Reality of the university caregiver of a dependent relative
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.340705Keywords:
abandonment, caregiver, dependency, relativeAbstract
The objective of this article is to identify the socioeconomic characteristics of the university student caring for a family member with dependency. A cross-sectional exploratory quantitative methodology was used, applying an instrument that measured sociodemographic dimensions, role and consequences of care. There was informed consent, confidentiality and voluntary participation of 30 students. The results showed that 83.3% are women, who care for parents, in strata 2 and 3, with incomes between a minimum wage and less. They have dedicated between 2 and 6 years and more than 8 hours to family care. It affects their academic development, depression and stress. Vulnerability profile is demonstrated with intrinsic and extrinsic factors that constitute an abandonment risk profile. It is necessary to transcend to other spheres, commonly privileged for health, generating an active role in students and a culturally competent professional accompaniment.
Downloads
References
Aldas, V., Díaz, D., Mazón, O., Ponce, H. y Rodríguez, C. (2017). Factores psicosociales que intervienen en el rendimiento académico. Estudio de caso: Análisis a estudiantes de la carrera de cultura física y entrenamiento deportivo. European Scientific Journal, 13(29), 317-343. https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n29p317
Aranco, N., Stampini , M., Ibarrarán, P. y Medellín, N. (2018). Panorama de envejecimiento y dependencia en América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0000984
Arbués, E.R. (2017). Sobrecarga del cuidador principal del paciente dependiente. Estudio de las desigualdades de género. Revista Cuidando la salud, 14, 5-24. https://www.ocez.net/archivos/revista/670-cuidando-la-salud.pdf
Ávila, J. H. y Vergara, M. (2014). Calidad de vida en cuidadores informales de personas con enfermedades crónicas. Aquichan, 14(3), 417-429.
http://dx.doi.org/10.5294/aqui.2014.14.3.11
Barrero Rivera, F. (2015). Investigación en deserción estudiantil universitaria: educación, cultura y significados. Revista Educación y Desarrollo social, 9(2), 86-101. https://doi.org/10.18359/reds.948
Barriga, O., Boj del Val, E., Díaz, C. y Vergara, M. (2017). Factores explicativos de la deserción de estudiantes de pedagogía. Revista Complutense de Educación, 28(2), 609-630.
http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49634
Bolívar, A., Caballero, C., Reyes, M. y Rodríguez, A. (2016). Factores de riesgo sociodemográficos, psicosociales y académicos de abandono de los estudios en estudiantes de primer semestre de la Universidad del Magdalena, Colombia. Tercera Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior (CLABES VI). http://www.alfaguia.org/www-alfa/images/ponencias/clabesIII/LT_1/ponencia_completa_40.pdf
Braña, G., Delgado, E., Del Valle, R., De Sousa, Y., Suárez, O. y Valdespino, I. (2014). Características y factores relacionados con sobrecarga en una muestra de cuidadores principales de pacientes ancianos con demencia. Semergen, 40(2), 57-64. http://dx.doi.org/10.1016/j.semerg.2013.04.006
Carrillo, G. y Pinzón, E. (2016). Carga del cuidado y calidad de vida en cuidadores familiares de personas con enfermedad respiratoria crónica. Rev. Fac. Nac. Salud Pública, 34(2), 193-201. http://dx.doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v34n2a08
Casal, B., Rivera, B. y Currais, L. (2019). Enfermedad de Alzheimer y calidad de vida del cuidador informal. Revista española de Geriatría y Gerontología, 54(2), 81-87. https://doi.org/10.1016/j.regg.2018.10.008
Casta, N. (2016). Prevención psicológica y neuropsicológica de factores de riesgo suicida en estudiantes universitarios. Psicogente, 19(36), 336-346. https://doi.org/10.17081/psico.19.36.1302
Cerezo, R., García, M., Gutiérrez, A. B., Núñez, J. y Tuero, E. (2015). Predicción del abandono universitario: variables explicativas y medidas de prevención. Revista Fuentes, 16, 63-84.
http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2015.i16.03
Cerquera, A., Pabón, D., Granados, F. y Galvis, M. (2016). Sobrecarga en cuidadores informales de pacientes con Alzheimer y la relación con su ingreso salarial. Psicogente, 19(36), 240-251. https://doi.org/10.17081/psico.19.36.1295
Da Silva, C., Da Silva, T., De Souza, S., Maschio, G. y Sedrez, K. (2016). Influence of family support in burden of caregivers of individuals with cerebrovascular accident sequelae. Invest Educ Enferm, 34(3), 544- 550. https://doi.org/10.17533/udea.iee.v34n3a14
Delgado, E., Suárez, O., Del Valle, R., Valdespino, I., Sousa, Y. y Braña, G. (2014). Características y factores relacionados con sobrecarga en una muestra de cuidadores principales de pacientes ancianos con demencia. Semergen, 40(2), 57-64. Semergen, 40(2), 57-64. http://dx.doi.org/10.1016/j.semerg.2013.04.006
Eterovic, C.; Mendoza, S. y Sáenz, K. (2015). Habilidad de cuidado y nivel de sobrecarga en cuidadoras/es informales de personas dependientes. Enfermería Global, 14(2), 235-248.
https://scielo.isciii.es/pdf/eg/v14n38/administracion4.pdf
Fernández, L., González, A. y Trianes, M. (2015). Relaciones entre estrés académico, apoyo social, optimismo-pesimismo y autoestima en estudiantes universitarios. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13(1), 111-130. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.35.14053
Gardner, L., Dussán, C. y Montoya, D. (2016). Aproximación causal al estudio de la deserción en la Universidad de Caldas. Periodo 2012-2014. Revista Colombiana de Educación, 70, 319-340. http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n70/n70a15.pdf
Gómez, F., Acevedo, E. y Salamanca, S. (2015). Diagnóstico de deserción académica universitaria de la Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia I. Percepción de los estudiantes activos. Puente Revista Científica, 9(1), 75-84. http://dx.doi.org/10.18566/puente.v9n1.a09
Gónzález, T. y Pedraza, I. (2017). Variables sociofamiliares asociadas al abandono de los estudios universitarios. Educatio Siglo XX, 35(2), 365-388. https://doi.org/10.6018/j/298651
Guerrero, S. (2018). Caracterización de la deserción en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia durante el período 2008-2015. Revista Lasallista de Investigación, 15(1), 16-28.
http://dx.doi.org/10.22507/rli.v15n1a2
Hernández Almanza, O. E. (2013). Factores determinantes de la deserción en los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud en la Universidad Popular del Cesar entre los años 2005 y 2009, I periodo. Revista Praxis, 9(1), 92-98. https://doi.org/10.21676/23897856.748
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw - Hill. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Jiménez, I. y Moya, M. (2018). La cuidadora familiar: sentimiento de obligación naturalizado de la mujer a la hora de cuidar. Enfermería Global, 17(49), 420-447. https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.17.1.292331
Jofre, V. y Váquiro, S. (2016). Perfil de riesgo cardiovascular en cuidadores/as informales. Rev. iberoam. educ. investi. Enferm, 6(2), 54-64. https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/203/perfil-de-riesgo-cardiovascular-en-cuidadoresas-informales/
Londoño Ardila, L. F. (2013). Factores de riesgo presentes en la deserción estudiantil en la Corporación Universitaria Lasallista. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 38, 183-194. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/413/815
López, H. y Torres, D. (2018). Características psicosociales de los estudiantes de primer semestre de una Universidad privada, facultad de educación. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, IX(1), 28-39. http://dx.doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.180901.03
Melo, B., Vargas, Y., Carrillo, G. y Alarcón, D. (2018). Efecto del programa Plan de egreso en la díada persona con enfermedad crónica y sus cuidadores familiares. Enfermería Clínica, 28(1), 36-43. doi:https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2017.09.006
Montejo, F. A., Pava, G. E., León, K., y Reyes, N. (2016). Relación de factores de la vida universitaria con la persistencia estudiantil, en estudiantes de primer semestre. Revista Mexicana de Orientación Educativa, XIII(31), 28-36. http://remo.ws/revistas/remo-31.pdf
Ministerio de Salud de Colombia. (4 de octubre de 1993). Resolución 8430 de 1993. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
Moral, L., Frías, A., Moreno, S., Palomino, P. y del Pino, R. (2018). Primeros momentos del cuidado: el proceso de convertirse en cuidador de un familiar mayor dependiente. Atención Primaria, 20(5), 282-290.
https://doi.org/10.1016/j.aprim.2017.05.008
Patrick, M. E., Shulenberg, J. E. y O’Mallley, P. M. (2016). High school substan-ce use as a predictor of collage attendance, completion, and dropout: a na-tional multicohort longitudinal study. Youth & Society, 48(3), 425-447. doi:http://dx.doi.org/10.1177/0044118X135089861
Peña, C., Sola, T. y López, J. A. (2017). Análisis de los factores de la deserción estudiantil en una facultad de las unidades tecnológicas de Santander, Bucaramanga, Colombia. Notandum(44/45), 141-154. https://doi.org/10.4025/notandum.44.12
Santillán, C., Espinosa, V., Sandoval, A. y Eguiluz, L. (2017). Bienestar psicológico, conductas asociadas al suicidio y el desempeño académico en estudiantes universitarios. Revista electrónica de Psicología Iztacala, 20(3), 1124-1150. http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/61757/54382
Santos, A. (2016). Estudios globales y locales sobre el abandono de los estudios universitarios.Teorías, perspectivas y nuevos abordajes. Revista Argentina de Educación Superior, 8(13), 6-31. http://www.revistaraes.net/revistas/raes13_art1.pdf
Toro, Y. y Rivas, E. (2017). Cuidadores informales rurales de pacientes dependientes severos. Rev. iberoam. educ. investi. Enferm, 6(1), 56-62. https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/192/cuidadores-informales-rurales-de-pacientes-dependientes-severos/
Troncoso, D. (2015). Cuidado informal a mayores dependientes en Chile: Quiénes cuidan y con qué políticas sociales cuentan. América Latina Hoy, 71, 83-101. doi:http://dx.doi.org/10.14201/alh20157183101
Zavala-Guirado, A., Álvarez, M., Vázquez, M., González, I. y Bazán-Ramírez, A. (2018). Factores internos, externos y bilaterales asociados con la deserción en estudiantes universitarios. Interacciones, 4(1), 59-69. doi:http://dx.doi.org/10.24016/2018.v4n1.103
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad de Antioquia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.