Epistemological and educational conceptions by pre-service teachers teaching in a rural primary school, Entre Ríos province, Argentina.
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18.2.06Keywords:
epistemological conceptions, didactic conceptions, student, rural educationAbstract
This research aimed to identify and analyze the epistemological and educational
understandings by pre-service teachers of rural primary school in relation to the teaching
of Natural Sciences. Therefore, this research would make possible to understand the world
views that affect, define and determine the choices on what and how to teach. To this end,
interviews and lesson plans are analyzed and interpreted taking account of different categories
related to epistemological, absolutist or relative understandings and the epistemology
of complexity. They are also analyzed within the educational approach in relation to the
traditional, technical, spontaneous or active currents and alternative models. Results indicate
that pre-service teachers of primary education with a rural training have epistemological
understandings under construction about scientific knowledge. These understandings go
from absolutism when they are interviewed, to relativism and perspective of complexity
when they are planning their classes. Meanwhile, educational positions are strongly active
and complemented by questions and inquiry, evidenced in both interviews and lesson plans.
Downloads
References
Acevedo, C., Porro, S. y Adúriz-Bravo, A. (2013). Concepciones epistemológicas, enseñanza y aprendizaje en la clase de ciencias. TED: Tecné, Episteme y Didaxis, 34, 29-46. https://doi.org/10.17227/01213814.34ted28.46
Brumat, M. R. y Baca, C. (2015). Prácticas Docentes en contextos de ruralidad. Un estudio en escuelas rurales del Norte de Córdoba. Educación, Formación e Investigación,1(2), 1-15. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/21749/21464
Consejo General de Educación (2011). Diseño Curricular de Educación Primaria Ciencias Naturales. Recuperado de: https://www.entrerios.gov.ar/CGE/normativas/resoluciones_cge/2014/4170-14_CGE_Disenio_Curricular_para_la_Formacion_Docente_de_Educacion_Primaria.pdf
Cossio, E. F. y Hernández, G. (2016). Las teorías implícitas de enseñanza y aprendizaje de profesores de primaria y sus prácticas docentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(71), 1135-1164. Recuperado de: https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/105
Demuth, P. y Alcalá, M. T. (invest.), y Graciela, M. (coord.). (2009). Concepciones epistemológicas y didácticas de docentes y futuros docentes de educación primaria. Análisis de caso. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación. Recuperado de: http://dgescorrientes.net/investigacion/wp-content/uploads/2015/07/
Fabro, A., Galfrascoli, A., Lederhos, M., López, C., Nóbile, L., Odetti, H., Veglia, S. y Vénica, M. (2016). Análisis de las prácticas de enseñanza de Ciencias Naturales de alumnos residentes del Profesorado de Educación Primaria de la Provincia de Santa Fe, Argentina. Uni-pluri/versidad, 16(1), 64-75. Recuperado de:https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/326185
Fernández Nistal, M. T., Pérez, R. E., Peña, S. H. y Mercado, S. M. (2011). Concepciones sobre la enseñanza del profesorado y sus actuaciones en clases de ciencias naturales de educación secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(49), 571-596. Recuperado de: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/02124521v27n2/02124521v27n2p287.pdf
Galfrascoli, A., Lederhos, M., y Veglia, S. (2013). Las decisiones didácticas de los docentes de Ciencias Naturales en grados agrupados en el contexto de ruralidad Estado de avance de una Investigación Educativa. Revista Aula Universitaria, 15, 119–126. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/71968/R93-4.pdf?sequence=1
Galfrascoli, A., Lederhos, M. y Veglia, S. (2017). Prácticas Educativas en Educación rural: Enseñanza de las Ciencias Naturales. Revista Investigación e innovación educativa, 93, 43-57.
Gallego, D., Bustamante, L., Gallego, L., Salcedo, L., Gava, M. y Alfaro, E. (2017). Estudio cuantitativo sobre las concepciones de ciencia, metodología y enseñanza para profesores en formación. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 144-161. Recuperado de: http://repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index.php/rldi/article/view/1358
Gil, D. y Rico, L. (2003). Concepciones y creencias del profesorado de secundaria sobre enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Investigación Didáctica, 21, 27-47. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21885
Gimeno, J. (1982). La pedagogía por objetivos. Obsesión por la eficiencia. Madrid, España: Morata.
Kuhn, T. (1997). La estructura de las revoluciones científicas. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
López, W. O. (2013). El estudio de casos: una vertiente para la investigación educativa. Revista Venezolana de Educación, 17(56), 139-144. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/356/35630150004/
Mayorga, M. J. y Madrid, D. (2010). Modelos didácticos y Estrategias de enseñanza en el Espacio Europeo de Educación Superior. Tendencias pedagógicas, 15(1), 91-111. Recuperado de: https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1934
Montenegro, E. (2013.) Prácticas de Planificación en Ciencias Naturales de docentes de Escuela Primaria. La Plata, Argentina: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE) de la Universidad Nacional de La Plata.
Morín, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paris, Francia: Santillana.
Moreno, M. y Azcarate, C. (2003). Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las ciencias, 21(2), 265-280. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21935
Ortega, F., Márquez, C. y Tamayo, E. (2014). Cambio en las concepciones de los docentes sobre la argumentación y su desarrollo en clase de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32, 53-70. Doi: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.985
Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307-332. Doi: https://doi.org/10.3102/00346543062003307
Porlán, R. (1993). Constructivismo y escuela. Hacia un modelo de enseñanza- aprendizaje basado en la investigación. Serie Fundamentos, 4. Madrid, España: Diada Editorial.
Porlan, R., Rivero, A. y Martín del Pozo, R. (1997). Conocimiento Profesional y epistemología de los profesores I: teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias, 15(2), 155-171. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21488>/a>
Porlán, R., Martín del Pozo, R., Rivero, A., Harres, J., Azcárate, P. y Pizzato, M. (2011). El cambio del profesorado de ciencias II: Itinerarios de progresión y obstáculos en estudiantes de magisterio. Enseñanza de las ciencias, 29(3), 353-370. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/247885
Pozo, J. I., Scheuer, N., Mateos, M., Pérez, M. P., Ortega, E. y Monserrat, D. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona, España: Grao.
Rodríguez, R. y Adúriz, A. (2011). ¿A qué epistemología recurrir para investigar sobre la enseñanza de las ciencias? Revista EDUCyT, 3, 3-18. Recuperado de: http://bibliotecadigital.univalle.edu.co:8080/bitstream/10893/8621
Salvador, A. M. (2015). Enseñanza de la Biología y Geología a través de aprendizaje basado en problemas (Tesis de Maestría). Universidad de Valladolid, Valladolid, España.
Sánchez, L. (2001). Concepciones sobre enfoques asociacionista y constructivista del aprendizaje de docentes universitarios y profesionales no docentes. Revista Iberoamericana de Educación, 1-22.
Solís, E., Porlán, R. y Rivero, A. (2012). ¿Cómo representar el Conocimiento Curricular de los profesores de Ciencias y su evolución? Enseñanza de las Ciencias, 30, 9-30. Recuperado de: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2012m11v30n3/edlc_a2012m11v30n3p9.pdf
Silva, P., Fabro, A. P y Santos Duarte, A. C. (2014). Reflexiones en relación con las influencias del pensamiento positivista y pospositivista en la formación de profesores de Ciencias en Brasil. Revista Aula Universitaria, 16, 20-24. Recuperado de: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/4986
Subsecretaría de Planeamiento Educativo - Secretaría de Educación Ministerio de Educación (2015). Panorama de la Educación Rural en Argentina Área de Investigación y Evaluación de Programas Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/boletin-12-1_12_15.pdf
Támara, E. (2018). Nociones generales de la enseñanza en la historia en los siglos XIX y XX. Quaestiones Disputatae - Temas de debate, 11, 131-147.
Ugalde, N. y Balbastre, F. (2013.) Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Ciencias Económicas, 31(2),179-187. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/view/12730
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Uni-pluriversidad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.