Integration of ICT for the teaching of Morphological Sciences at the university level
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.04Keywords:
research, ICT, teaching, learning, morphological sciencesAbstract
The purpose of this research was to explore about knowledge, valuation, and practices mediated through ICT in the teaching of Morphological Sciences. Methodological approach corresponds to a case study. As main results, in three courses (“Anatomy and Histology”; “Normal Morphology” and “Human Organism: structural aspects”), teaching proposals consist of a B-Learning model (face-to-face and online) mediated through a technological environment. Face-to-face activities consist in visualizing and identifying organs and tissues under an optical microscope. They are complementary with a group observation of microphotographs of these same samples on a high-resolution LCD display, generating debates and interpretations of the tissues and organs, to promote participation of students. In the “Anatomy and Histology” and “Normal Morphology” courses, workshops are also developed to study bone repairs and internal and external configuration of different organs, through the observation of images, animations and videos from different web sites, Augmented Reality applications and digital 3D histological and anatomical models of own elaboration, that the students consult and analyze through their mobile devices (notebooks and cellphones). In relation to benefits of the incorporation of ICT into the teaching of Morphological Sciences, teachers express that it strengthens teaching and learning processes. Students declare ICT allow to overcome space-time access barriers to the knowledge. In addition, is observed that most teachers and students have not received formal training for the use of ICT in class.
Downloads
References
Álvarez, M. (2018). Formative evaluation in histology practical classes. In INTED 12th International Technology, Education and Development Conference, 8612-8616. https://eprints.ucm.es/58755/1/Mio1.pdf
Álvarez, M., Álvarez, A., Angulo, M., Cristóbal, J. & Bravo, M. (2020). Learning Analytics in Human Histology reveals different studen’s clusters and different academic performance. In INTED2020 Proceedings. IATED, Valencia, España, 66-72. https://library.iated.org/publications/INTED2020
Area, M., Rivero, V. y Sosa, J. (2019). Liderazgo e integración escolar de las TIC. Percepciones de los docentes en España. Educ Inf Technol 24, 549-565. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9789-0
Azer, S. y Azer, S. (2016). Modelos de anatomía 3D e impacto en el aprendizaje: una revisión de la calidad de la literatura. Educación de profesiones sanitarias, 2, 80-89.
Boubée, L., Seoane, V., Rodríguez, L. y Ciappina, N. (2019). Trayectorias formativas de estudiantes y graduados recientes de carreras de formación docente: conclusiones parciales de una investigación biográfico-narrativa sobre la inclusión de TIC con finalidad didáctica. Actas V Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/78485
Bravo, A. (2019). La anatomía ha evolucionado: enseñar y aprender anatomía en el siglo XXI ¿Qué ha cambiado? Morfolia, 11 (1), 3-10. https://revistas.unal.edu.co/index.php/morfolia/article/view/80518
Cabero, J. y Valencia, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta. 48 (2), 139-146. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/59167064/Aula_Abierta20190508-66158-1ee2kug.pdf
Cabero, J., Barroso, J. y Llorente, C. (2019). La realidad aumentada en la enseñanza universitaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 17(1),105-118. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11256
Castro, P., Jaber, J. y Ramírez , A. (2017). El uso de atlas con imágenes microscópicas virtuales interactivas vía webs como complemento a la formación en Histología. IV Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC: InnoEducaTIC 2017. 37-41. Las Palmas de Gran Canaria, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7105119
Castro, P. (2019). Introducción al uso de imágenes digitales en formato web en el aprendizaje de la histología humana. Introduction to the use of digital images in a web format in learning human histology. Educación Médica, 20, (5), 280-283. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318301712
Denis, M., Pérez, L., Sánchez, A., Pérez, A. y Rodríguez, F. (2016). Las imágenes digitales como medios de enseñanza en la docencia de las ciencias médicas.EduMeCentro, 8(1), 125- 142. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100010
Díaz, A. (2017). La interpretación: Un reto en la investigación educativa. Editorial Newton Edición y Tecnología Educativa.
Fabro, A. (2015). Contribución de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) a la enseñanza y los aprendizajes de las Ciencias Morfológicas. (Tesis Doctoral). Santa Fe, Universidad Nacional del Litoral, Argentina. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar:8443/handle/11185/830
Fabro, A., Aró, C. y Villafañe, L. (2020). Innovaciones mediadas por TIC en la enseñanza de las Ciencias Morfológicas. 29o Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Córdoba, España. En prensa.
Fernández, F., Fernández, M. y Rodríguez, J. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos Madrileños. Educación XXI, 21(2), 395-416. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_04.pdf
Fernández, B., Suárez, L. y Villarejo, A. (2008). Determinantes del aprendizaje del alumno ante el reto de la convergencia europea. En J. Pindado y G. Payne (Coords.). Estableciendo puentes en una economía global. Escuela Superior de Gestión Comercial y Marketing. ESIC. 1, 55-65. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2720200
García, T., Avendaño, P. y Martínez, A. (2014). El uso de la tecnología en la enseñanza de la anatomía en México y su comparación con la enseñanza internacional. Revista Facultad de Medicina UNAM, 57(3), 31-39. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0026-17422014000300031
Lee, L., Goldman, H. & Hortsch, M. (2018). The virtual microscopy database sharing digital microscope images for research and education. Anatomycal. Sciences Education, 11(5). https://doi.org/10.1002/ase.1774
Leschiutta, L. (3-4 de octubre de 2017). Recursos emergentes: enseñanza del cuerpo humano mediante aplicaciones de realidad aumentada y atlas virtuales. XXI Encuentro de Jóvenes Investigadores. Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, Argentina. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar:8443/bitstream/handle/11185/1957/7.2.1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
López, R., Pérez, N. y López, G. (2013). Algunas consideraciones sobre las formas organizativas de enseñanza de la Morfofisiología humana. Edumecentro, 5(3), 225-40. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000300016
Maxwell, J. (2019). Diseño de investigación cualitativa. España: Gedisa.
Mejía, M. y Carrión, A. (2013). Uso de las herramientas TICs como apoyo en el proceso de enseñanza y aprendizaje en la materia de Anatomía. Quito: Universidad Israel. http://repositorio.uisrael.edu.ec/handle/47000/341
Potkonjak, V., Gardner, M., Callaghan, V., Mattila, P., Guetl, C., Petrović, V. & Jovanović, K. (2016). Virtual laboratories for education in science, technology, and engineering: a review. Competencias Educativas, 95, 309 http://repository.essex.ac.uk/16065/1/Manuscript%20final%20-%20submitted%20-%20after%20revision1.pdf
Rangel, A. y Peñalosa, E. (2013). Alfabetización digital en docentes de educación superior: construcción y prueba empírica de un instrumento de evaluación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43. doi:10.12795/pixelbit.2013.i43.01
Sanabria, A. y Hernández, C. (2011). Percepción de los estudiantes y profesores sobre el uso de las TIC en los procesos de cambio e innovación en la enseñanza superior. Revista de Psicología, 29, 273-290. https://core.ac.uk/download/pdf/39074869.pdf
Sánchez, P., Ramos, F. y Sánchez, J. (2014). Formación continua y competencia digital docente: el caso de la Comunidad de Madrid. Revista Iberoamericana de Educación, 65, 91-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4925943
Santander M. y Molinas, G. (17-19 de octubre de 2018). El conectivismo como estrategia de enseñanza-aprendizaje post constructivista. XXVI Jornadas de jóvenes investigadores. Mendoza, Argentina. http://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_ digitales/12016/2-evaluacin-institucional-santander-marleneune.pdf
Morphological Sciences, teachers express that it strengthens teaching and learning processes. Students declare ICT allow to overcome space-time access barriers to the knowledge. In addition, is observed that most teachers and students have not received formal training for the use of ICT in class.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 University of Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.