An experience of initial training of language teachers around reading and writing as sociocultural practices

Authors

  • Diela Bibiana Betancur Universidad de Antioquia
  • Vanessa Vásquez Yepes Universidad de Antioquia
  • Eloisa Vanegas Hurtado Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18.1.03

Keywords:

teachers are training, written culture, languages, workshop, practices of reading, practices of writing

Abstract

In this article we have systematized the “Reading and writing as sociocultural practices work shop”. This workshop was carried out with third semester students from the Licenciatura en Educación Básica  con énfasis en Humanidades,  Lengua  Castellana, Education  Department,  Universidad de Antioquia. It includes a reflection over the workshop’s methodology that serves as a didactic structure that allows for collective production and an approach to the subjective political and esthetic dimensions present in written culture. The article asserts the need for future language teachers to take in to account the place that sociocultural language practices have within and without educational settings.

|Abstract
= 384 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 52 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 200 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diela Bibiana Betancur, Universidad de Antioquia

Master in Psychoanalytic Research, Professor of the Faculty of Education of the Universidad de Antioquia. Doctoral student in Education from the same university and member of the Somos Palabra Research Group: formación y contexto. 

Vanessa Vásquez Yepes, Universidad de Antioquia

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Humanidades y Lengua Castellana de la Universidad de Antioquia.

Eloisa Vanegas Hurtado, Universidad de Antioquia

Estudiante de la Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Humanidades, Lengua Castellana de la Universidad de Antioquia.

References

Ander, E. (1991). El Taller una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires, Argentina: Editorial Magisterio Río de La Plata. Recuperado de https://yoprofesor.org/2014/04/09/el-taller-una-alternativa-de-renovacionpedagogica-descarga-gratuita

Bajtin, M. (1982). Estética de la creación verbal, trad. Tatiana Bubnova, México: Siglo XXI. Recuperado de https://circulosemiotico.files.wordpress.com/2012/10/

estetica-de-la-creacic3b3n-verbal.pdf

Bermúdez, P. C. (2018). Lógica práctica y lógica teórica en la sistematización de experiencias educativas. Educación y tecnología. Pedagogía y Saberes, (48), p. 1-21. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/issue/view/544/showToc

Berrio, B. (2017). Autobiografía lectora. Trabajo de clase, texto inédito.

Betancourt, A. (1996). El taller educativo ¿qué es? Fundamentos como organizarlo y describirlo, como evaluarlo. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Betancur-Valencia, D. B., & Areiza-Pérez, É. E. (2013). Tres puertos literarios para volver a los vínculos entre literatura, formación y escuela. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 5 (11), p.441-453. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/5712

Borges, J. L. (2012). Selección: cuentos, ensayo y poemas. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.

Cardona, A. (2017). El fénix que habita el alma humana. Trabajo de clase, texto inédito. Cardona, A; Usuga, M; Berrio, B; y Cartagena, C. (2017). Escritura para los muertos. Trabajo de clase.Texto inédito.

Chartier, A. Hébrard, J. (2000). Saber leer y escribir: unas “herramientas mentales” que tienen su historia. Infancia y aprendizaje, (89), p. 11-24.

Chartier, A. M. (2004). Enseñar a leer y escribir. Una aproximación histórica. México. Fondo de Cultura Económica.

Chartier, R., Anaya, C. A., Rosique, J. A., Goldin, D., & Saborit, A. (1999).

Cultura escrita, literatura e historia: coacciones transgredidas y libertades restringidas. México: Fondo de Cultura Económica.

Demetrio, D. (1999). Escribirse, la autobiografía como curación de uno mismo. Barcelona: Paidós. Recuperado de http://comunidad.udistrital.edu.co/catedraunesco/files/2015/08/ESCRIBIRSE-La-autobiograf%C3%ADa-como-curaci%C3%B3n-de-uno-mismo-1-105.pdf

Certeau, M. D. (1999). La cultural en plural. Buenos Aires: Nueva Visión. (2000).

La invención de lo cotidiano. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana.

Departamento de Historia Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente. Recuperado de https://www.minipimer.tv/txt/30sept/De%20Certeau,%20Michel%20La%20Invencion%20de%20Lo%20Cotidiano.%201%20Artes%20de%20Hacer.pdf

Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente: el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Madrid, España: Paidós. Iturbe A. (2012). La Bibliotecaria de Auschwitz. Madrid, España: Editorial Planeta.

Jones, L. (2006). El Señor Pip. Barcelona, España: Salamandra.

Lacan, J. (1953). Función y campo de la palabra y del lenguaje en psicoanálisis. En: Lacan, J. (2009) Escritos I. (pp. 231- 309) México: Siglo XXI.

Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Humanidades, Lengua Castellana. (2013). Proyecto de formación de la Licenciatura. Archivo físico del proceso de autoevaluación.

Martín-Barbero, J. (2010) Jóvenes: entre la ciudad letrada y el mundo digital. En: Lluch, Gemma (ed.) Las lecturas de los jóvenes. Un nuevo lector para un nuevo siglo. (pp. 39-58) Barcelona, España: Anthropos.

Múnera, M. (2017). Saberes y prácticas campesinas de sanación: una aproximación a la medicina tradicional en el Norte de Antioquia, Colombia. Revista Pensamiento Actual 17 (29), p. 11-25. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/

article/view/31544

Ortiz, J. (2017). Ensayo sobre la lectura del libro “La bibliotecaria de Auschwitz”. Trabajo de clase, texto inédito. Ospina, W. (1999). Contra en viento del olvido o los maestros lectores. Medellín, Colombia: Universidad Autónoma Latinoamericana.

Pérez, M. (noviembre, 2004). Leer, escribir, participar: un reto para le escuela, una condición de la política. Congreso Nacional de Lectura FUNDALECTURA. Lugar: Universidad del Valle. Recuperado de https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/articulo/997-leer-escribir-participar-un-reto-para-la-escuela-una-condicion-de-la-politicapdf-ZIWI2-articulo.pdf

Ricoeur, P. (2006). La vida: un relato en busca de narrador. ÁGORA Papeles de Filosofía, 25 (2), p. 9-22. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/catedras/

system/files/ricoeur-la-vida-un-relato-en-busca-de-narrador.pdf

Sennet, R. (2012). El artesano. Barcelona, España: Anagrama.

Serres, M. (2014). Pulgarcita. Barcelona, España: Editorial Gedisa.

Sijie, D., & Crespo, M. S. (2001). Balzac y la joven costurera china. Barcelona, Espala: Ediciones Salamandra SA.

Torres, A. & Cendales, L. (2007) La sistematización como práctica formativa e investigativa. Pedagogía y saberes. (26), p. 41-50. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/issue/view/524/showToc

Torres. N. (2016). El camino de la experiencia estética: entre la vivencia y la comprensión. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana. Vol. 37 (114), p. 103-115.

Recuperado de http://revistas.usta.edu.co/index.php/cfla/article/view/2276

Vivas, S. (2009). Vasallos de la escritura alfabética, riesgo y posibilidad de la literatura aborigen. Estudios de literatura colombiana. (25), p. 15-34. Recuperado

de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/elc/article/view/9807

Zavala, V. (2008). La literacidad o lo que la gente hace con la lectura y la escritura. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura (47), p. 71-79. Recuperado de http://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/28b1862b-59a7-4eb8-8d1a-bd3eff425b5c/doc-guia-lengua-literatura.pdf?MOD=AJPERES

Published

2018-09-27

How to Cite

Betancur, D. B., Vásquez Yepes, V., & Vanegas Hurtado, E. (2018). An experience of initial training of language teachers around reading and writing as sociocultural practices. Uni-Pluriversidad, 18(1), 25–35. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18.1.03

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS