Organizations in the knowledge economy: The fundamental role of the knowledge management and transfer in today’s organizations
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.329389Keywords:
knowledge management, society, economy, knowledge, organization, human talentAbstract
The study of knowledge management can be explained from a multidimensional approach that articulates the role of other important academic and business concepts such as organizational strategy, absorption capacity and open innovation. Knowledge is a top rated resource of the society and its economy, supposes a third resource of production with other factors classically known, as capital and labor. Knowledge resides inside people, the workers, but not only embedded in technology, methods and processes, but available to business management too. In the same way, both tacit and explicit knowledge, which reside in workers and inside the organization, are components that help make up the strategic development and management of the actual companies, to extract their maximum benefit. Even so, knowledge comes not only from internal sources of the company, but it also has an external origin, and the coordination and cooperation process of these two sources, internal and external, helps with its construction. Nowadays, the identification, acquisition, capitalization, storage, use and transmission of knowledge would be some of the main activities or actions through which companies aim to manage knowledge.
Downloads
References
Alazmi, M. and M. Zairi (2003). Knowledge Management Critical Success Factors. Total Quality Management, 14, 199-204.
Bueno, E. (2002). Dirección estratégica basada en conocimiento: teoría y práctica de la nueva perspectiva. En: P. Morcillo; J. Fernández-Aguado (Eds.). Nuevas claves para la dirección estratégica. Barcelona: Ariel.
Bueno, E. (2005a). Fundamentos epistemológicos de dirección del conocimiento organizativo: desarrollo, medición y gestión de intangibles en las organizaciones. Economía Industrial, 357, 13-26.
Bueno, E. (2007). Organización de empresas: estructura, procesos y modelos. Madrid: Pirámide.
Bukowitz, W. R., y Williams, R. L. (1999). The Knowledge Management field book. Knowledge management process framework: 9-12.
asaño, J., Montoya, L yRestrepo De Ocampo, L. (2009). Compensación salarial y calidad de vida. Scientia et Technica. 3 (43). p. 89-94. Tomado el 2 de enero de 2016 de http://revistas.utp.edu.co/index.php/revistaciencia/article/view/2249.
Chiavenato, I. (2002). Gestión del talento humano. Bogotá: Mc Graw Hill.
Chiavenato, I y Villamizar, G. (1999). Administra-ción de los recursos humanos. Bogotá: Mc Graw Hill.
Consejo de Normalización y Certificación de Competencia Laboral (CONOCER). (2000). Análisis Ocupacional y Funcional del Trabajo. Tomado el 7 de enero de 2016 de http://www.oei.org.co/iberfop/resu-men2/index.htm.
Delgado, J. (2000). La importancia de la capacitación en los recursos humanos. Hitos de Ciencias Económico Administrativas. 6 (15). p. 21-24. Tomado el 14 de enero de 2016 de http://www.publicaciones.ujat.mx/ publicaciones/hitos/ediciones/15/capacitacion.pdf
Dolan, S. L., Valle, R., Jackson, S. y Schuler, R.S. (2007). La gestión de los recursos humanos. España: Mc. Graw Hill.
Gil-Ibrahim, M., Otálora-Troncoso, O. y Pulido-Suárez, M.M. (2012). Diseño del análisis ocupacional como herramienta para la alineación de los procesos de gestión humana y su impacto en la salud ocupacional. Bogotá: Universidad El Bosque.
González, M. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, 22 (1), 45-53.
Iacoviello, M., Falivene, G y Diez, M (1997).Capacitación y Desarrollo.Revista Aportes, 4 (9), 29 – 52.
Jaramillo, N. (2005). Gestión del talento humano en la micro, pequeña y mediana empresa vinculada al programa Expopyme de la Universidad del Norte en los sectores de confecciones y alimentos. Pensamiento y gestión, 18. 103-137.
Mas, M. y Martinez, C. (2008). El impacto del factor estratégico en los proyectos de gestión del conocimiento del sector de la consultoría. Intangible Capi-tal, 4(4), 281-298.
Mas, M. y C. Martínez (2009). Análisis del factor estratégico para alcanzar el éxito de un proyecto de gestión del conocimiento. Aplicación al sector de la consultoría. Dirección y organización,37, 52-59.
Nonaka, I. yTakeuchi, H. (1995). The knowledge creating company. Nueva York: OxfordUniversity Press.
Núñez, P. e Israel, A. (2006). La Gestión Humana. Objeto y Método. De los enfoques clásicos del pensamiento organizativo a los enfoques gerenciales de Gestión del Conocimiento (GC), del Capital Intelectual y del Aprendizaje Organizacional (AO).Tomado el 25 de julio de 2016 de http://www.era-mx.org/bi-blio/GestionHumana.pdf
Organización Mundial de la Salud. (1988). Los factores psicosociales en el trabajo y su relación con la salud. Ginebra: Organización Mundial de la Salud.
Pereda, S. y Berrocal, F. (1999). Gestión de Recursos Humanos por Competencias. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
Prada, C. y Rivas, L. (2009). Procesos de captación e inducción de personal en la empresa suministros industriales Marval C. A. Cumaná, Estado Sucre.[Trabajo de grado para optar el título de licenciatura en Gerencia de Recursos Humanos.] Universidad de Oriente Núcleo de Sucre-Carúpano.
Tejada, Z. (2003). Los modelos actuales de gestión en las organizaciones, gestión del talento, gestión del Conocimiento y gestión por competencia. Psicología desde el Caribe. Universidad del Norte, 12(6), 115-133.
Ulrich, D. (2008). Recursos Humanos Champions. Buenos Aires: Granica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.