The moral and ethical reasoning in secondary education students based on socio-scientific issue
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.23638Keywords:
the teaching of sciences, drug addiction, citizen participationAbstract
This article analyzes the approach to socio-scientific issues in science classes in terms of their contributions to the ethical and moral reasoning of students in secondary education. The analysis is based on the debates regarding the legalization of the personal drug dose as a controversial issue in Colombian society, taking into account the environmental, social, economic, and political implications of drug addiction. The analysis also underpins the discussion on socio-scientific issues as an educational strategy to generate a critical and responsible position of students in the search for alternative solutions to the proposed situation and the promotion of citizen participation.
Downloads
References
ACEVEDO, J. A., VÁZQUEZ, A., y MANASSERO, M. A. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Enseñanza de las Ciencias, 2(2), 80-111.
AIKENHEAD, G. S. (1987). High-school graduates’ beliefs about science-technology-society. The characteristics and limitations of scientific knowledge. Science Education, 71(2), 459-487.
BERKOWITZ, M. W., OSER, F., y ALTHOF, W. (1987). The development of sociomoral discourse. En W. M. Kurtines y J. L. Gewirtz (eds.), Moral development through social interaction (pp.337-345).
BOTERO, C. A. (2004). La formación de valores en la historia de la educación colombiana. Obtenido el 4 de marzo de 2013, web site: http://www.rieoei.org/deloslectores/932Botero.PDF
CORREA, M. (2009). Relación e Impacto del Consumo de Sustancias Psicoactivas Sobre la Salud en Colombia (Tesis de pregrado). Universidad Católica de Colombia. Bogotá.
DEBOER, G. E. (2000). Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research in Science Teaching, 37,582–60.
GAMBOA, A (2006). Legalidad en el consumo de las drogas. Instituto de Investigaciones Jurídicas de la Universidad Veracruzana.
GIROUX, H. (1997). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Madrid: Paidós/M.E.C.
Gobierno Nacional (2011). Estudio nacional de consumo de sustancias psicoactivas en población escolar Colombia – 2011. Obtenida el 5 de abril de 2013, web site: http://odc.dne.gov.co
GÓMEZ, M., GUTIÉRREZ J., y MARTIN, M. (2001). Educación y cultura científica: los contenidos CTS, una vía hacia la alfabetización científica. Enseñanza de las Ciencias, 1(2), 25-26.
KOHLBERG, L. (1992). Del Desarrollo, la psicología moral. España: Desclée Brauwer del SA.
HARGREAVES, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro.
HODSON, D. (2009). Putting Your Money Where Your Mouth Is: Towards an Action-oriented Science Curriculum. Journal for Activist Science & Technology Education, 1(1), 123-136.
JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. (1998). Diseño curricular: Indagación y razonamiento con el lenguaje de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 16(2), 203-216.
MACLEOD, J., et al. (2005). Consecuencias psicológicas y sociales del cannabis y otras drogas ilícitas consumidas por los jóvenes: informe sistemático de estudios longitudinales de la población general. Revista de Toxicomanías (RET), 43.
MARTIN, M., y OSORIO, C. (2003). Educar para participar en ciencia y tecnología. Un proyecto para la difusión de la cultura científica. Iberoamericana de educación, 32, 165-210.
MARTÍNEZ, L. F. (2010). A abordagem de questões sociocientíficas na formação continuada de professores de ciências: contribuições e dificuldades (Tesis de Doctorado). Universidade Estadual Paulista, Bauru.
MILLAR, R., y OSBORNE, J. (1998). Beyond 2000: Science education for the future. London: King’s College School of Education.
MONTES, M., y PEREA, M. (2005) ¿Cómo el narcotráfico ha influido en la política criminal colombiana? 1978-1997. Obtenida el 29 de enero de 2013, web site: http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/de-recho/dere7/DEFINITIVA/TESIS%2050.pdf
MORENO, D. F., CARVALHO N., CARVALHO, W. L. P., y MARTÍNEZ L. F. (2011). A abordagem de uma questâo sociocientifica na educaçâo de adultos. CTS e Educação Científica: Desafios Tendências e Resultados de Pesquis 2(2), 347- 371).
NEIRA, E. (2008). La interdisciplinariedad de la ciencia de hoy. Obtenida el 2 de enero, 2013, de: http://webdelprofesor.ula.ve/cjuridicas/neirae/pdf/ensayos/14interdisciplinariedad.pdf
NYHOLM, K. (2000). Corresponsabilidad Internacional frente al problema de la droga. Memorias del foro Internacional de drogas. Bogotá. Colombia.
PINZÓN, Y. A. y SALAZAR, L. V. (2012). Enculturación científica a través de la interdisciplinariedad de las cuestiones sociocientíficas (Trabajo de Maestría). Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.
RUBBA, P. A., y WIESENMAYER, R. L. (1988). Coals and competencies for precollege STS educa-tion: Recommendation based upon recent literature in envíronmental education. Journal of Environmental Education, 19(4), 38-44.
SADLER, T. D., y ZEIDLER, D. L. (2005). Patterns of informal reasoning in the context of socioscientific decision making. Journal of research in science teaching, 42(1), 112-138.
SARMIENTO, E. (1990). Narcotráfico en Colombia. Bogotá: Tercer Mundo Editores.
STRIKE, K. A., y POSNER, G. J. (1990). A revisionist theory of conceptual change. New York: Cornell University.
VERGARA, A., HUERTA, C., y CORREA, S. (2003). Posibles implicaciones de la legalización del consumo, producción y comercialización de las drogas en Colombia. Archivos de economía. Obtenida el 20 de abril de 2013, web site: http://www.dnp.gov.co/Portals/0/ar-chivos/documentos/DEE/Archivos_Economia/234.pdf
WEISSMANN, H. (1993), Didácticas especiales. Buenos Aires: Aique.
ZEIDLER, D. L., y KEEFER, M.(2003). The Role of Moral Reasoning and the Status of Socioscientific Issues in Science Education. En D. L. Zeidler (ed.), The role of moral reasoning on socioscientific issues and discourse in science education. Dordrecht: Kluwer Academic Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.