M. V. (2007). Composición /estructura en química: tendencias cognitivas, etapas y ayudas cognitivas. Tesis Doctoral. Universidad de Burgos. Disponible en: http://dspace.ubu.es:8080/tesis/bits-tream/10259/75/1/Alzate_Cano.pdf

BARROWS H. S. (1986) A Taxonomy of problem based learning methods, Medical Education, 20: 481- 486.

BEN-ZVI, R., EYLON, B., & SILBERSTEIN, J. (1986). Is an atom copper malleable? Jornual of Chemical Education. 63, (1), 64-66.

BENARROCH, B. A. (2000). El desarrollo cognoscitivo de los estudiantes en el área de la naturaleza corpuscular de la materia. Enseñanza de las ciencias. 18, (2), pp. 235- 246.

BENARROCH, B. A. (2001). Una interpretación del desarrollo cognoscitivo de los alumnos en el área de la naturaleza corpuscular de la materia. Enseñanza de las Ciencias. 19, (1), pp. 123-134.

BENLLOCH, M. (1997). Desarrollo cognitivo y teorías implícitas en el aprendizaje de las ciencias. Madrid: Visor.

CAMAHO, G. J. & QUINTANILLA, G. M. (2008). Resolución de problemas científicos desde la historia de la ciencia: Retos desafíos para promover competencias cognitivo-lingüísticas en la Química escolar. Ciencia & Educaçao. 14, (2), pp. 197-212.

CISTERNA, C. F. (2005). Categorización y triangulación como proceso de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria. 14, (1), pp. 61-71.

CORONEL, M. & CUROTTO, M. (2008). La resolución de problemas como estrategias de enseñanza y aprendizaje. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. 7, (2), pp. 463-479.

COULÓ, A. Y ADÚRIZ-BRAVO, A. (2010). “La idea más minúscula”: Unidad didáctica para aprender sobre modelos en torno a la estructura atómica de la materia, en Agudelo Delgado, F. y Quintanilla, M. (comps). Unidades didácticas en ciencias naturales y educación ambiental: su contribución a la promoción de competencias de pensamiento científico: Volumen II, pp. 159-186. Medellín: Universidad de Antioquia. (ISBN: 978-958-714-357-7.)

CUELLAR, Z. (2009). Las concepciones alternativas de los estudiantes sobre Naturaleza de la Materia. Revista Iberoamericana de Educación. 50, (2), pp. 3-11.

CHIN, C. & CHIA, LI-GEK. (2006). Problem based learning: Using ill structures problems Biology project work. Science Education. 90, pp. 44-67.

DE VOS, W. & VERDONK, A. H. (1996). The particulate nature of matter in science education and in science. Jornual of Research in Science Education. 33, (6), pp. 657- 664.

Domínguez, J. M., de Pro, A,; y García-Rodeja, E. (1998). Las partículas de la materia y su utilización en el campo conceptual de calor y temperatura: un estudio transversal. Enseñanza de las Ciencias. 16, (3), pp. 461- 475.

Published

2015-01-05

How to Cite

Henao García, J. J. ., & Tamayo Alzate, O. E. (2015). Teaching and learning the concept of nature of matter through problem solving. Uni-Pluriversidad, 14(3), 25–45. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21335

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS