Orientation as a generative dance: theoretical and methodological guidelines for an orientation program aimed at teaching and non-teaching staff in higher education institutions

Authors

  • Angélica María López Velásquez University of Antioquia
  • Bibiana Marcela Gómez Granada University of Antioquia
  • Robinson Garcés Marín University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.328312

Keywords:

higher education institutions, university orientation, university professors

Abstract

The orientation of new staff in an organization is a key process for the performance of new arrivals, especially in higher education institutions, in their role as managers and transmitters of knowledge. The most traditional sources think of this as a one-way process, or one in which the new employee receives information from the organization, but the latter does not take into account the experience of the former. The present article seeks to suggest methodological guidelines for planning an orientation program in higher education institutions, understood as a generative dance—a process in which both parties contribute and learn. For this purpose, the article reviews sources and cites conceptions and practices from other universities and other types of organization. The main suggestion to make this a more relevant and coherent process is using modules in the design of orientations.

|Abstract
= 349 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 290 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angélica María López Velásquez, University of Antioquia

Master in Human Talent Management from the University of Manizales, Specialist in Organizational Psychology from the University of Antioquia, Business Administrator, University of Antioquia. Professor at the University of Antioquia. 

Bibiana Marcela Gómez Granada, University of Antioquia

Master in Education and Human Development  from the University of Manizales; Psychologist  from the University of Antioquia; Professor at the University of Antioquia.

Robinson Garcés Marín, University of Antioquia

Master in Economics from the University of Antioquia, Business Administrator from the University of Antioquia, Professor at the University of Antioquia.

References

Ávalos, B. (2012). Hacia la configuración de políticas de inducción para profesores principiantes. III Congreso Internacional sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a la Docencia. Santiago de Chile: Universidad Autónoma de Chile, pp.1-17.

Barquero C., A. (2005). Administración de Recursos Humanos (Vol. 1, primera parte) . San José, Costa Rica: Universidad Estatal a Distancia.

Boerr R., I. (2010). Acompañar los primeros pasos de los docentes. Santiago de Chile: Instituto para el Desarrollo y la Innovación Educativa (IDIE).

Bozu, Z. (2009). El profesorado universitario novel y su proceso de inducción profesional. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(2), pp.317-328.

Castro, D., Gil, L., y Pina, B. (2004). Formación inicial del profesorado en la UPF. Principios pedagógicos y formas organizativas. Educar, (33), pp.97-111.

Colmenares, L. (2008). Proceso de inducción del personal docente en el Decanato de Administración y Contaduría de la UCLA. Compendium, (20), pp.5-22.

Departamento Administrativo de la Función Pública (2003). Formación y capacitación del servidor público: guías para su formulación. Bogotá

Dessler, G. (2001). Administración de personal.México, D.F.: Pearson Educación.

Espinosa L., R. E., & Tigse Tapia, S. D. (2012). Manual de reclutamiento, selección e inducción por competencias para el personal administrativo de la Universidad Politécnica Salesiana, Sede Quito (Tesis para optar al título de Psicología). Quito: Universidad Politécnica Salesiana.

Feldman, D. C. (1976). A Contingency Theory of Socialization. Administrative Science Quarterly, 21(3), pp.433-452.

Furnham, A. (2001). Psicología Organizacional: El comportamiento del individuo en las organizaciones. México, D.F.: Universidad Iberoamericana.

Galeano, E. (2004). Diseños de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.

Giraldo Orrego, L., & Orozco Amaya, L. A.(2008). Selección de personal por competencias e inducción del personal administrativo para la Universidad Tecnológica de Pereira. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

Trabajo presentado para optar al título de Magíster en Administración del Desarrollo Humano y Organizacional, Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira.

Grediaga Kuri, R. (2000). Profesión académica, disciplinas y organizaciones: procesos de socialización académica y sus efectos en las actividades y resultados de los académicos mexicanos. México, D.F.: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Mayor, R. C. (2009). Nuevos retos para una universidad en proceso de cambio: ¿pueden ser los profesores (principiantes) los protagonistas? Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 13(1), pp.61-77.

Medina Moya, J. L., Jarauta Borrasca, B., & Urguizu Sánchez, C. (2005). Evaluación del impacto de la formación del profesorado novel: un estudio cualitativo. Revista de Investigación Educativa, (23), pp.205-238.

Negrillo, C., & Iranzo, P. (2009). Formación para la inserción profesional del profesorado novel de educación infantil, educación primaria y educación secundaria: hacia la reflexión de la inducción y el soporte emocional. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(1), pp.157-182.

Orozco Delgado, V. H. (2001). Reflexiones teórico-metodológicas para desarrollar el proceso de inducción como apoyo a la gestión del recurso humano universitario. Revista Educación, 25(1), pp.27-33.

Orozco Orozco, O. B. (Septiembre de 1999). ¿Cómo formar docentes universitarios? Revista Escuela de Administración de Negocios(38), pp.116-126.

Ortúzar, S., Flores, C., Milesi, C., Müller, M., & Ayala, P. (2011). Diseño de un programa de inducción en Chile para profesores en sus primeros años de ejercicio docente. En Concurso Políticas Públicas. Propuestas para Chile (pp. 267-306). Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Profesional de formación, C1, entrevista personal, abril 11, 2013.

República de Colombia. (5 de agosto de 1998). Decreto 1567. Por el cual se crean (sic) el sistema nacional de capacitación y el sistema de estímulos para los empleados del Estado. Bogotá D. C. Recuperado de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=1246

Robbins, S. P., & Coulter, M. (2010). Administración (10a ed.). México, D.F.: Pearson Educación.

Rodríguez V., J. (2007). Administración moderna de personal (7a ed.). México, D.F.: Thompson Editores.

Rumbos, M. (2009). Propuesta de un modelo de inducción pedagógica para los profesores de la UNELLEZ-Barinas. Laurus, 15(29), pp. 254-272.

Sprogøe, J., & Rohde, N. (2009). Practicing induction: a generative dance between newcomers and organizations. Learning Inquiry, 3(1), pp.47-66.

Tierney, W. G. (enero-febrero, 1997). Organizational Socialization in Higher Education. The Journal of Higher Education, 68(1), pp.1-16.

Universidad pública 1. (2011). Proyecto Plan de Inducción. Medellín.

Van Maanen, J., & Schein, E. (1979). Toward a Theory of Organizational Socialization. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?-doi=10.1.1.475.8533&rep=rep1&type=pdf

Zahrly, J., & Tosi, H. (1989). The Differential Effect of Organizational Induction Process on Early Work Role Adjustment. Journal of Organizational Behavior, 10(1), pp. 59-74.

Published

2017-07-12

How to Cite

López Velásquez, A. M., Gómez Granada, B. M., & Garcés Marín, R. (2017). Orientation as a generative dance: theoretical and methodological guidelines for an orientation program aimed at teaching and non-teaching staff in higher education institutions. Uni-Pluriversidad, 16(2), 52–62. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.328312

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS